Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

Podpisano umowę na obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej

23 listopada 2016 | komentarzy 29

23 listopada 2016 r. została podpisana umowa na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Budować ją będzie konsorcjum firm: Vistal Gdynia S.A. i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. s. z o.o. Koszt budowy obwodnicy wyniesie ponad 79 mln 734 tys.

Droga powinna być gotowa za ponad 2 lata. Wprawdzie jeden z jej wykonawców ma kłopoty finansowe, ale zarówno GDDKiA jak i lider konsorcjum przekonują, że są na to przygotowani i że nie wpłynie to na realizację inwestycji.
20 lat temu zaczęły się formalne starania o budowę nowego przebiegu drogi krajowej numer 73. Teraz cały ruch z Kielc i Warszawy na południe lub do autostrady A4 przebiega przez ciasne centrum Dąbrowy Tarnowskiej.

„To historyczny dzień dla Dąbrowy Tarnowskiej. Myślę, że po powstaniu obwodnicy miasto będzie się rozwijało, a zarazem mieszkańcy będą żyli w większym komforcie. Myślimy też o rewitalizacji centrum miasta, ale dopóki nie wyprowadzimy z niego ruchu tranzytowego, to też rewitalizacja nie będzie miała właściwego wymiaru” – przekonywał po podpisaniu umowy w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad burmistrz Krzysztof Kaczmarski.

Dyrektor GDDKiA Tomasz Pałasiński przyznał w rozmowie z Radiem Kraków, że „czas podpisania umowy może nie jest najszczęśliwszy, bo jest to koniec roku, ale jest to też taki okres, który wykonawca może wykorzystać na przygotowania. Czas zimowy na tym kontrakcie nie jest wliczany do kontraktu, więc wbrew pozorom wydaje się, że dobrze, że ta umowa została teraz podpisana. I spodziewamy się rozpoczęcia robót na wiosnę”.

Wiceprezes Vistal Gdynia S.A. Bogdan Malc przekonuje jednak, że konsorcjum będzie chciało rozpocząć pierwsze prace przygotowawcze jeszcze w tym roku. Konsorcjum będzie miało na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej 22 miesiące od podpisania umowy, ale do tego czasu nie wliczają się okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Zgodnie z kontraktem droga powinna być gotowa dopiero w połowie 2019 roku. Bogdan Malc przekonuje, że jeśli pozwoli na to pogoda, to może uda się ją wykonać do końca 2018 roku.

Mieszkańców niepokoi jednak fakt, że jeden z konsorcjantów, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych ma kłopoty finansowe. Jest w restrukturyzacji i ostatnio zrezygnowało z przebudowy mostu na Podkarpaciu.

Jak zaznacza Tomasz Pałasiński, właśnie ze względu na te informacje, „wystąpiliśmy o zmianę lidera konsorcjum i jest nim teraz Vistal. Spółka wystawiła zabezpieczenie kontraktu i w przypadku kłopotów KPRD, Vistal będzie przejmował wszystkie zobowiązania. Dokumenty przedstawione przez Vistal przedstawiają pełną płynność finansową i dobrą kondycję”.

Wiceprezes giełdowej spółki Vistal podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków, że firma ma wszystko pod kontrolą i „gwarantuje realizację tego projektu i uważa, że nawet gdyby doszło do problemów KPRD, możemy przejąć prace naszego konsorcjanta i je wykonać”. Bogdan Malc ma nadzieję, że kontrakt wpłynie pozytywnie na Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i wspólnie wybudują obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej.

Drogę chciało budować 20 firm. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i VISTAL GDYNIA. Firmy zadeklarowały, że wybudują prawie 7-kilometrową drogę za ponad 79 milionów złotych 734 tysiące złotych. Najdroższa oferta wynosiła ponad 123 miliony złotych. A przed laty GDDKiA szacowała, że obwodnica będzie kosztowała od 150 do 200 milionów złotych. Zdaniem Pałasińskiego to były przymiarki sprzed kilku lat i ceny spadły. „Konsorcjum udowodniło nam, że cenę policzyło dobrze. Kontrole nie wykazały żadnych nieprawidłowości”.

Wybór najtańszej oferty spowodował odwołanie firmy BUDIMEX (oferta za prawie 88 milionów złotych), która przekonywała, że zwycięzca zaproponował rażąco niską cenę, za którą nie da się wybudować drogi w wymaganych parametrach i technologii. Krajowa Izba Odwoławcza jednak tego nie potwierdziła i odrzuciła odwołanie BUDMIEXU, a umowa ze zwycięskim konsorcjum została właśnie podpisana.

Z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonywanego w 2015 roku wynika, że ze Szczucina do Dąbrowy Tarnowskiej przejeżdża średnio 8 tysięcy samochodów na dobę, w tym 1,8 tysiąca ciężarówek. Natomiast od skrzyżowania z drogą wojewódzką numer 975 w Dąbrowie Tarnowskiej do Lisiej Góry średnio 10 tysięcy samochodów na dobę, w tym ponad 1,6 tysiąca ciężarówek.

źródło: Radio Kraków 

************************************************************************************************************************

OBEJRZYJ RELACJĘ FILMOWĄ W TVP KRAKÓW

DĄBROWA TARNOWSKA BĘDZIE MIEĆ OBWODNICĘ. PRACE RUSZĄ JUŻ W GRUDNIU

obwodnica

źródło: Kronika TVP3 Kraków

*********************************************************************************************************

PRZECZYTAJ RELACJĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ POWIATU DĄBROWSKIEGO

*********************************************************************************************************

PRZECZYTAJ RELACJĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ URZĘDU MIEJSKIEGO W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ

 

 

 

 

 

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 23 listopada 2016 o 15:00
    inż. Ryszard :
    Mamy to, słoneczny poranek 23.11.2016 przechodzi do historii w 20 letniej batalii o Budowę Obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej dk73. Samo obejście Dąbrowy Tarnowskiej, tylko częściowo i w niewielkim stopniu odpowiada na zagrożenia funkcjonujące, na tym istotnym szlaku komunikacyjnym. Dzięki realizacji inwestycji na osi północ-południe szczególnie zyskają polskie porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, co będzie stanowiło znaczącą wartość dodaną i spowoduje zwiększenie przewagi konkurencyjnej dla krajów regionu Europy Środkowej i Wschodniej względem portów niemieckich i holenderskich. Obwodnica DT przyczyni się jedynie do wyprowadzenia ruchu tranzytowego poza ścisłą zabudowę, ograniczając tym samym emisję spalin oraz hałas, co jest niezwykle istotne dla mieszkańców. Natomiast dla rozwoju całej dąbrowszczyzny szalenie ważne były inne projekty: modernizacja drogi krajowej dk73 na odcinku Szczucin-Tarnów DK73 oraz rozpoczęcie prac przygotowawczych, które skutkowałyby opracowaniem m.in. kosztorysu inwestorskiego w ramach Studium Wykonalności dla projektu pod nazwą „Budowa nowej linii/łącznicy kolejowej Mędrzechów – Solec Zdrój – Busko Zdrój oraz rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii nr 115 Tarnów – Szczucin”. Niestety koalicja (PO-PSL) w sejmiku wojewódzkim zatrzasnęła na wiele lat okno na świat dąbrowszczyźnie, poprzez lobbing dla linii Podłęże-Piekiełko, tym samym umiejętnie blokując budowę nowej linii/łącznicy kolejowej Tarnów – Busko Zdrój- Kielce. Dlatego najkrótszy korytarz towarowy łączący Skandynawię i Bałkany tzn. projekt pod nazwą „Budowa nowej linii/łącznicy kolejowej Mędrzechów – Solec Zdrój – Busko Zdrój oraz rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii nr 115 Tarnów – Szczucin” nie istnieje w dokumentach strategicznych województwa małopolskiego np. Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego. Poprzez niezgłoszenie wykonania studium wykonalności w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Przedmiotowa inwestycja nie znalazła się wśród wskazanych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. (KPK). Władze województwa zaprzepaściły prace przygotowawcze w ramach KPK do 2023 r., które umożliwiłby opracowanie dokumentacji technicznej i środowiskowej, która to przyczyniłaby się do sprawnej realizacji tego projektu w kolejnym Krajowym Programie Kolejowym na lata 2023-2030.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 23)
  2. 23 listopada 2016 o 15:21
    micha :
    A po co tam był Burmistrz KK przecież on i jego obóz nie kiwnęli palcem w tej sprawie
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 29)
  3. 23 listopada 2016 o 17:16
    andrzej :
    Tzw szczucinkę zablokował AWS.Zrobiono to bardzo sprytnie eliminując kursy te które przewoziły pracowników,natomiast zostawiono te kursy które nie miały tzw obłożenia .Jechałem wtedy do Tarnowa o 4,20 i konduktor mi mówił o tym sprytnym powodzie likwidacji linii.Tymi dwoma kursami które zlikwidowanymi kursami jeździli pracownicy Zakładów mięsnych,Zakładów mechanicznych,Tamelu,Azotow i do szkół.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +20 (w sumie : 22)
  4. 23 listopada 2016 o 20:58
    mister t :
    ALLELUJA !!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 16)
  5. 24 listopada 2016 o 08:09
    abc :
    Do micha, nie ważne kto zaczyna - ważne jest kto kończy. Gratulacje dla Pana Kaczmarskiego. To można nazwać "dobrą zmianą" po 20.latach nie mocy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -25 (w sumie : 35)
  6. 24 listopada 2016 o 08:11
    franek :
    W najbliższych wyborach na różne szczeble samorządowe i rządowe żaden kandydat już nie będzie mam mydlił oczy ze to on doprowadzi do budowy obwodnicy tak jak to mówili od nastu lat Augustyn , Kosiniak-Kamysz, Sorys, Ciepiela i inni. Poseł Krajewski po roku od wyboru na posła działał skutecznie u ministra Adamczyka( nawet wizytował na terenie gminy) i UDAŁO SIĘ podpisać umowę na budowę tej inwestycji. TAK DALEJ PANIE POŚLE, GODNY REPREZENTANT NASZYCH SPRAW W REGIONIE
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -33 (w sumie : 59)
  7. 24 listopada 2016 o 08:19
    franek :
    dodając Każdy kto dołożył cegiełkę do tej inwestycji należą się podziękowania
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 27)
  8. 24 listopada 2016 o 13:59
    Do Franka :
    Masz rację. Bardzo dużo zrobił dla tej sprawy poseł Krajewski. Piszę nazwisko, żeby jakiś inny się nie podszywał. Sprawa stała w miejscukilka jak nie kilkanaście lat. Dopiero ostatnie 2 lata dobrej współpracy posła i władz gminnych daly efekt. A te minusiki? Wiemy od kogo są :D
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -31 (w sumie : 57)
  9. 24 listopada 2016 o 15:03
    Włodek :
    Akurat! Pan Krajewski cudotwórcą ! W dwóch latach obwodnicę załatwił ? Nie rozśmieszajcie mnie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +25 (w sumie : 33)
  10. 24 listopada 2016 o 17:41
    Pisda :
    A czy pamiętacie, że Krajewski będąc starostą w swoim programie miał most w Borusowej,rewitalizację Szczucinki oraz trasę tzw. nadwiślankę? I co z tego zostało? Chyba "przeminęło z wiatrem"!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +25 (w sumie : 29)
  11. 24 listopada 2016 o 17:55
    nowy :
    to fakt, "ostatnie 2 lata dobrej współpracy posła ...". Z tym, że poseł jest posłem dopiero 1 rok.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +29 (w sumie : 41)
  12. 25 listopada 2016 o 12:30
    Iwka :
    A po co tam był Burmistrz Kaczmarski ? Potwierdzał podpisy na umowie za zgodność z oryginałem ?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 21)
  13. 25 listopada 2016 o 13:49
    Klaudyna :
    Jak dobrze pamiętam o budowę obwodnicy zabiegali dąbrowscy samorządowcy z poprzedniej kadencji, których teraz brakuje przy podpisaniu umowy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 26)
  14. 25 listopada 2016 o 15:25
    nn :
    Zobaczymy kiedy konsorcjum zbankrutuje i lokalni podwykonawcy nie dostaną pieniędzy za swoją pracę . Przewidywania moje uzasadniam planowanym kosztem budowy (79 mln zł ). Pierwotny koszt budowy ok. 200 mln - bo ceny spadły- czyli co ? wynagrodzenia pracowników obniżyły się o 70%? , ( mam rozumieć ,że kilka lat temu zarabiali według średniej ok 3000 zł/m , dzisiaj będą budować obwodnicę za 1200 zł/m) . Kubik betonu staniał o 70% (kiedyś kosztował ok 150 zł , teraz 50 zł ) stal i kruszywo podobnie ? Bankruta do spółki bierze się po to, aby wszystkie koszty wrzucić na jego konto, on ogłasza upadłość ,podwykonawcy się nie płaci a on idzie do Pana Boga na skargę bo tyle może. Kasiorkę liczy tylko jeden z udziałowców który dzięki zabiegom adwokatów nie "będzie umoczony w przekręt". Ten numer był już przerabiany przy budowie A4 w roli głównej Tarnowski POLDIM.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +14 (w sumie : 20)
  15. 25 listopada 2016 o 15:34
    ju tu :
    wszystko fajnie, umowa podpisana, ale szkoda, że pomija się poprzedniego burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej.... o jego staraniach to ani słowa! Mówi się, że sukces ma wielu ojców, ale czy to jest sukces posła W. Krajewskiego??? NIE SĄDZĘ! przecież był za wykreśleniem obwodnicy i każdy przecież wie jak było. To, że będzie obwodnica to wieloletnie starania byłego burmistrza DT i obecnego starosty!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 3)
  16. 25 listopada 2016 o 21:53
    j. :
    Ludzie!!! Jakie znaczenie ma kto podpisał, kto załatwił, kto pomógł. Po 20 latach wreszcie coś się dzieje. Myślałem, że nie doczekam tej chwili, a jednak się udało ! Teraz tylko doczekać chwili kiedy nie będę musiał czekać 5-7 minut na wyjazd na krajówkę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 19)
  17. 26 listopada 2016 o 13:49
    do j. :
    Chociaż jeden normalny wpis. Zamiast się cieszyć, że wreszcie podpisali umowę, to słychać tylko skowyty "zawiedzionych" przegranych. Poprzednicy specjalnie zawyżali ceny inwestycji, żeby mieć możliwość opowiadać, że w budżecie brakło, bo inwestycja za duża. Z obwodnicą to tylko jeden przykład, jest ich więcej. Jak się nie chciało za coś solidnie zabrać, to się mówiło, że się nie da zrobić, bo ta inwestycja "połknie cały budżet".
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 12)
  18. 26 listopada 2016 o 16:59
    do franka :
    "każdemu"
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 9)
  19. 27 listopada 2016 o 08:46
    morfeusz :
    Co za kretyn wybiera niewypłacalne konsorcjum... Na co dzień pracuje w firmie, dla której wykonują roboty firmy wyłonione w przetargu i niestety część z nich ma "problemy finansowe". Przetargi wygrane przez te firmy po cenach dumpingowych wszystkie leżą i teraz toczą się procesy sądowe o odszkodowania i poszukania wykonawców na dokończenie rozpoczętych prac... oby w przypadku obwodnicy Dąbrowy nie powtórzył się ten scenariusz bo na obwodnicę poczekamy kolejne kilkanaście lat...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 11)
  20. 27 listopada 2016 o 11:42
    j23 :
    Firma w upadłości będzie nam budować obwodnicę,brawo.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 13)
  21. 27 listopada 2016 o 22:25
    inż. Ryszard do nn :
    W poprzedniej unijnej perspektywie finansowej tj. „Pierwszej wojnie drogowej” setki firm podwykonawczych n-tego rzędu wykończyła, kredytująca działalność przyszłego dłużnika (spółki wydmuszki) „mordercza zasada” celowego odwlekania spłaty swoich przeterminowanych zobowiązań. Sposób rozliczania z 30 dniowym okresem płatności 23% podatku VAT za sprzedane towary lub usługi, który był powiązany nie z faktem uregulowania płatności, lecz z faktem wystawienia czy otrzymania faktury. Doprowadził do przyrostu liczby podmiotów branżowych zgłaszających upadłość. Walizkowe zagraniczne konsorcja, które na polskim rynku oprócz kadry zarządzającej i palestry prawniczej nic nie posiadały. Wykolegowały rodzime firmy kryminogenną praktyką przerzucania kosztów zaniżonych, dumpingowych cen na zleceniobiorców mianowanych podwykonawców. Jeśli chodzi o POLDIM S.A. to odstrzelano go już we wrześniu 2009 roku, kiedy to spółka ”trup w szafie” zależna od litewskiej Tiltry nabyła 71,1% akcji na które zaciągnęła kredyt w Raiffeisen w wysokości 30 mln. zł zabezpieczony jedynie majątkiem POLDIM-u. Bank w pełnym procesie upadłościowym mógł paradoksalnie odzyskać więcej niż w procesie układowym, ponieważ spółki zależne jako wydzielone części majątku były atrakcyjnym kąskiem dla konkurencji w sektorze budowlanym. Wracając do tematu, zapaść Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych zaczęła się w maju bieżącego roku, kiedy to do Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach docierały niepokojące informacje w sprawie wykonania dwóch ważnych dla miasta inwestycji. tj.: ulicy Szkolnej oraz skrzyżowania Jagiellońskiej i Piekoszowskiej. Wtedy to Prezes Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych, Tomasz Biały nie chciał się wypowiadać w sprawie sytuacji firmy, ale też nie zaprzeczał, że ma problemy finansowe. Dodatkowo w dniu 21.10.2016 Kieleckie Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. w restrukturyzacji odstąpiło od umowy wykonania przebudowy mostu na starorzeczu rzeki Łęg w Przyszowie (w ciągu drogi wojewódzkiej Łoniów – Baranów Sandomierski – Bojanów – Nisko). Powodem były problemy finansowe (Prace warte ponad 3,6 miliona). Powyższe fakty w dalszej perspektywie mogą wróżyć, że niewłaściwie opłacana kadra KPRD rokuje niekompetentnym zarządzaniem zleconym kontraktem, co przy niestabilnej sytuacji w sektorze bankowym oraz wzroście m.in. kosztów robocizny (wymuszonym corocznym wzrostem najniższego wynagrodzenia) transportem kruszyw, wzroście cen cementu [W związku z przerwaniem monokultury w technologii konstrukcji nawierzchni drogowych tzn. wzrostem do 855 km udziału nawierzchni betonowych dróg szybkiego ruchu. Nastąpi w szczególności znaczący wzrost ceny cementu portlandzkiego wyższych klas wytrzymałościowych tj. CEM I 42,5 N(R) oraz CEM I 52,5 N(R) ]. Czy w końcu wzroście cen asfaltu modyfikowanego, który jest stosowany do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych o wysokim module sztywności WMS (spowodowanym spiętrzeniem inwestycji drogowo-kolejowych w latach 2018-2020). W minionym PBDK 2011-2015, w okresie od stycznia 2009 r. do października 2012 r. ceny asfaltów drogowych gwałtownie wzrosły, tj. o 45%. [Przy czym wzrost ten był spowodowany w głównej mierze monopolistycznymi praktykami producentów oraz dystrybutorów asfaltu], tudzież brakiem odpowiednio wykwalifikowanej i dostępnej siły roboczej (po zmianie przepisów do zatrudnienia pracowników z byłego bloku wschodniego nie będzie wystarczało zgłoszenie) doprowadzi do kolejnego spektakularnego odstępstwa od zawartej umowy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 10)
  22. 27 listopada 2016 o 22:26
    inż. Ryszard do nn :
    Szczęśliwie, jak wspomniał Tomasz Pałasiński Dyrektor Oddziału, GDDKiA zawczasu wystąpiła o zmianę lidera konsorcjum i jest nim teraz Vistal Gdynia S.A. Spółka ta wystawiła zabezpieczenie kontraktu i w przypadku kłopotów KPRD, to Vistal będzie przejmował jego wszystkie zobowiązania. Dokumenty przedłożone przez Vistal Gdynia S.A. jednostkę dominującą Grupy Kapitałowej VISTAL przedstawiają pełną płynność finansową i dobrą kondycję, ponieważ posiada ona zdywersyfikowany portfel zamówień. Grupa działa w wielu sektorach rynkowych, główna działalność skupiona jest na następujących segmentach: offshore – wykonawstwo platform wiertniczych i wydobywczych, urządzeń do podwodnego wydobycia ropy i gazu, morskich wież wiatrowych oraz budowa statków służących do obsługi platform; infrastruktura – budowa i montaż mostów oraz wiaduktów, tuneli, estakad oraz barier akustycznych; marine – budowa i remonty statków, w tym statków wojennych (koncesja); infrastruktura portowa – wykonawstwo urządzeń i instalacji, związanych z funkcjonowaniem portu; załadunku i rozładunku statków; budownictwo kubaturowe – wytwarzanie konstrukcji stalowych dla galerii handlowych, hal produkcyjnych oraz widowiskowych i innych obiektów użyteczności publicznej; energetyka – wykonawstwo wież wiatrowych, konstrukcji stalowych dla elektrowni i elektrociepłowni.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 10)
  23. 27 listopada 2016 o 22:27
    inż. Ryszard do nn :
    W mojej ocenie nie należy się smucić, że budowę Naszej drogi będą prowadzić polskie firmy. Ponieważ powinno się umożliwiać dostęp do wielomiliardowego tortu mniejszym polskim graczom. Po to, by konkurencja w sektorze budowy dróg była wyrównana przy porównywalnej końcowej jakości. Stwierdzenie, że konsorcjum zbankrutuje jest nad wyraz prawdą obiektywną, gdyż pełniący funkcję Lidera Vistal Gdynia SA będzie dążył do zakończenia tego kontraktu nawet po kosztach, aby zapisać w swoim portfolio projekt drogowy jako generalny wykonawca i nie narazić się swoim akcjonariuszom. W tym układzie Vistal jest fasadą stabilnej marki, która dopiero nabiera doświadczenia w krajowym generalnym wykonawstwie w sektorze budownictwa drogowego. [w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych drugiego etapu obwodnicy Skawiny na pierwszym odcinku o długości ok. 2,2 km od ul. Energetyków (istniejące rondo) do drogi krajowej nr 44. Wartość umowy to 35,9 mln złotych brutto. Lider Vistal Gdynia S.A. wraz z partnerem „Most” sp. z o.o. wybuduje 400-metrową estakadą, a roboty bitumiczne ma wykonać partner „Polbud-Pomorze” sp. z o.o. ]. Na szczęście mamy tu Konsorcjum firm i w przypadku zatopienia tj. upadłości KPRD Sp. z o.o. w restrukturyzacji – lidera robót drogowych. Giełdowy Vistal S.A. jest wstanie w pojedynkę wykonać to zadanie, na ugranym w przetargu poziomie 66 % kosztorysu inwestorskiego. Oczywiście jeśli zakontraktuje sobie nowego „rzetelnego” mianowanego podwykonawcę do robót bitumicznych. Branża drogowa nie ma nic, więc chce mieć cokolwiek na przetrwanie. Możliwe, że jak KPRD będzie miało w garści ten kontrakt, to przy braku dłuższych zatorów płatniczych ze strony publicznego Zamawiającego, jego sytuacja finansowa się odmieni. Niemniej jednak nie wiadomo, kto personalnie ponosi odpowiedzialność za powierzenie sporego zadania infrastrukturalnego, z dezaktualizowaną dokumentacją wykonawczą, spółce nad którą wisi widmo likwidacji oraz kto poniesie konsekwencje za nieterminowe wykonanie zadania, w przypadku złożenia w sądzie wniosku przez KPRD Sp. z o.o. w restrukturyzacji o przeprowadzenie upadłości układowej, podczas prowadzonych już zaawansowanych robót drogowych. O ciekawych problemach, które staną przed KPRD wspominałem w komentarzach z 12 marca 2016 [http://www.kurierdabrowski.pl/20-firm-chce-budowac-obwodnice-dabrowy ]. Zatem „Drugą wojnę drogową czas zacząć”, a lokalnym podwykonawcom tzw. Januszom biznesu niech przyświeca sentencja „Buduj albo giń”.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 12)
  24. 28 listopada 2016 o 19:55
    do j. :
    Imponujesz mi inż. Ryszardzie. A Twoja wiedza jest imponująca. A co powiesz o innych palących problemach naszego Powiśla?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  25. 30 listopada 2016 o 14:18
    do inż. :
    Piszesz o sytuacji finansowej lidera na dziś ale chyba wiesz że to może w ciągu miesiąca tąpnąć że nam oczy wyjdą do wierzchu. A po za tym to Rysiu bredzisz. Branża nie tylko drogowa ale i inne firmy budowlane w Polsce jadą na oparach i ich koniec to kwestia czasu Miałeś swoje pięć minut w obserwacji upadku POLDIMu i wiesz jak wyszło i nie całkowicie jest winny ten kogo wszyscy pokazują palcem. Aha jeszcze jedno nie wypowiadaj się na temat finansów i ekonomiki jak nie masz zielonego pojęcia bo się młodzież śmieje
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -10 (w sumie : 16)
  26. 30 listopada 2016 o 23:47
    inż. Ryszard :
    Szanowny interlokutorze Twoją opinie szanuję, ale jej nie podzielam. Moim zdaniem Lider (VTL ) przetrwa i podoła temu zadaniu, ponieważ jak już wspominałem posiada on zdywersyfikowany portfel zamówień, który obejmuje cywilizowane rynki inwestycyjne m. in. ,,Projekt E6 Tana Bru" w Norwegii polegający na rozbiórce starego mostu i budowie nowego wraz z drogą (kwota 83,2 mln PLN ), wykonanie i montaż dwóch dźwigów typu Grab Unloader o wadze 1300 ton każdy i udźwigu 52 ton (kwota 50,9 mln PLN), wytworzenie konstrukcji stalowych kontenerów hotelowych (77,5 mln PLN ) itd. Obwodnica DT dla Vistal-u to kwiatek do kożucha, którym się poparzy. Nasza obwodnica to dróżka (nie jest to kontrakt tak spektakularny jak odcinek autostrady A1 na odcinku Sójki — Kotliska o wartości ponad 450 mln zł netto), lecz roboty branżowe i problemy z wadliwą dokumentacja są tożsame. Jakoś wieżę, że dzięki wyrozumiałemu Konsultantowi, łebskiemu Kierownikowi Budowy, doświadczonemu rozliczeniowcy i zaprawionej w bojach kadrze laboratoryjnej popartej sensownymi operatami geodezyjnymi, ta inwestycja (z niewielką obsuwą w czasie) jest możliwa do wykonania. Daleko idące zinterpretowane prze zemnie Twoje stwierdzenie, że w przypadku drastycznego tąpnięcia Lider padnie w przeciągu miesiąca jest absurdalne, bo jak wiemy proces upadłości trwa znacznie dużej. Moim zamiarem nie była wycieczka personalna skierowana do wymanewrowanego zarządu nieistniejącej tarnowskiej spółki drogowej nomen omen polskiej kolebki emulsji asfaltowych. Miałem tu namyśli transakcje na osi Polska, Litwa i Hiszpania oraz częsty problem dla fiskusa, wytransferowania dywidend objętych tzw. Parent-Subsidiary Directive (PSD) art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. W zielonym mi nie do twarzy i w ogóle za politykującą zielenią w procesie inwestycyjnym nie przepadam. Wobec tego na kwestie związane z finansami i ekonomią staram się nie wypowiadać. Młodzież zapewne ma inne ciekawe zajęcia niż kontestowanie okraszone drwinami czyjś rozlazłych przemyśleń. Mimo to dziękuje Ci za odmienny, lecz ciekawy głos w dyskusji - DZIĘKUJĘ BARDZO.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +14 (w sumie : 16)
  27. 3 grudnia 2016 o 12:36
    nn do inż Ryszarda :
    Nikt na tym forum nie oczekuje i nie będzie się cieszył z upadku firmy budującej dąbrowską obwodnicę . To ,że jest ona budowana przez polską firmę powinno być atutem . Czytając twój wpis wnioskuję ,że jesteś zawodowo lub co najmniej emocjonalnie związany z tym konsorcjum (wnioskuję to po zasobie wiedzy jaką posiadasz o tej firmie ) . Nam nadzieję ,że obwodnica będzie wybudowana w należytym standardzie i wszyscy pracujący przy niej będą zadowoleni. Moje wątpliwości budzi jednak fakt wynikający z obserwacji z poprzednich lat z innych inwestycji w Polsce , gdzie wynegocjowana niska cena doprowadzała w końcowym rezultacie do kłopotów , nie głównego inwestora tylko drobnych podwykonawców . Scenariusz jest zazwyczaj bardzo prosty i zarazem potwornie skuteczny . Główny inwestor przedstawia do podpisu drobnym podwykonawcom umowy współpracy tak niekorzystnie dla nich zredagowane , z takimi zapisami prawnymi , które dają inwestorowi możliwość nie wypłacić im za wykonaną pracę świetle zapisów w niej zawartej. Mali podwykonawcy podpisują je w dobrej wierze , bo swoją pracę wykonują dobrze i sumiennie . Na wynajęcie sztabu prawników ich nie stać. Efekt jest taki ,że wynikiem reklamacji po wykonawczej drobny podwykonawca nie dostaje np. 50% należnego mu wynagrodzenia . A skupia się to w ostatniej transzy wypłaty , wcześniej było wszystko dobrze i bez zastrzeżeń . A WSZYSTKIEMU JEST WINNA NISKA CENA, Po roku nikt już o tym nie pamięta , droga zbudowana wszyscy zadowoleni , posłowie biją się o nożyczki do przecięcia wstęgi na otwarciu i wszystko jest ok. Dla mnie jest to ciekawe jak to działa a mianowicie . GDDKiA planuję budowę np. obwodnicy w Dąbrowie Tarnowskiej zleca komuś tam ( swoim lub nie pracownikom ) opracowanie planów i wyliczenie kosztów budowy i oni to robią , badają przeliczają i mówią "zbadaliśmy ceny surowców , robocizny i wiele innych rzeczy np. godny zysk wszystkich wykonawców i wyszło nam ,że nie da się tego dobrze zrobić poniżej kwoty 200 mln . GDDKiA mówi ok rezerwujemy na ten cel 200 mln rozpisujemy przetarg. Przychodzi firma i CO i mówi my to zrobimy za 80 mln . Ktoś się tu nie zna na swojej robocie . Nie oceniam kto czas pokaże
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 12)
  28. 5 grudnia 2016 o 13:07
    inż. Ryszard :
    Konsorcjum jak każde inne, nie jest przeze mnie szczególnie faworyzowane. Natomiast informacje na bazie których można wysnuć ww. wnioski są ogólnie dostępne. Z tym szacowaniem kosztów budowy na przestrzeni lat to było różnie. Kwoty 200 mln podawanej przez wszelkiej maści redaktorów, bym się kurczowo nie trzymał. Ponieważ w lutym 2008 szacowano, że koszt budowy wyniosą około 150 mln. zł. Później w maju 2011 około 190 mln zł., następnie na jesieni 2012 około 200 mln zł. Później w lutym 2014 podano informację, że „Co prawda kosztorys inwestorski szacuje wysokość nakładów na to zadanie na około 200 milionów złotych, to z przetargów na podobnych zadaniach wynika, że realne koszty wyniosą około 150 milionów złotych.”, ale już we wrześniu 2014 obwodnica miała kosztować około 220 mln zł. Ostatecznie we wrześniu 2015 koszt budowy tego prawie siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy oszacowano na 150-200 milionów złotych. Realnie we wrześniu 2015 na obwodnice DT Gdaka chciała wydać zaokrąglając w dół 123 mln (Wykonawca + Nadzór). Przy czym zabezpieczona kwota na realizację tego zadania w Krajowym Funduszu Drogowym (KFD) to dokładnie 119 997,2 [tyś. zł] pojawiła się ona w projekcie nieaktualnego PBDK w wersji z 4 listopada oraz 22 grudnia 2014. [Co warte zauważenia w aktualnym PBDK w wersji z 24.08.2015 brak jest podanych środków na realizację tej inwestycji]. Zatem po otwarciu ofert cenowych niespełna 80 mln przypadło Wykonawcy, a Nadzór pochłonie ok 3 mln, więc w KFD pojawiły się złudne oszczędności w kwocie ok. 40 mln (123 – 83 mln). Osobiście bardziej trapi mnie kwestia Kamienia Milowego tj. minimalnej ilość wykonania robót wartości nie mniejszej niż 25 % Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej [czyli 79 734 244,79 PLN x 0,25 = 19 933 561, 19 PLN brutto], która winna być uzyskana w terminie 9 miesięcy od Daty Rozpoczęcia, czyli do 23.08.2017. [Przypominając, datą rozpoczęcia kontraktu jest dzień zawarcia Umowy z Wykonawcą tj. 23.11.2016]. Wobec tego praktycznie odliczając przełom listopada i grudnia oraz przerwę zimową, KPRD w restrukturyzacji pod auspicjami Vistal-u Gdynia S.A. będzie miało tylko 5-mięsiecy na osiągnięcie „kamyka” – rzecz polega na tym, że ostatnimi czasy kielczanie nie potrafili w terminie ogarnąć banalnych tematów w rodzinnym mieście, a chcą u Nas szarpać się z grubszą robotą.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  29. 20 grudnia 2016 o 23:44
    inż. Ryszard :
    Plac Budowy w rękach Wykonawcy. Dnia 15 grudnia 2016 roku w Biurze Inżyniera Kontraktu Inko Consulting Sp. z o.o. i MP Mosty Sp. z o.o. w Dąbrowie Tarnowskiej o godzinie 10.00 odbyło się protokolarne przekazanie placu budowy. Dzień wcześniej w dniu 14.12.2016 r. wykonawca przekazał Program Zapewnienia Jakości i Program (Harmonogram). Wreszcie wyśmienita wiadomość dla kielczan. Do okresu na uzyskanie Kamienia Milowego nie wlicza się przerwy zimowej, co oznacza, że Kamień Milowy powinien być osiągnięty do listopada 2017 r.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)