Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

Wizyta Marszałka w Dąbrowie Tarnowskiej

2 czerwca 2016 | komentarzy 16

1 czerwca br. Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa gościł w Dąbrowie Tarnowskiej. Wziął udział w przemarszu i happeningu promującym „Modę na życie bez uzależnień” zorganizowanym w Dzień Dziecka przez Komendę Powiatową Policji w Dąbrowie Tarnowskiej, dąbrowskie szkoły podstawowe i gimnazjalne oraz Urząd Miejski.

Akcja ta była częścią ogólnopolskiego przedsięwzięcia „Profilaktyka a Ty” (PaT).


Druga część wizyty odbywała się w Urzędzie Miejskim, gdzie Marszałek Jacek Krupa spotkał się z Burmistrzem Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztofem Kaczmarskim i lokalnymi samorządowcami celem omówienia planowanej budowy ścieżki rowerowej na trasie nieczynnej linii kolejowej Tarnów – Szczucin. Zarząd Województwa Małopolskiego konsekwentnie zmierza do realizacji tej inwestycji i zabiega o zgodę gmin, przez teren których będzie ona przebiegać.

W spotkaniu uczestniczyli: Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski, Burmistrz Żabna Stanisław Kusior, Burmistrza Gminy Szczucin Andrzej Gorzkowicz, Wójt Gminy Olesno Witold Morawiec, Wójt Gminy Mędrzechów Krzysztof Korzec oraz Z-ca Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Robert Górecki. Obecni byli także Przewodnicząca Rady Powiatu Dąbrowskiego Barbara Pobiegło oraz przewodniczący rad miejskich: Agnieszka Beker ze Szczucina i Jacek Sarat z Dąbrowy Tarnowskiej.

Burmistrz Krzysztof Kaczmarski wprowadził zebranych w zagadnienia związane z projektem Województwa Małopolskiego dotyczącym przemodelowania linii kolejowej biegnącej przez powiat dąbrowski i gminę Żabno. Jak zaznaczył głosy mieszkańców Powiśla Dąbrowskiego są podzielone. Są wśród nich sugestie przejęcia nieczynnej linii kolejowej i zagospodarowania jej na potrzebę trasy pieszo-rowerowej. Nie można jednak ignorować opinii zwolenników przywrócenia popularnej trasy kolejowej zwanej „szczucinką”, która zbudowana została w 1906 roku.

W chwili obecnej Polskie Koleje Państwowe dążą do likwidacji linii kolejowej Tarnów-Szczucin. Gminy godząc się na likwidacje pozwalają by tereny dotąd zagospodarowane przez PKP wróciły do domeny publicznej na poziomie gminnym, powiatowym lub wojewódzkim. Zdaniem Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej budowa ścieżki rowerowej nie przekreśla szans na ambitny projekt linii kolejowej łączącej Małopolskę z woj. Świętokrzyskim w nieco bardziej odległej perspektywie czasowej. W przypadku realizacji takiej inwestycji na poziomie ponadregionalnym tereny te w formie tras pieszo-rowerowych będą już zarezerwowane na ten cel.

Marszałek Jacek Krupa przekonywał, że realizacja projektu budowy ścieżki rowerowej nie jest inwestycją godzącą w transport kolejowy. Ścieżki rowerowe mają powstawać na odcinkach linii kolejowych od kilkunastu lat nieczynnych. Około dwie dekady temu transport drogowy zaczął wypierać transport kolejowy. Obserwowany od niedawna zwrot w kierunku rozwoju kolei, to spore wyzwanie dla samorządu wojewódzkiego, ponieważ budowa nowoczesnej infrastruktury kolejowej za tym nowym dynamicznym procesem nie nadąża. W tym momencie trudno przewidzieć możliwości strukturalne w nadchodzących dekadach, ale Zarząd Województwa Małopolskiego akceptuje fakt, że nowoczesne połączenia kolejowe to zadanie publiczne, które jest potrzebne, nawet jeśli trzeba do kolei dopłacać. Jednak nowoczesna kolej w Małopolsce nie oznacza utrzymywania linii kolejowych, które od wielu lat są nieczynne, i których likwidację Polskie Koleje Państwowe już wdrażają.

Obecny na spotkaniu Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Robert Górecki wyjaśnił, że procedura przejęcia terenu obecnie znajdującego się w użytkowaniu wieczystym PKP wymaga zgody gmin na likwidację linii kolejowych. PKP nie daje możliwości przejęcia tych terenów bez likwidacji linii. Była to odpowiedź na sugestie samorządowców Powiśla Dąbrowskiego by przejęcie terenów obecnie zajmowanych przez linie kolejową przeprowadzić bez jej likwidacji.

W finalnej części spotkania rozważano możliwość złożenia wniosku o charakterze subregionalnym przez 5 gmin Powiśla w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na przedłużenie ścieżki pieszo-rowerowej o odcinek obejmujący trasę do Szczucina. Taki wniosek mógłby otrzymać dofinansowanie w wysokości 85 %, a udział własny poszczególnych gmin uczestniczących w tym projekcie byłby wtedy na możliwym do przyjęcia poziomie. Decyzja w tej sprawie ma być podjęta przez lokalne samorządy po wcześniejszej deklaracji przejęcia linii kolejowej przez samorządy.

UM w DT

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 3 czerwca 2016 o 00:38
    Dąbrowianka :
    Z tego, co wiem to 1 czerwca wypadał wczoraj tj. w środę, a nie w poniedziałek...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  2. 3 czerwca 2016 o 08:36
    jan :
    A może by tak Kosmodrom,a nie ścieżkę rowerową.Pieniądze wyrzucone w błoto
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 14)
  3. 3 czerwca 2016 o 10:10
    Zbyszek :
    Oczywiście, że transport drogowy wyparł kolejowy - nie miał czego wypierać, bo kolej została wyparta przez urzędników. Swoją drogą, wolałem jechać pociągiem z Tarnowa do Dąbrowy 45 minut, niż teraz 25 minut z "busiorzami", którzy nie trzymają się rozkładów i jeżdżą jak porąbani :-/
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +16 (w sumie : 18)
  4. 3 czerwca 2016 o 10:45
    Szczucinka :
    Proszę państwa, w artykule nie napisali państwo o projekcie zgłoszonym przez obywateli powiatu o organizacje drezyn rowerowych po nieczynnej trasie kolejowej, prosimy o sprostowanie artykulu bo jest tansza alternatywa od rozbioru linii
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 14)
  5. 3 czerwca 2016 o 10:57
    ulalala :
    Ambitny projekt linii kolejowej łączącej Małopolskę z woj. Świętokrzyskim powinien ruszyć już teraz, a nie za kilkadziesiąt lat. Dziwne, że burmistrz Dąbrowy nie dostrzega sytuacji, w jakiej jest miasto i region :(
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 21)
  6. 3 czerwca 2016 o 15:30
    jestem z Dąbrowy :
    Zlikwidować te nieużytki !!! przez te tory to same problemy!!! Zrobić trzeba ładne drogi rowerowe, bo nie ma nawet gdzie pojeździć na rowerze! Wszędzie ruch jak w ulu!!! co z obwodnicą ? Kiedy będzie? tylko żeby chińczyki się nie wzięli za budowe!!! Pamiętajcie ! Co jest tanie to drogo wychodzi!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -24 (w sumie : 42)
  7. 3 czerwca 2016 o 17:24
    nowy :
    największym beneficjentem na tej rzekomej trasie rowerowej będzie wykonawca inwestycji. Nikomu tak naprawdę nie potrzeba żadnych tras rowerowych, na wsiach, przez które będzie przebiegać ta trasa i gdzie jest mnóstwo miejsc aby pojeździć rowerem. Już w szczucinie robią na wale od wisły- po co? . Tutaj chodzi zupełnie o co innego.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +33 (w sumie : 39)
  8. 3 czerwca 2016 o 20:58
    do jestem z Dąbrowy :
    Baletnicy urąga rąbek u spódnicy. Rocznie przejeżdżam około 4 tys. kilometrów na rowerze. Właśnie w Dąbrowie i okolicach. Jakoś nie przeszkadza mi ten natężony ruch(który jest tylko na krajówce).
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +22 (w sumie : 26)
  9. 5 czerwca 2016 o 09:35
    Realista :
    Powiedzcie mi kto będzie tą koleją jeździł. Do stacji kolejowej z centrum w każdej miejscowości jest bardzo daleko. Przykład Szczucin 1400 m, Mędrzechów 1100 m, Dąbrowa 1200, Kto wybierze kolej skoro busa ma pod nosem i dodatkowo jeździ krótszą trasą i przez to szybciej i pewnie taniej. Ja 25 lat temu jeździłem pociągiem ze szkoły to w Szczucinie wysiadałem ja i jeszcze dwie trzy osoby a przypomnę, że wtedy nie było tyle busów co dziś. Ludzie bądźcie realistami a nie sentymentalistami. Kolej do Szczucina już nigdy nie wróci o tym zapomnijcie. Skoro jest możliwość wykorzystania infrastruktury, która będzie likwidowana to dlaczego tego nie wykorzystać. Tak naprawdę to wystarczy zdemontować tory, kamienia na tym nasypie jest sporo tak więc koszt utwardzenia tej nawierzchni będzie niewielki. Szkoda zmarnować taką okazję.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -7 (w sumie : 19)
  10. 5 czerwca 2016 o 15:34
    tadek :
    Wymyślili ścieżkę rowerową,żeby przekęty przy budowie czynić.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 15)
  11. 5 czerwca 2016 o 20:00
    sss :
    Dajcie ludziom pracę, zwłaszcza młodym, bo w niedługiej odległości czasowej to emeryci będą jeżdzić na wózkach, ob i wszystko. A zarobić ktoś musi i o to chodzi
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 12)
  12. 6 czerwca 2016 o 11:43
    nowy :
    do jedynak... Robić?- owszem, jak najbardziej, ale nie wyrzucać pieniędzy na bzdury, po to tylko, żeby min. wykonawca miał robotę i korzyść a poza nim jeszcze inni. Robić, robić ale z sensem. taka ścieżka rowerowa na wsi to tak jakby metro na wsi wybudować.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +23 (w sumie : 29)
  13. 7 czerwca 2016 o 06:59
    Robol :
    Mam pytanie " jaka będzie stopa zwrotu tej inwestycji" ??? Ile chorych pomysłów urodzi się w tych głowach jeszcze ?? Czy w końcu zacznie ktoś myśleć w perspektywie kilku lat ?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +16 (w sumie : 18)
  14. 7 czerwca 2016 o 08:28
    papa :
    Będzie jak to w Polsce: przetarg, zarobi kto trza, potem huczne otwarcie przed wyborami i zapomnienie. Oczywiście ścieżka rowerowa wyleczy wszystkie problemy - od pryszczy do bezrobocia. Tylko kto tu rowerami będzie jeździł? To nie Mazury, Pojezierze Drawskie, Bieszczady, itp. Co tu są za atrakcje, panowie samorządowcy? Ludziom trzeba pracy, czyli przemysłu, a ten się rozwija, jak jest infrastruktura. Za jakiś czas okaże się znowu, że z Warszawy na Słowację to pociągiem powinno się jechać prosto przez Busko - Tarnów, a nie na około przez Kraków. I co wtedy? Zniszczyć można szybko.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 15)
  15. 7 czerwca 2016 o 08:34
    papa :
    "Zdaniem Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej budowa ścieżki rowerowej nie przekreśla szans na ambitny projekt linii kolejowej łączącej Małopolskę z woj. Świętokrzyskim w nieco bardziej odległej perspektywie czasowej." Na kolej UE daje bardzo duże pieniądze już teraz. Za kilkanaście lat tych pieniędzy nie będzie. Zostaną wam rowery i riksze.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +19 (w sumie : 19)
  16. 9 czerwca 2016 o 22:14
    Marks :
    Na zdjęciu aż widać niekompetencję i głupotę. Kto będzie jeździł tą ścieżką rowerową?? Ludzie chcą pociągiem dojeżdżać do pracy i szkół. Wstyd i hańba żeby na coś takiego wpaść. Ci ludzie powinni podać się do dymisji. Mam nadzieję że ta linia kolejowa pozostanie. Mój pomysł na linię jest taki: wyremontować, zelektryfikować na 600V i sprowadzić z Warszawy składy EN94 które pomimo wieku są w bardzo dobrym stanie. Potem stopniowo dokładać niskopodłogowy. Szczucinka na wzór WKD byłaby strzałem w dziesiątkę. Ale widać że w tym kraju brakuje ludzi, którzy mogą wpaść na takie genialne pomysły
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 3)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)