RUSZYŁA OPIEKA KOORDYNOWANA W MCM
Leczenie chorób przewlekłych już u swojego lekarza rodzinnego i szerszy pakiet badań w POZ. Takie zmiany towarzyszą tak zwanej opiece koordynowanej. To nowy sposób organizacji opieki w służbie zdrowia.
Część pacjentów Mościckiego Centrum Medycznego została nim objęta już od listopada. Opieka koordynowana obejmuje też bezpłatne konsultacje z dietetykiem oraz edukację, dotyczącą radzenia sobie z chorobą przewlekłą.
To szansa dla pacjentów, aby przez dłuższy czas nie czekali na specjalistyczną poradę. Opieka koordynowana stwarza możliwość przeprowadzenia konsultacji ze specjalistą już na wstępnym etapie rozpoznania problemów zdrowotnych. W sytuacjach uzasadnionych medycznie lekarz POZ zleca badania, dotychczas zarezerwowane dla lekarzy specjalistów. Leczenie jest oparte na tak zwanym Indywidualnym Planie Opieki Medycznej. To całościowa terapia, która uwzględnia nie tylko wykonywanie badań, ale także konsultacje między lekarzem POZ a lekarzem specjalistą oraz dodatkowe konsultacje z dietetykiem. – Ten rodzaj opieki w naszej spółce wprowadzamy w zakresie kardiologii – tłumaczy prezes Mościckiego Centrum Medycznego Jan Musiał. Poszerzenie listy badań diagnostycznych, które może zlecić lekarz rodzinny objęło m. in: wysiłkowe EKG, Holter EKG czy ECHO serca. Na te badania wcześniej kierował jedynie lekarz specjalista. W praktyce rozwiązanie pozwala na szybszą diagnozę i wprowadzenie właściwego leczenia.
Co istotne dla odbiorców świadczeń przewodnikiem pacjenta przy tym rodzaju opieki jest koordynator. To osoba, która dba o lepszą komunikację na linii lekarz – pacjent, szczegółowo informuje pacjenta o kolejnych etapach leczenia i współpracuje z osobami, które udzielają świadczeń.
Dodajmy, że Mościckie Centrum Medyczne znalazło się w grupie pięciu małopolskich przychodni, które jako pierwsze wprowadziły nowy rodzaj opieki. Rozwiązanie jest dobrowolne. Przychodnie, które były gotowe do włączenia koordynacji występowały do oddziałów wojewódzkich NFZ z wnioskiem o rozszerzenie umów o nowy rodzaj świadczeń. Fundusz sprawdzał wnioski i podejmował decyzję o poszerzeniu oferty.