Szczucin wdraża projekt usuwania azbestu
– Gdyby nie ten dobry wybór, to być może bylibyśmy dopiero na etapie wniosków – takie słowa pochwały pod adresem burmistrza Szczucina wypowiedział wojewoda małopolski Jerzy Miller na konferencji inaugurującej projekt usuwania azbestu w Małopolsce.
Liderem tego projektu jest gmina Szczucin, której – mimo silnej konkurencji – udało się pozyskać fundusze w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Dzięki burmistrzowi Janowi Sipiorowi i – jak sam podkreśla włodarz Szczucina – wsparciu projektu przez wojewodę Jerzego Millera już wkrótce podpisane zostaną pierwsze umowy z wykonawcami inwestycji.
Przypomnijmy, że chodzi o projekt „Demontaż i bezpieczne składowanie wyrobów zawierających azbest z obszaru województwa małopolskiego”, o którym pisaliśmy w zeszłym roku. Wówczas jednak podpisywano dopiero umowy, obecnie zaś lada moment ruszą prace wykonawcze. Jak podkreślił sam gospodarz konferencji inaugurującej projekt – Jan Sipior, ogromny udział w tym sukcesie ma strona szwajcarska. Projekt jest bowiem współfinansowany przez Szwajcarię w ramach programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.
Jan Sipior postawił na dobry kontakt z mediami i wydaje się, że ta strategia już zaowocowała.
– Dzięki wam możemy dotrzeć pod każdą strzechę – powiedział Jan Sipior dziękując mediom za obecność w tak ważnej dla samorządu chwili.
Konferencja inaugurująca projekt miała być bowiem nie tylko odnotowaniem faktu wprowadzenia w życie założeń programu, ale również jego promocją w społeczeństwie. Jak wyjaśnia burmistrz Szczucina chodzi o to, by działalnością informacyjną objąć 600 tys. mieszkańców Małopolski.
Szacuje się, że z demontażu i wymiany pokryć azbestowych skorzysta, dzięki programowi, 6 tys. gospodarstw domowych na terenie gmin – beneficjentów projektu. Będzie to możliwe dzięki znacznemu dofinansowaniu z funduszy szwajcarskich.
Przypomnijmy, że 12 lipca ubiegłego roku została podpisana umowa pomiędzy władzami wdrażającymi programy europejskie a gminą Szczucin. Wartość projektu szacuje się na ok. 42 mln. zł. Dofinansowanie z funduszy szwajcarskich wyniesie 85%. 15% to udział własny gminy.
-Ogólnym celem projektu jest poprawa środowiska naturalnego Małopolski oraz zmniejszenie różnic społeczno-gospodarczych między regionami poprzez wyeliminowanie pokryć dachowych wykonanych z materiałów zawierających azbest oraz innych odpadów zawierających azbest – informują organizatorzy konferencji.
Chodzi również o „wyeliminowanie ze środowiska naturalnego odpadów niebezpiecznych, zmniejszenie źródeł pylenia azbestowego na terenie 40 gmin oraz poprawę świadomości społecznej na temat szkodliwości odpadów azbestowych i metod ich unieszkodliwiania”.
Dla gminy Szczucin pozycja lidera tego projektu to nie tylko sukces, ale przede wszystkim wyzwanie. Jak powiedział, uczestniczący w spotkaniu, wojewoda Jerzy Miller w Małopolsce jest jeszcze aż 93 tys. ton azbestu do usunięcia! Dotychczas udało się pozbyć zaledwie tysiąca ton niebezpiecznych odpadów. Projekt, którego beneficjentem jest 40 gmin małopolski, a liderem gmina Szczucin, pozwoli usunąć aż 20 tys. ton rakotwórczego eternitu. – To największy projekt dotyczący gmin, a rozwiązujący problem nie swój, ale mieszkańców gmin. 40 gmin przez trzy lata będzie likwidować azbest i jednocześnie pomagać najbiedniejszym mieszkańcom. Projekt przewiduje bowiem pomoc finansową przy zakupie materiałów na pokrycie dachowe dla najuboższych rodzin. Takim wsparciem objętych zostanie ok. 800 gospodarstw domowych.
– Bardzo dobrze się stało, że tyle gmin skorzystało z programu. Szkoda, że nie ma wśród nich Krakowa. (…) Gminom bez własnych środków udzielimy pożyczki bardzo nisko oprocentowane (4%) i pożyczki pomostowe. Dla tych „maruderów”, którzy nie załapali się na ten program mamy też ofertę 50% dopłaty do usuwania i utylizacji azbestu – poinformowała Małgorzata Mrugała – prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ula Skórka