Uczniowie z ZSP nr 2 na praktykach w Grecji
Projekt pt. “Hotelarze i restauratorzy – zawody przyszłości. Dobre praktyki greckich hotelarzy i restauratorów szansą na rozwój branży ” jest w całości finansowany ze środków UE.
Jest on częścią dużego projektu pt. „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+ sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Projekt stanowił kontynuację działań zaakceptowanych do dofinansowania w roku 2014, 2015. Obecnie planujemy zrealizować czwartą edycję staży i praktyk.
Programy edukacyjne Unii Europejskiej oferują wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży w Europie. Programy te mają się przyczyniać do rozwijania umiejętności uczestników oraz zwiększania ich szans na zatrudnienie, a także modernizacji systemów edukacji, szkoleń i wspierania młodzieży.
Prowadzącym projektu: „Hotelarze i restauratorzy – zawody przyszłości. Dobre praktyki greckich hotelarzy i restauratorów szansą na rozwój branży „jest Stowarzyszenie European Mobility Center, natomiast beneficjentami, czyli uczestnikami, są uczniowie klas drugich i trzecich technikum o profilu technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, którzy gościli u partnerów w Grecji. Celem projektu jest praktyczne uzupełnienie oraz sprawdzenie wiedzy nabytej przez uczniów w trakcie nauki szkolnej, nabycie nowych umiejętności w zakresie technik i metod pracy w hotelach i restauracjach.
Partnerzy zobowiązali się do przyjęcia i opieki nad kilkuosobowymi grupami beneficjentów w poszczególnych miesiącach trwania projektu. Uczniowie Zespołu Szkół nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej im. K.K. Baczyńskiego przebywali na praktykach w terminie 25.04 – 06.05.2017r.
Partner grecki ściśle współpracuje z wysokostandardowymi hotelami, w których realizowane są staże i praktyki, zarówno uczniów tych szkół, jak i beneficjentów wcześniejszych i obecnego projektu. Zasadnicza część stażu poprzedzona została szkoleniami kulturowymi, pedagogicznymi i profesjonalnym przygotowaniem językowym. Beneficjenci wyjechali na staż pod opieką nauczyciela szkoły.
Uczestnikom projektu zagwarantowane zostało wsparcie w postaci zapewnienia podróży ubezpieczenia na okres praktyki, zakwaterowania oraz pełnego wyżywienia, jak również wcześniej wspomniane przygotowanie kulturowo – językowe, staże w wysokostandardowych hotelach oraz dokument potwierdzający odbycie zagranicznego stażu – „EUROPASS-MOBILNOŚĆ”.
Celem projektu było zwiększenie szans na rynku pracy, wspieranie mobilności zawodowej, doskonalenie umiejętności zawodowych i językowych w oparciu o nowoczesne standardy branży hotelarskiej i gastronomicznej w Unii Europejskiej. Istotę praktyk stanowi nie tylko zwiększenie atrakcyjności uczestników na międzynarodowym rynku pracy, ale również rozwój sfery osobistej i wzrost kompetencji językowych. Projekt umożliwił uczniom wyjazd za granicę, gdzie mieli uzyskali wiedzę na temat wymogów podczas szukania pracy w danym sektorze.
Warto wskazać, iż uczestnicy uznali za wartościowe zarówno profesjonalne i językowe aspekty projektu i płynące stąd korzyści z uczestnictwa w stażu, ale także wyjątkową możliwość do sprawdzenia się w obcym dla siebie – zagranicznym środowisku nie tylko w kwestiach zawodowych, ale i społecznych. Uczniowie powtarzają wielokrotnie, iż mieli okazję poszerzyć horyzonty poznawcze, lepiej zrozumieć wielowymiarowość świata poprzez poznawanie życia, kultury, historii innej narodowości.
Agnieszka Kozieł