Dzisiaj:
Sobota, 28 grudnia 2024 roku
Antoni, Dobrowiest, Emma, Godzisław, Teofila

Sześć ofert na dokończenie budowy obwodnicy

28 lutego 2018 | komentarzy 6

Sześć ofert wpłynęło w przetargu ogłoszonym przez GDDKiA na dokończenie budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, w ciągu drogi krajowej nr 73 w Małopolsce. Najtańsza opiewa na ponad 102 mln zł. Poprzedni wykonawca zszedł z placu budowy jesienią zeszłego roku.

Jak poinformowała we wtorek rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, najtańszą ofertę złożyło konsorcjum, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex z Będzina.

Najdroższą propozycję przedstawił Budimex, wyceniając budowę na prawie 151 mln zł. Wybór wykonawcy nastąpi po sprawdzeniu ofert według kryteriów określonych przez zamawiającego.

Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez GDDKiA, roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie od 15 do 18 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Według GDDKiA termin realizacji nie powinien się wydłużyć bardziej niż do końca 2019 r.

Nowy wykonawca będzie miał za zadanie dokończenie budowy jednojezdniowej obwodnicy klasy głównej przyspieszonej (GP) o długości około 6,9 km, obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostu, przepustów, murów oporowych) oraz wszystkich inwestycji towarzyszących.

Według danych GDDKiA w październiku ub.r. zaawansowanie prac na budowie wynosiło tylko 11 proc. Inwestycję realizowało od listopada 2016 r. konsorcjum Vistal Gdynia SA (lider konsorcjum) i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych (partner). Obie firmy borykają się z problemami finansowymi.

W październiku ub.r. GDDKiA odstąpiło od umowy z nimi, ponieważ wykonawca nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu: coraz bardziej opóźniał prace, nie przedstawił programu naprawczego, chociaż podjął takie zobowiązanie, a nawet wstrzymał prowadzenie robót. Nie realizował także swoich zobowiązań w zakresie wypłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców.

Zarządca dróg informował wtedy, że nowy wykonawca powinien być znany na wiosnę 2018 r. Termin realizacji nie powinien się wydłużyć bardziej niż do końca 2019 r.

źródło: Radio Kraków

 

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 1 marca 2018 o 10:47
    xyz :
    Budimex przesadził jak zwykle i wszędzie...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 8)
  2. 2 marca 2018 o 13:35
    morfeusz :
    Jeżeli znowu wygra najtańsza a nie najlepsza oferta i znowu po kilku miesiącach prace zostaną przerwane z powodów upadłości wykonawcy, opóźnienia prac itd. należało by pociągnąć do odpowiedzialności osoby odpowiedzialne za wybór pseudo wykonawców (nie trzeba było być prorokiem żeby zgadnąć, że za takie pieniądze jak oferował poprzedni wykonawca obwodnicy nie wybuduje się, a wiedząc dodatkowo o problemach finansowych wykonawcy nie powinno się go dopuścić do przetargu)...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 15)
  3. 3 marca 2018 o 16:02
    Obw.DTdk73 :
    KOMENTARZ ALTERNATYWNY | W prowadzonym od 23 grudnia 2017 r. przez krakowski oddział GDDKiA przetargu na kontynuację budowy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73. Po otwarciu ofert cenowych, we wtorkowy mroźny poranek 27.03.2018 r. Tylko jedna oferta na sześć złożonych mieści się w budżecie inwestora. Najtańsza propozycja zaoferowana przez śląsko-węgierskie konsorcjum na czele ze Spółką Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina (województwo śląskie) ma cenę 102 07 1280,19 zł brutto, co pozwoliło jej uplasować się na poziomie 96 % kosztorysu inwestorskiego; cena za 1 km – ok. 14,8 mln zł. Natomiast odwołujący się do (KIO) w pierwszym przetargu na budowę Obw.DTdk73 Lider krajowego rynku budowlanego Budimex S.A. znacząco przekroczył kosztorys (o 42 %) oferując kwotę 150 788 658,15 zł brutto.Co ważne, niemal wszyscy oferenci zaproponowali realizację zadania w ciągu 15 miesięcy. Jedynie firma Budimex uznała, że potrzebuje na przeprowadzenie prac 18 miesięcy. W tym kontekście warte znaczenia jest, to że pierwotnie zainteresowane niniejszym postępowaniem przetargowym (mocno osadzone na rynku lokalnym) solidne podmioty takie jak: Skanska i Strabag ostatecznie sowiej propozycji cenowej nie złożyły. Co powinno dać Zamawiającemu mocno do myślenia, czy przypadkiem nie będziemy mieli drugiej powtórki z rozrywki w postaci kolejnego przetargu na kontynuacje, a dąbrowska obwodnica, o ile powstanie nie będzie do BANI. Pozostałe oferty zgłosili: - konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A., Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe S.A. – 110,37 mln zł; - konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. i Nowak-Mosty sp. z o. o. – 118,9 mln zł; - Mota-Engil Central Europe S.A – 130,49 mln zł. - Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o. o. – 136,37 mln zł; Przypominając, w październiku zeszłego roku budujące drogę obwodową Dąbrowy Tarnowskiej konsorcjum firm VISTAL Gdynia S.A. obecnie w restrukturyzacji (Lider) oraz Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. (Partner) zostało poproszone o opuszczenie placu budowy, w związku z powzięciem przez Zarząd Spółki Vistal Gdynia S.A. w dniu 20.10.2017 r. informacji o odstąpieniu dnia 19 października 2017 r. przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad od umowy na wykonanie przedmiotowego zadania, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Według GDDKiA wykonawca nie wywiązywał się z zapisów umowy i harmonogramu. Coraz bardziej opóźniał prace, nie przedstawił programu naprawczego, chociaż podjął takie zobowiązanie. Ponadto nie realizował swoich zobowiązań w zakresie wypłaty wynagrodzenia na rzecz podwykonawców, dostawców i usługodawców. Kwota 106,159 mln zł brutto, którą GDDKiA O/Kraków planowała przeznaczyć na to zadanie jest irracjonalna. Ponieważ nie uwzględnia obecnych warunków rynkowych. Zamawiający powinien zakładaną cenę zrewidować minimum o 15 % tj do 122 mln zł brutto. Obliczona średnia arytmetyczna cen wszystkich złożonych ofert na poziomie 124,8 mln zł, dodatkowo wzmacnia naszą argumentację, sugerującą nowe zjawisko "drastycznego" odbiegania cen od szacunków Inwestora. Warto także przypomnieć, że w marcu 2016 r. podczas pierwszego przetargu Inwestor zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie tej inwestycji 120,87 mln zł brutto. Natomiast łączna płatność dla byłego Wykonawcy wynikająca z przekazanych PŚP wyniosła 13,25 mln zł brutto zł. Wobec tego powinno zostać ok. 107,62 mln zł brutto, ale od czasu (23.11.2016 r.), gdy podpisano umowę z VISTAL Gdynia S.A. obecnie w restrukturyzacji - który jako pierwszy poległ na tej budowie, trawa dynamiczny wzrost kosztów w budownictwie, a obecna sytuacja w branży jest podobna do tej sprzed Euro 2012. Jednak teraz kumulacja inwestycji będzie jeszcze większa, bo poza budową dróg trwa duży program inwestycji kolejowych. Wybór wykonawcy nastąpi po sprawdzeniu ofert według kryteriów określonych przez zamawiającego, którymi są w 60 % cena, w 12 % termin realizacji Kontraktu (skrócenie terminu od 1 do 3 miesiący), jak również podkryterium jakościowe: w 9 % właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni i w 8 % równość podłużna nawierzchni, podkryterium organizacyjne: w 6 % personel wykonawcy oraz podkryterium środowiskowe: w 5 % zagospodarowanie gruntu rodzimego. Jeśli nie wystąpią nieprzewidziane problemy to w najbliższych miesiącach nastąpi rozstrzygniecie postępowania. Wybór oferty może nastąpić na koniec kwietnia (wtedy to pojawi się lista rankingowa, na podstawie której wybrano najkorzystniejszą ofertę), a zawarcie umowy z Wykonawcą na koniec maja. (Oczywiście jeśli nie będzie odwołań do KIO). Firmy będą miały dziesięć dni na odwołania. Jeśli takie wpłynie, to na ten czas postępowanie przetargowe zostanie zawieszone, a cała dokumentacja powędruje do Krajowej Izby Odwoławczej, która ma dwa tygodnie na przeprowadzenie postępowania i wydanie wiążącego wyroku. Krajowa Izba Odwoławcza albo podtrzymuje rozstrzygnięcie zamawiającego albo wskazuje uchybienia. Natomiast, jeśli odwołanie nie wpłynie, to wybór wykonawcy po dziesięciu dniach staje się prawomocny. Następnie pełna dokumentacja przetargu zostanie wysyłana do prezesa UZP (Urząd Zamówień Publicznych), który przeprowadzi kontrolę uprzednią procedury przetargowej. Na tę analizę ma miesiąc. Jeśli nie dopatrzy się uchybień, wyda on zgodę na zawarcie umowy z wyłonionym Wykonawcą.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  4. 4 marca 2018 o 17:48
    foto :
    A kiedy będzie podpisana umowa na dokończenie obwodnicy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 11)
  5. 4 marca 2018 o 17:50
    Dąbrowianka :
    Dąbrowska lepsza zmiana ... a miało być tak pięknie ... dobrze, że wybory samorządowe już niedługo !
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 18)
  6. 19 marca 2018 o 12:37
    Apek :
    Do "Dąbrowianka": Nie rozumiem, co miałby mieć samorząd gminny do sprawy przetargu? Przecież to inwestycja krajowa, więc wszystko płynie "z góry" ;)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)