ZUS: ZAŁÓŻ KONTO NA PUE
Profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) pozwala załatwić wiele spraw. Poza aktywowaniem bonu turystycznego, można również składać wnioski i generować dokumenty z danymi ze swojego konta.
A wszystko to bez konieczności wizyty w ZUS. To, jak korzystać z funkcji PUE będzie można dowiedzieć się podczas dyżuru telefonicznego. Odbędzie się on we wtorek 31 maja.
PUE ZUS to kompleksowy e-urząd, który udostępnia przez internet dane zapisane na indywidualnym koncie ubezpieczonego. Pozwala składać wnioski i otrzymywać odpowiedzi drogą elektroniczną bez wizyty w urzędzie. Płatnicy składek mogą zgłosić nowego pracownika i obsługiwać rozliczenia, ale też utworzyć zaświadczenie o niezaleganiu i przekazać do instytucji, która tego potrzebuje.
Ubezpieczeni natomiast mogą obliczyć prognozowaną wysokość emerytury. Mogą również sami tworzyć elektroniczne dokumenty z wybranymi danymi, które są potrzebne w banku czy urzędzie. W taki sposób można przygotować informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń, wysokości podstawy wymiaru składek, przerwach w pracy lub członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego. Dokument jest potwierdzony elektroniczną pieczęcią ZUS.
Emeryci i renciści mogą złożyć wniosek o zmianę danych i mają dostęp do swoich PIT-ów. Świadczeniobiorcy mogą również sprawdzić szczegółowe informacje o świadczeniach i zwolnieniach lekarskich. Przez PUE ZUS można także zarezerwować wizytę w placówce na konkretny dzień i godzinę, unikając w ten sposób oczekiwania w kolejce.
W czasie dyżuru telefonicznego będzie można dowiedzieć się m. in.: jak założyć profil PUE i przeglądać dane zgromadzone w ZUS, również jak przekazać dokumenty ubezpieczeniowe oraz jak składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi, a także w jaki sposób umówić się na e-wizytę w ZUS.
Odpowiedzi na pytania będzie można otrzymać we wtorek 31 maja 2022 r., w godz. 10 – 13, pod numerem telefonu: 14 632 76 73.