Dzisiaj:
Niedziela, 17 listopada 2024 roku
Dionizy, Floryn, Grzegorz, Hugo, Hugon, Salomea, Salome, Sulibor, Zbysław

„Wychowuj mądrze”

21 lutego 2013 | Brak komentarzy

Schiller P., Bryant T.: Wychowuj mądrze: naucz dziecko podstawowych 16 wartości. Warszawa: Wydawnictwo K.E. Liber, 2004

Każdy z nas chciałby, aby jego dziecko było odważne, odpowiedzialne i samodzielne, a jednocześnie, aby było uczciwe, szczere i lojalne, aby umiało pomagać innym, okazywać szacunek i wykazywać tolerancyjną postawę w stosunku do innych ludzi. Są to cechy, które trzeba u dzieci kształtować od wczesnego dzieciństwa, ale nie zawsze wiemy w jaki sposób. Jak bowiem powiedzieć małemu dziecku żeby było odważne. Nie wystarczy powiedzieć: „nie bój się”, by dziecko, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki zmieniło się z nieśmiałka w bohatera.

Dla tych rodziców i wychowawców, którzy pragną rozwijać u swoich podopiecznych podstawowe wartości obowiązujące w społeczeństwie została wydana książka pt. „Wychowuj mądrzePam Schiller i Tamaty Bryant. Jest to skarbnica pomysłów, która zawiera wiele prostych zabaw i projektów przeznaczonych zarówno do pracy indywidualnej, jak i grupowej z dziećmi w różnym wieku.

Nasze pociechy najlepiej uczą się przez naśladowanie i poprzez doświadczenie. Autorki wierne tej zasadzie opisały kilkanaście wartości , które są niezbędne, aby funkcjonować w codziennym życiu będąc w zgodzie z sobą i z ludźmi. Wszystko czego teraz, świadomie bądź nieświadomie, nauczymy nasze dzieci będzie miało wpływ na społeczeństwo jutra. Jeżeli dziś wyrobimy u dziecka cnotę cierpliwości, w przyszłości będzie pilnie i wytrwale pracować; jeżeli wykształcimy w nim takie wartości jak oddanie i lojalność, założy trwałą i szczęśliwą rodzinę; nabycie takich cech, jak sprawiedliwość, uczciwość i tolerancja zaowocują zaś w przyszłości pokoleniem mądrych, prawych i otwartych na świat ludzi.

Te oraz kolejnych dziesięć wartości, jak: zaangażowanie, współczucie, współpraca, odwaga, pomaganie, poczucie humoru, szczerość, szacunek, duma, samodzielność i odpowiedzialność składa się na szesnaście rozdziałów napisanych według podobnego schematu. Autorki w zrozumiały sposób definiują poszczególne wartości, prezentują zagadnienia, nad którymi należy się zastanowić i podają przykłady zabaw, w oparciu o które dzieci uczą się danej wartości. W poszczególnych rozdziałach Czytelnik znajdzie także wiele konkretnych przykładów, zadań i projektów, które przyspieszają kształtowanie się u maluchów właściwych postaw. Książka zawiera poza tym sporo sugestii dla dorosłych, jak na przykład należy zachowywać się przy obserwującym nas dziecku, by dawać mu dobry przykład do naśladowania.

Cenne wskazówki zawarte w poradniku są tak dobrane i przedstawione, że mogą służyć jako scenariusz zajęć z dziećmi, a jednocześnie mogą być przydatne w ramach szkoleń nauczycielskich, zebrań z rodzicami i wychowawczych pogadanek. Dodatkowo, podrozdziały „Praca z rodziną: pomysły do wykorzystania w domu” podają rozwiązania i przykłady zabaw, które mogą być realizowane w domu jako rozszerzenie danego tematu – wartości. Jest to świetny przykład współpracy rodziny z przedszkolem oraz szkołą w ramach wychowawczego współdziałania.

Lidia Marzec-

nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej w Dąbrowie Tarnowskiej

 

 


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)