Dzisiaj:
Sobota, 28 grudnia 2024 roku
Antoni, Dobrowiest, Emma, Godzisław, Teofila

„Szczucinka” kończy 109 lat

15 października 2015 | komentarzy 18

Była jednym z popularnych środków transportu dla mieszkańców Powiśla. Codziennie blisko 50 kilometrową trasę „Szczucinki” pokonywali uczniowie czy pracownicy Zakładów Mechanicznych czy niedomickiej „Celulozy”. Pierwszy pociąg z Tarnowa do Szczucina wyjechał dokładnie 109 lat temu 15 października 1906 roku.

Swoją świetność linia kolejowa z Tarnowa do Szczucina przeżywała w latach 70 i 80 ubiegłego stulecia.

 

Ostatni pociąg przejechał w czerwcu 2000 roku, potem odbywał się jedynie ruch towarowy. Teraz na torowisku wyrosły krzaki oraz drzewa, a budynki stacji kolejowych popadają w ruinę.

Mieszkańcy Żabna z sentymentem wspominają czasy, gdy można było przejechać się pociągiem. – To był wygodny transport dla uczniów. Pamiętam jak jeździłem pociągiem z Fiuka do Dąbrowy Tarnowskiej. Nie przeszkadzało nam to, że trzeba było iść dwa kilometry do dworca. A jak był człowiek młody, to chodził na nasyp kolejowy patrzyć na pociągi i dym wydobywający się z lokomotywy – wspominają mieszkańcy.

Samorządowcy z powiatu tarnowskiego oraz Powiśla Dąbrowskiego chcą ożywić teren byłej linii kolejowej, budując z Żabna do Szczucina ścieżkę rowerową. – Chcemy poprowadzić trasę poprzez malownicze tereny Powiśla – mówi burmistrz Żabna Stanisław Kusior. – Są tam lasy, w Dąbrowie Tarnowskiej m.in. synagoga. Po drodze mijamy Zalipie, a w Szczucinie jest Muzeum Drogownictwa. Trasa rowerowa biegłaby od Biskupic Radłowskich i pobiegłaby trasą planowanej obwodnicy Żabna. Potem do samego Szczucina szlak prowadziłby starym nasypem kolejowym. Stare stacje można by było zamienić na kawiarnie czy restauracje – dodaje.

Władze gminy Żabno liczą również, że w najbliższych latach powstaną plany budowy linii kolejowej łączącej Tarnów i Busko Zdrój. Skróciłaby ona podróż do Warszawy oraz na północ Polski. Jej szlak mógłby przebiegać przez Żabno. Oba województwa małopolskie i świętokrzyskiej połączyłby natomiast most kolejowy w okolicach Borusowej.

źródło: Radio RDN

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 15 października 2015 o 20:28
    nnn :
    szczucinka nie doczekała swoich 109 urodzin. Doczekały ich szczątkowe tory i kilka rozwalających się stacji PKP :(
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 15)
  2. 15 października 2015 o 21:16
    Marek :
    Żal patrzeć co teraz z tą ,,szczucinką" mam sporo dobrych wspomnień z czasów świetności. Co do trasy rowerowej ciekawy pomysł, na pewno była by atrakcją Powiśla
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -5 (w sumie : 21)
  3. 15 października 2015 o 23:03
    buc :
    Piękne oderwane od rzeczywistości.Ilu rowerzystów przejedzie tą ścieżką.Ilu skorzysta z kawiarni.To nie jest Austria ani Niemcy.Inne zarobki.Kult samochodu.Świadomość okolicznych też nijaka.Szkoda kasy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 16)
  4. 15 października 2015 o 23:28
    Xyz :
    Kawiarnie ze starych stacji? Nie realne, nie rentowne. Kto otworzy i wyremontuje budynek na ktory nie bedze klientow. Chyba ze Źabno je utrzyma jak wpadl na genialny pomysl otwarcia sciezki rowerowej przez srodek lasu... taka sciezka bedzie uzywana tylko w niedziele przez garstke ludzi. Koszt przebudowy torowiska na sciezke rowerowa i pozniejsze jej utrzymanie to grube miliony- miliony ktore beda zmarnowane. Jak dla mnie pomysl nie trafiony... Sam balbym sie przejechac ten odcinek na rowerze w tych czasach...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 4)
  5. 16 października 2015 o 10:02
    Józek :
    Ścieżka rowerową za ile i dla kogo Postarajcie się i zróbcie taka zabytkową trasę kolejową to ona ściągnie turystów na powiśle i będziemy mogli świętować 110 lecie
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 16)
  6. 16 października 2015 o 11:57
    pepe :
    ' Szczucinka " sentymentalne wspomnienia....podróże , podkładanie pieniążków i gwożdzi pod koła:)...dzieciństwo .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  7. 16 października 2015 o 22:20
    Gomuła :
    Hłe, hłe, hłe... Pan Burmistrz Żabna widzę dowcipny człowiek, wie że planowana prasa linii Tarnów-Busko Zdrój i tak przechodzi przez Żabno, więc proponuje coś co jego gminie nie robi większej różnicy, a stracić na tym może jedynie nasz powiat. Ciekawe co nasze starostwo na taką propozycję? Tak BTW. dożyliśmy czasów, kiedy to na PKP możemy kupić bilet na pociąg, ale podróż i tak odbędziemy autobusem... Tak więc proponuję uaktualnić tekst piosenki Pani Rodowicz, na coś takiego: "Wsiąść do Voyagera byle jakiego nie dbać o bagaż nie dbać o bilet ściskając w ręku banknot zielony patrzeć jak PKP zostaje w tyle" :D
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 11)
  8. 16 października 2015 o 23:11
    mp.memo :
    najlepiej zrobić kawiarnię w Kupieninie ,
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 5)
  9. 17 października 2015 o 09:57
    zz :
    do mp memo :na rozebranej stacji, ktorą wybudowali mieszkańcy. Wstyd!!!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  10. 17 października 2015 o 11:38
    nowy :
    popieram "buca". ta trasa rowerowa to tylko po to, aby jakaś firma "wygrywająca przetarg" zarobiła sobie kasy na robotach. dla społeczeństwa to tylko strata naszych podatków.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 15)
  11. 17 października 2015 o 16:21
    Ajaks :
    Niech nam wybudują normalne ścieżki rowerowe we wsiach. Ludzie bezpiecznie będą magli się po nich poruszać , dzieci do szkoły spokojnie dojadą na rowerach, a i na niedzielną przejażdżkę miło jechać w terenie zabudowanym. Nie wiem czy tak przyjemnie i bezpiecznie samotnie jeździć ścieżką rowerową pośród pustych pól i krzaków.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  12. 18 października 2015 o 10:22
    morfeusz :
    Szczucinka musiała upaść.. Po pierwsze padły zakłady przemysłowe na trasie pociądu. Po drugie lokalizacje dworców na peryferiach miasteczek (Żabno, Dąbrowa , Szczucin).. BUSY jeździły szybciej i dowoziły do centrum. A po trzecie do upadku "Szczucinki" doprowadzili sami kolejarze. Rozkład jazdy był fatalny, ustawiony pod pracowników PKP. W pociągu na 30-40 pasażerów tylko kilku kupowało bilety reszta to byli pracownicy PKP jadący za darmo. Później wszyscy się dziwili że linia nierentowna. Prawda jest taka, że swego czasu upadł pomysł elektryfikacji linii, przerzucenia mostu przez Wisłę i przedłużenia trasy do Buska Zdroju / co oznaczało by połączenie przez Kielce ze stolicą/. Co do trasy rowerowej to wyrzucenie strasznej kasy w błoto... obecnie nasyp jest tak zniszczony i zarośnięty przez krzaki a przede wszystkim drzewa /i to już sporych rozmiarów/, że uprzątnięcie tego jest prawie niewykonalne bez całkowitego niszczenia nasypu /trzeba było o torowisko dbać przez ostatnie 16 lat a nie teraz kiedy całkowice zarosło/. a inna sprawa jest taka, że koszt tej ścieżki byłby niewspółmierny do późniejszego jej wykorzystania /trudno mi wyobrazić sobie tłumy rowerzystów na trasie "Szczucinki". z dworców zrobić kawiarnie :))) Nie trzeba być dobrym ekonomistą żeby z góry przewidzieć klapę takich inwestycji... Proponuje gminom rozebrać resztę torowiska / tam gdzie go jeszcze nie rozkradli/ - przynajmniej będzie jakaś kasa dla gminy ze sprzedaży złomu a zniszczone i zarośnięte nasypy pozostawić jako pamiątkę niegospodarności PKP i lokalnych władz które przez prawie 20 lat nie wiedziały jak wykorzystać jedną z atrakcji regionu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  13. 18 października 2015 o 12:30
    Rowerzysta :
    Widzę, że część z was preferuje bierny styl życia. Gdybyście jednak odważyli się wyjść na świeże powietrze to byście zauważyli ilu naszych mieszkańców biega, spaceruje, czy też jeździ na rolkach lub rowerze. Zapotrzebowanie na takie ścieżki jest ogromne i to nie tylko u nas. Wszystkie większe miasta mają w swoich planach rozbudowę takiej infrastruktury. Nie rozumiem tego negatywnego podejścia do takiej super inwestycji.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -5 (w sumie : 19)
  14. 18 października 2015 o 12:30
    kolekcjoner :
    Jeżeli mówimy o kolei t.zw Szczucince to popieram Józka, tyle było różnych pomysłów i moim zdaniem wszystkie nie za bardzo pasują do obecnych czasów, gdzie brak pracy a ta która gdzieś tam jet to każdy dojeżdża swoim samochodem.Natomiast pomysł uruchomienia trasy zabytkowej to dobry pomysł, byłaby to także promocja dla poszczególnych gmin.Trochę potrzeba inicjatywy i dobrej współpracy ze strony samorządów,bo pomysł na pewno jest dobry.Nie byłaby to inwestycja dochodowa ale kawał historii warto zachować.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 4)
  15. 19 października 2015 o 07:58
    nowy :
    do rowerzysta; tak w miastach potrzebują takich ścieżek - masz rację - ale nie tutaj na wiochach, tutaj jak ktoś chce jeździć rowerem ma taka możliwość gdziekolwiek, a nie budowanie bezsensownej trasy za ogromne pieniądze podatników.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 12)
  16. 20 października 2015 o 11:14
    wrocławianin :
    O planowanej budowie linii kolejowej; Kielce - Busko - most drogowo-kolejowy w Borusowej /przystanek Żelichów/- Żabno, uczyłem się na lekcji geografii w 1949r.Temat opisany w podręczniku "GEOGRAFIA"
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 5)
  17. 20 października 2015 o 22:35
    bbaba :
    Zamiast wwydawać miliony na ścieżkę, którą nikt jeździł nie będzie i zniszczeje jak Szczucinka lepiej stworzyć nowe miejscaa pracy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 5)
  18. 22 października 2015 o 16:59
    Rowerzysta :
    Zapraszam do Wierzchosławic tam są fajne trasy turystyczne. W sezonie jest na nich tak ciasno, że trzeba się bardzo starać aby kogoś nie potrącić, podobnie było by i u nas. Dodatkowo nasza trasa połączona była by z trasą (gigant) z Wisły do Gdańska brzegiem rzeki licząca około 1000 km. Taka trasą przyciągnęła by więcej turystów niż trasa zabytkowa. Mam nadzieję, że naszym Włodarzom nie zabraknie determinacji do jej wybudowania.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 3)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)