Radny wzywa do usunięcia naruszeń prawa
Ponieważ nadal Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej nie przekazała mojej skargi wniesionej za jej pośrednictwem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, dlatego też 8 marca 2012r działając w moim imieniu adwokat wystąpił do RM z wezwaniem do usunięcia naruszeń prawa.
W wezwaniu podnosiliśmy, że pomimo tego, że: „przepis art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stanowi, iż „organ (…) przekazuje skargę sądowi wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej wniesienia”, to jednakże przepis art. 191 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, stanowiący lex specialis (zasada prawna oznaczająca: prawo o większym stopniu szczegółowości) względem cytowanej wyżej regulacji statuuje zasadę, iż „Sąd administracyjny rozpatruje skargę, o której mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia”.
Tak, więc przywołane przepisy przewidują ściśle określone terminy dla podjęcia określonych czynności procesowych. W drugim z przypadków, a zarazem w przedmiotowej sprawie ustawodawca przewidział łączny okres 14 dni zarówno na przekazanie skargi przez właściwy organ sądowi administracyjnemu, jak i merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy przez sąd. Tym samym właściwy organ winien niezwłocznie przekazać skargę sądowi administracyjnemu celem zachowania terminu, o którym mowa w art. 191 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
W tym stanie rzeczy stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie doszło do uchybienia łącznemu terminowi, o którym mowa w art. 191 ust. 2 w/w ustawy, skoro skarga została wniesiona przeszło 20 dni temu. W tej sytuacji zgodnie z art. 55 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi sąd administracyjny może orzec o wymierzeniu organowi grzywny.”
Zważając na powyższe wnosiliśmy o niezwłoczne, w terminie jednego dnia, przekazanie mojej skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Pomimo tego skarga do dnia dzisiejszego nie została przekazana do WSA.
Jedynie, co zrobiono to na drugi dzień po wniesieniu przez nas wezwania do usunięcia naruszeń prawa zwołano na 16 marca 2012 roku sesję Rady Miejskiej w porządku, której umieszczono punkt z uchwałą w sprawie: „odpowiedzi na skargę do WSA w Krakowie o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej w D.T. wniesioną przez radnego pana Andrzeja Buśko”.
Głównym argumentem, jaki podnosi się w zaproponowanej odpowiedzi na moją skargę to stwierdzenie to, że „część wspólna nieruchomości pozostająca w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej stanowi bezsprzecznie mienie komunalne gminy. Potwierdza to szereg orzeczeń NSA i WSA oraz doktryna”. Kolejne argumenty to pisma Wydziału Nadzoru Prawnego i Kontroli Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Pomimo stwierdzeń, że przyjęte stanowisko w tej odpowiedzi rzekomo potwierdza szereg orzeczeń NSA i WSA oraz doktryna to w projekcie odpowiedzi zacytowano tylko jedno orzeczenie i to takie, które w żaden sposób nie można porównać z moją sprawą.
Co do niejednoznaczności pism Nadzoru Prawnego wypowiadałem się na sesji, kiedy podejmowano przedmiotową uchwałę o wygaśnięciu mandatu w stosunku do mojej osoby, dlatego nie będę w tej chwili szerzej je omawiał.
Obecnie zastanawiam się czy nie wnieść do WSA o wymierzenie organowi za pośrednictwem, którego składałem moją skargę do WSA, czyli Radę Miejską w D.T. grzywny. Zgodnie z obowiązującym prawem w tym w zakresie kara grzywny może wynosić do wysokości dziesięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (za 2011r jest to ok. 3 399,52 zł).
Andrzej Buśko
źródło: andrzejbusko.pl