PROJEKT eTWINNING W SZKOLE W ŻELAZOWCE
W roku szkolnym 2018/2019 uczniowie Szkoły Podstawowej w Żelazówce po raz kolejny brali udział w projekcie edukacyjnym w ramach programu eTwinning. Jest to program zrzeszający szkoły i przedszkola z różnych krajów z całej Europy.
Uczniowie i nauczyciele współpracują ponad granicami państw za pomocą mediów elektronicznych lub tradycyjnej poczty, wymieniając się informacjami, materiałami do nauki oraz wzajemnie zadają sobie i wykonują określone zadania edukacyjne.
Etwinning to wspaniałe narzędzie, które poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, zachęcając jednocześnie do nauki i otwarcia na Europę.
Pośród projektów realizowanych w ramach programu etwinning można odnaleźć krótkie, kilkudniowe projekty jak również te wieloletnie o wciąż poszerzającej się tematyce i działaniach. Forma, tematyka lub czas trwania projektu zależą wyłącznie od samych uczestników dzięki czemu można je dopasować do aktualnych potrzeb współpracujących grup. Wykorzystanie Internetu i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych czyni zajęcia znacznie ciekawszymi i bardziej angażującymi. Tematy projektu łatwo zintegrować z podstawą programową nawet kilku dowolnych przedmiotów nauczanych w szkole czyniąc treści edukacyjne znacznie atrakcyjniejszymi. Podstawą współpracy pomiędzy szkołami jest komunikacja odbywająca się w języku angielskim. Potrzeba płynnego i dokładnego przekazania informacji bezpośrednio mobilizuje uczniów do doskonalenia kompetencji językowych. Uczniowie biorący udział w projektach są bardziej zmotywowani do nauki języka, sami chętnie szukają nowych informacji, uczą się nowych słów i zwrotów, aby ciekawiej zaprezentować swoją wiedzę partnerom.
W mijającym roku szkolnym nasza szkoła nawiązała współpracę ze szkołą z Turcji. W projekcie udział wzięło łącznie dwadzieścioro uczniów z klas 4, 5 i 6 szkoły podstawowej. Podczas trwania projektu wraz ze szkołą partnerską wymienialiśmy się informacjami dotyczącymi naszych krajów ojczystych, ich kultury, historii i tradycji oraz codziennego życia. W listopadzie każdy z uczniów napisał list o swojej szkole: o przedmiotach, których się uczy, o nauczycielach, szkolnych kolegach, planie lekcji oraz szkolnym podwórku. W grudniu uczniowie opisywali tradycje świąteczne w swoim domu oraz plany na przerwę świąteczną oraz dołączali do listu kartkę świąteczną.
W styczniu i lutym uczniowie mieli za zadanie opisać odpowiednio słynnego Polaka lub Turka; wybrać jedną znana osobę ze swojego kraju i opisać jej dokonania. W marcu uczniowie mogli wybrać dowolny temat do korespondencji. Również w marcu uczniowie obydwu szkół nakręcili krótkie filmy wideo z zadaniem dla drugiej grupy, które polegało na przyswojeniu kilku podstawowych słów odpowiednio w języku polskim lub tureckim. Nauka tak odmiennych języków była zadaniem trudnym lecz dostarczyła sporo zabawy i satysfakcji. Natomiast w kwietniu uczniowie mieli napisać list o swoim ulubionym jedzeniu; kiedy i z kim spożywają posiłki i co najchętniej jedzą. Uczniowie mogli dołączyć również przepis na ulubioną potrawę. W maju, w ramach podsumowania projektu uczniowie wymienili listy zawierające życzenia udanych wakacji oraz drobny upominek dla partnera z listów.
Projekt pozwolił naszym uczniom poznać wiele ciekawych informacji na temat kraju partnerskiego, zapewnił możliwość rozwoju kluczowych kompetencji takich jak współpraca, komunikacja, terminowość i świadomość kulturowa, oraz zapewnił autentyczne warunki do doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Po tak udanej współpracy już nie możemy się doczekać kolejnego roku pełnego nowych wyzwań.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żelazówce