Dzisiaj:
Poniedziałek, 23 grudnia 2024 roku
Dagobert, Mina, Sławomir, Sławomira, Wiktoria

Podsumowanie działalności samorządów uczniowskich

30 listopada 2012 | komentarzy 11

Kolejny raz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej stanął na wysokości zadania organizując, tym razem, „Podsumowanie działalności samorządów uczniowskich powiatu dąbrowskiego”. 

Była okazja do prezentacji osiągnięć szkół ponadgimnazjalnych powiatu i wysłuchania interesującego wykładu na temat społeczeństwa obywatelskiego. Spotkanie zorganizowane w ZSP 1, które patronatem objął e – Kurier Dąbrowski, składało się z dwóch części. W pierwszej uczniowie poszczególnych szkół ponadgimnazjalnych powiatu prezentowali osiągnięcia swoje i swoich placówek.

W drugiej zaś interesujący wykład pt. „Wzór osobowy nowego demokraty” wygłosił dr Marek Jachym z ZSP w Szczucinie.

Zgromadzonych na spotkaniu powitali Kinga Zych i Michał Wójtowicz.

Mam nadzieję, że dzisiejszy dzień umożliwi rozpoczęcie współpracy ze wszystkimi samorządami uczniowskimi powiatu dąbrowskiego – powiedziała Kinga Zych.

To spotkanie jest o tyle ważne, że dzisiaj zostaną przedstawione inicjatywy i działania uczniów. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie zaowocuje nowymi refleksjami i nowymi inicjatywami – podkreśliła dyrektor ZSP 1 Agata Fido.

Nie zabrakło też znanego ze Stowarzyszenia „Wiedzieć więcej” Marka Mosio. Młody działacz społeczny zaakcentował potrzebę współpracy wszystkich samorządów uczniowskich na rzecz społeczności lokalnej i całego powiatu.

Chodzi o to, by współpraca była kontynuowana w kolejnych miesiącach, kolejnych latach. (…) Gdyby połączyć pomysły wszystkich samorządów uczniowskich, można by coś zrobić dla powiatu dąbrowskiego – powiedział Marek Mosio. Podkreślił również, że jest to pierwsze, historyczne spotkanie i wyraził nadzieję, że zapoczątkuje ono cykl podobnych spotkań w przyszłości (także w innych szkołach powiatu).

Każda ze szkół – uczestników spotkania miała 15 minut na zaprezentowanie swoich osiągnięć.

Uczniowie z ZSP 2 opowiedzieli m.in. o uczestnictwie w sejmie dzieci i młodzieży w Warszawie, obradach sejmiku młodych na terenie powiatu, plenarnych sesjach obrad w Strasburgu i młodzieżowej radzie miejskiej. Młodzież podkreśliła dobrą współpracę z instytucjami miejskimi, szczególnie z DDK. Uczniowie przypomnieli o propagowaniu zdrowego trybu życia i rozwijającym się wolontariacie (Dom Pomocy Społecznej, hospicjum i Zakład Opiekuńczo – Leczniczy) oraz o współpracy z dąbrowskimi Warsztatami Terapii Zajęciowej. W ZSP 2 działa również Szkolne Koło Polskiego Czerwonego Krzyża. Uczniowie zbierają także karmę dla zwierząt z tarnowskiego „Azylu”; dbają o groby na cmentarzu wojskowym i żydowskim. ZSP 2 zdobyła również tytuły: „Szkoła bez przemocy”, „Bezpieczna szkoła” i „Super szkoła”.

Po ZSP 2 w Dąbrowie Tarnowskiej zaprezentował się Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Brniu. Uczniowie pochwalili się boiskiem wielofunkcyjnym, którego otwarcie zbiegło się z Dniem Edukacji Narodowej (samorząd uczniowski pomagał w organizowaniu uroczystości). Młodzież z ZSP w Brniu uczestniczy w akcjach charytatywnych (m.in. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy), organizuje dzień dziecka dla wychowanków ośrodka w Kupieninie, zbiera plastikowe nakrętki na rzecz niepełnosprawnych, uczestniczy w Akcji Sprzątania Świata i organizuje kiermasze książek. Oprócz tego ZSP wydaje, znaną w regionie, gazetkę szkolną „Breń bez cenzury”, którą redaguje sześciu uczniów (jeden z młodych redaktorów rozdawał ją uczestnikom spotkania). „Breń bez cenzury” dwukrotnie wygrała konkurs „Junior media”.

ZSP w Szczucinie może się pochwalić m.in. organizacją sztuk walki dla uczniów w ramach samoobrony (Aikido i Jiu-Jitsu brazylijskie), kółkami naukowymi (chemia i biologia), promowaniem zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Uczniowie uczestniczą w Akcji Sprzątania Świata i organizują cykliczne szkolne wycieczki rowerowe (np. do Otfinowa czy Hańczy). W szkole funkcjonuje również zespół muzyczny. Na spotkaniu uczniowie zaprezentowali zabawny film o swojej szkole, który został nagrodzony brawami.

ZSP 1 w Dąbrowie Tarnowskiej – gospodarz spotkania – również ma się czym pochwalić. Uczniowie przygotowują gazetkę szkolną w formie elektronicznej, a na youtubie można znaleźć liczne filmy z życia szkoły. Młodzież organizuje imprezy charytatywne i włącza się do ogólnopolskich akcji pomocy. Prężnie działa Szkolny Klub Wolontariatu (młodzi przygotowują świąteczne paczki dla małych pacjentów oddziału dziecięcego dąbrowskiego szpitala, DPS – u i hospicjum oraz organizują zbiórkę darów dla ubogich polskich rodzin na Litwie). Uczniowie dostarczają również karmę dla zwierząt z tarnowskiego Azylu i zbierają plastikowe nakrętki na cele charytatywne. Uczestniczą w młodzieżowej radzie miasta i organizują szkolne debaty.

Spotkanie uatrakcyjniły występy muzyczne Anny Lis i Marcina Franca.

Na koniec wykład o „wzorze osobowym młodego demokraty” wygłosił dr Marek Jachym, nauczyciel ZSP w Szczucinie. Historyk i politolog mówił o społeczeństwie obywatelskim: – A przecież działalność każdego samorządu uczniowskiego wpisuje się w społeczeństwo obywatelskie. Opoka instytucji, jaką jest szkoła, wdraża do respektu ładu społecznego i respektowania prawa, a więc budowy społeczeństwa obywatelskiego.

– Nadal jesteśmy w trakcie tworzenia społeczeństwa obywatelskiego – powiedział Marek Jachym. Historyk nawiązał m.in. do artykułu prof. Marii Ossowskiej „Wzór obywatela w ustroju demokratycznym”. Za Ossowską wymienił cechy obywatela w ustroju demokratycznym, a wśród nich, m.in.: postawa perfekcjonistyczna, dyscyplina wewnętrzna, tolerancja, aktywność, odwaga cywilna, uczciwość intelektualna oparta na prawdzie (przeciwstawiona zakłamaniu), odpowiedzialność za słowo, uspołecznienie, rycerskość, wrażliwość etyczna, poczucie humoru. Historyk zacytował słowa Charlesa de Gaulle’a: „Ponieważ polityk sam nie wierzy w to, co mówi, jest zaskoczony, gdy inni mu wierzą”.

Jachym wspomniał również o demokracji performatywnej (książka prof. Elżbiety Matyni o tym samym tytule), czyli tworzenia wolnej przestrzeni publicznej, w której obywatele mogą domagać się respektowania swoich praw; (alternatywa dla „kul i czołgów”). Jachym tłumaczył, że z objawem takiej demokracji mieliśmy do czynienia w przypadku demonstracji przeciw „Acta”, gdy młodzi ludzie domagali się respektowania swoich praw, których nie potrafili właściwie zdefiniować współcześni politycy.

Nie tylko zresztą protesty przeciw „Acta” stały się pretekstem do krytyki polityki sprawowanej w taki sposób, jak to się dzieje obecnie. Jachym wspomniał również, za prof. Haliną Grzymała – Moszczyńską, o młodych, wykształconych ludziach pracujących w ramach elastycznych form zatrudnienia (tak naprawdę podpisujących tzw. „umowy śmieciowe”) i tych, którzy stracili zatrudnienie na skutek restrukturyzacji zakładów pracy. Tych, którzy na razie „chcą włączyć się do systemu, a nie go zmieniać”.

Tym, którym się to nie uda, pozostanie tylko emigracja zarobkowa”.

Marek Jachym powiedział, że wymiana pokoleń w polityce przyniesie rozwiązanie wielu problemów. Na koniec udzielił kilka rad młodym, którzy chcą się podjąć działalności publicznej i zacytował słowa Winstona Churchila: „Dobry polityk musi umieć przewidzieć, co będzie się działo jutro, za tydzień, czy za rok i musi umieć wytłumaczyć, dlaczego nie zaszło to, co przepowiedział”. Przypomniał również słowa Napoleona Bonaparte: „Ustępować w pewnych sprawach jest często najlepszą polityką”.

Ula Skórka

fot. Magda Jachym


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 30 listopada 2012 o 19:38
    absolut von fin :
    I LO w Dabrowie Tarnowskiej powinno sie w koncu zajac tym do czego szkola srednia jest powolana czyli do edukacji mlodziezy a nie organizowaniu "happeningow". Jak wiadomo lepiej ladnie sie ubrac, poprzebywac w lokalnym towarzystwie, usmiechnac sie do zdjec i czekac na pochwaly lokalnych mediow. Ale czy nie lepiej byloby wziac sie w koncu do roboty i zaczac prowadzic lekcje na poziomie, przygotowywac sie elementarnie do nich i zaczac wymagac od uczniow (nie mam tu na wzgledzie konkretnych osob)? A nuz doczekalibysmy sie olimpijczykow w I LO, badz jakis innych wymiernych oznak odpowiedniego poziomu tej szkoly. Wtedy tez mozna pobrylowac wsrod towarzystwa i robic sobie zdjecia, ale z glowa podniesiana do gory i z czystym sumieniem. Na koniec zeby nie bylo tak ostro, bo w gruncie rzeczy "cialo pedagogiczne" chce dla uczniow jak najlepiej, przynajmniej tak mysle i innej mysli nie dopuszczam. Dobra rada, zamiast organizowac taki teatrzyk to lepiej powysylac zaproszenia i nawiazac kontakt z wykladowcami akademickimi poszczegolnych specjalizacji do roznych osrodkow akademickich, i zaprosic ich do wspolpracy lub jednorazowego przyjazdu by wyglosili wyklad na dany temat (duza liczba dobrych szkol w Polsce tak robi). I szkola zyska prestiz, i uczniow moze troche zmobilizuje i rozproszy niepewnosci wyboru kierunku studiow. Takze wszyscy na tym wymiernie skorzystaja.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 18)
  2. 30 listopada 2012 o 20:18
    mały :
    Fajna, ciekawa inicjatywa!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 10)
  3. 30 listopada 2012 o 20:27
    Stylista :
    Korole z jarmarku i falbany pod szyją. Bierzcie przykład kobiety!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 15)
  4. 1 grudnia 2012 o 14:45
    do stylisty :
    pewnie sama buszujesz co sobote po jarmarku i dlatego też jestes taka obeznana:(
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 11)
  5. 1 grudnia 2012 o 18:48
    Stylista :
    Jestem stylistą, a nie stylistką, uwielbiam jarmarki i bardzo często widuję tam falbaniastą. ;)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 13)
  6. 3 grudnia 2012 o 09:26
    do absolut von fin :
    Gdybys sam przez trzy lata nauki solidnie chodził na lekcje, zamiast wiecznie się angażować w byle co, byle tylko nie iść na lekcję, albo siedzieć w szatni czy nieustannie się zwalniać z ostatnich lekcji , to przynajmniej wiedziałbyś , co to jest heppening. Mądrej głowie dość dwie słowie, a takim leserom to nawet akademicy nie pomogą :(
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 8)
  7. 3 grudnia 2012 o 11:07
    as :
    zapewne nauki polskiego uczyła ci pani dr. bo nuż - a co t o była za uczelnia????? nóż bo noże hehehe
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 5)
  8. 3 grudnia 2012 o 13:34
    Anonim :
    oj Asie, aleś błysnął!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 4)
  9. 3 grudnia 2012 o 13:59
    jedrek :
    Happening (z ang. "dzianie się", "zdarzenie") – zorganizowane wydarzenie o charakterze artystycznym, ograniczone czasowo, mające swoją dramaturgię, tworzącą logiczną narrację, lub zestaw znaków: haseł, obrazów, gestów, przedmiotów, postaci w przestrzeni. Z tym mielismy do czynienia chyba w I liceum jako swego rodzaju spektakt. A nuż - wyrażenie, którego używa mówiący, gdy ma nadzieję, że stanie się to, o czym mowa. Wiec wiecej merytorycznosci a mniej belkotu bo komentatorzy wychodza na glupkow. I musze tutaj poprzec i obronic troche osobe ktora pierwsza zaczela komentowac "absolut von fin". Zgadzam sie z nim ze renoma I LO to czasy nieslusznie minione, bo powinna byc sila wiodaca inteligencje pow. dabrowskiego. Aby stac sie realnym konkurentem tarnowskich szkol srednich.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  10. 3 grudnia 2012 o 14:17
    Gall :
    Po doktorze nie stawia sie kropki :D (dr) nie (dr.) Asie!!! A "a nuz" to specyficzne wyrazenie nie odnoszace sie do sztuccow... Tragedia gramatyczna, w takiej krotkiej wypowiedzi tyle bledow. A chciales wykazac sie wiedza :D
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 5)
  11. 3 grudnia 2012 o 17:24
    Anonim :
    jaka "inteligencja" taka i "siła wiodąca"
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 6)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)