Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

Początek budowy obwodnicy i już są problemy?

1 sierpnia 2017 | komentarzy 29

Starosta dąbrowski przyznaje, że konsorcjum firm z Gdyni i Kielc ma problem ze znalezieniem podwykonawców. Wykonawca przekonuje, że 3 tygodniowe opóźnienie jest związane z „dopracowaniami projektowymi”.

Zarówno firma Vistal Gdynia jak i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrada zaznaczają, że termin ukończenia obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej nie jest zagrożony. Tyle, że to dopiero połowa 2019 roku, a zakończenie budowy obiecywano nawet na koniec 2018 roku.


„Same opóźnienia pokazują, że trudno będzie terminu dotrzymać. Wykonawca przekonuje jednak, że w okresie zimowym nadrobi opóźnienie. Warunkiem jest lekka zima” – przyznaje w rozmowie z Radiem Kraków starosta Tadeusz Kwiatkowski.

Jak jednak przekonuje w przesłanym Radiu Kraków oświadczeniu Vistal Gdynia S.A. „Przyczyną opóźnienia są liczne doprecyzowania rozwiązań projektowych. Początkowa faza budowy, która jest obecnie finalizowana, jest najlepszym momentem na tego typu doprecyzowania i zmiany. Na niektórych odcinkach prace przebiegają z wyprzedzeniem w stosunku do zakładanego harmonogramu (np. zasypanie starorzecza rzeki Breń). Obecnie zakończono prace przygotowawcze, m.in. takie jak wycinki drzew i krzewów, usunięcie warstwy humusu. Prowadzone są prace związane z usuwaniem kolizji z sieciami uzbrojenia terenu”.

Wykonawca zaznacza, że „obecne opóźnienie I etapu nie wpływa na kontraktowy termin ukończenia robót, czyli czerwiec 2019 r. Wykonawca dokłada starań, aby możliwe było przyspieszenie terminu przekazania obwodnicy do użytkowania, jednak w obecnej chwili jest jeszcze zbyt wcześnie na precyzyjne określenie daty”.

Jak już informowaliśmy na wniosek burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztofa Kaczmarskiego oraz posła Wiesława Krajewskiego na skrzyżowaniu obwodnicy z ulicą Grunwaldzką powstanie rondo, które ma upłynnić ruch.

Obwodnica będzie miała też mniej ekranów akustycznych, niż pierwotnie zakładano. Korekta wynika z norm hałasu, które zmieniły się od czasu powstania projektu.

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej ma mieć prawie 7 kilometrów długości i kosztować niemal 80 milionów złotych.

źródło: Radio Kraków (Bartek Maziarz/ew)

Fot. B. Maziarz

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 1 sierpnia 2017 o 12:22
    joe :
    Zacznie się zima to ruszą z kopyta.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +19 (w sumie : 21)
  2. 1 sierpnia 2017 o 12:25
    Josiek :
    Wykonawcy markują prowadzenie robót od samego początku !! Ci wykonawcy tej obwodnicy nie są w stanie zrobić i nie zrobią nawet do 2015 roku
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 12)
  3. 1 sierpnia 2017 o 12:25
    Josiek :
    do 2025 rku sorki
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 11)
  4. 1 sierpnia 2017 o 16:05
    stefan :
    ta firma z KIELC podobno nic jeszcze za pierwszym razem dobrze nie z robiła wystarczy popatrzeć na ich poprzednie prace
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 3)
  5. 1 sierpnia 2017 o 22:17
    Qwert :
    Sprawa jest prosta. Albo roboty ruszają tu i teraz albo zbieramy sie i blokujemy wjazd do Dąbrowy wszystkim obcym rejestracjom. Tyle lat czekania i kiedy się wydaje że już obwodnica będzie to dalej nie. Nas mieszkańców to guzik 9bxhodzi i pora wziąć sprawy w swoje ręce
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 23)
  6. 2 sierpnia 2017 o 00:08
    forumowicz :
    Pozyjemy, zobaczymy. Za wczesnie na dokonywanie osadow i rzucanie oskarzen. Nie nalezy zakladac, ze wykonawcy mowia nieprawde albo kieruja sie zla wola. Ze znalezieniem pracownikow rzeczywiscie moze byc problem. Wielu wyjechalo z kraju, a ci, ktorzy zostali, maja prace.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 18)
  7. 2 sierpnia 2017 o 07:17
    Karol :
    Do Qwert.Ja cieszę sie ,że obwodnica jak najdłużej nie będzie przejezdna.Wyszukałam działkę w spokojnym miejscu i wybudowałem dom wielkimi wyrzeczeniami.Teraz będę miał drogę tuż obok ogrodzenia tylko dlatego , że inni chcą mieć mniejszy ruch .Nikt ze mną nie konsultował lokalizacji obwodnicy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -9 (w sumie : 29)
  8. 2 sierpnia 2017 o 07:41
    Josiek do forumowicz :
    Nikt tu nikogo nie oskarża tylko stwierdza fakty ! Napisałem wyżej że wykonawczy markują robotę - tak to są fakty wykonują pracę które nie wymagają materiałów taka ściema ktoś gdzieś się kręci tu grzebnie a gdzie indziej coś tam przywiezie i przewiezie. Firma startując w przetargu ma swoich pracowników - operatorów sprzętu i sprzęt a nie liczy na pracowników z łapanki. No chyba że czekają na jesienne szarugi by się im nie kurzyło a i po mrozie wszędzie wjedzie ! Panie Pośle Panie Starosto Panie Burmistrzu widzę celowość co miesięcznej narady koordynacyjnej - zaproście Inwestora i Wykonawców egzekwując harmonogram. Wydaje mi się i obym nie miał racji ale wykonawcy szukają podwykonawców aby to oni robili roboty wraz z zakupem materiałów a takich przy tego typu pracach z odwróconym VAT em nikt nie znajdzie
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 11)
  9. 2 sierpnia 2017 o 09:24
    franek :
    a co tam słychać na moście w Podborzu. Idzie wszystko z planem . a plan jest taki ze nie da się do wybudować w założonym terminie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  10. 4 sierpnia 2017 o 21:18
    profeta :
    Niestety,jak zwykle, zabrakło inicjatywy ze strony burmistrza. W przypadku tak ważnych inwestycji należy twardo lobbować - zarówno w konsorcjum Vistal Gdynia, jak i w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - a nie spokojnie wyczekiwać na rozpoczęcie prac. To jednak wymagałoby pewnego wysiłku, którego podjęcia nie możemy przecież wymagać od emeryta...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 12)
  11. 5 sierpnia 2017 o 00:02
    forumowicz :
    Karolu, powinienes otrzymac odszkodowanie. Wartosc Twojej nieruchomosci spadla z powodu z powodu bliskosci obwodnicy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  12. 5 sierpnia 2017 o 12:59
    Anonim :
    Obwodnicą jest niezbedna
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 16)
  13. 6 sierpnia 2017 o 00:28
    Qwert :
    Karolu czy z powodu twojego domu miasto ma być zatloczone? Ma nie być wyjazdu z ulic np szarwarskiej Jana Sucharskiego z warszawskiej w Sucharskiego albo rynku w lewo? Co ty wygadujesz że żeby inni mieli mniejszy ruch obwodnica w Dąbrowie jest niezbedna dla zmniejszenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa. Spaliny, regularne tiry jeżdżące na czerwonym świetle przy wjeździe na domki jednorodzinne A tak wogole to kupując działkę powinieneś wiedzieć że i kiedyś tam może iść obwodnica to nie byla tajemnica.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 16)
  14. 6 sierpnia 2017 o 14:32
    Qwert :
    Jeszcze do Karola: Oczywiście Karolu wiem że budowa domu to są koszty i lata wyrzeczeń i każdy by chciał żeby jego dom powstały z jego trudu byl miejscem spokojnym i bezpiecznym i może to być dla ciebie dramat ale nie możesz oczekiwać że z takich powodów nie będzie tak niezbędnej okolicy. Uważam że krzywde wyrządzili Tobie ci którzy dali pozwolenie na budowę pod sama obwodnica w takich miejscach się nie buduhe a nie ci którzy oczekują trochę spokoju w centrum. A spokoj tam dotyczy nas wszystkich
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 15)
  15. 6 sierpnia 2017 o 15:10
    juras :
    poseł Krajewski ...pomoże
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -6 (w sumie : 20)
  16. 6 sierpnia 2017 o 23:29
    dabrowianin :
    A co z ludźmi, których domy wybudowano lata temu, kiedy jeszcze nie było mowy o obwodnicy? Kiedy jeszcze nawet obecnego pokolenia nie było na świecie? Dom stary, ale wyremontowany - działka duża, piękna w spokojnej okolicy i nagle za płotem obwodnica. Działka traci na wartości, właściciele nie mają spokoju. Kogo to interesuje? Obecnie walka z kurzem. A co dalej?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 11)
  17. 7 sierpnia 2017 o 06:38
    Anonim :
    Taaaa pewnie dom przestawi w inne miejsce ...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 1)
  18. 7 sierpnia 2017 o 08:13
    pytanie :
    po co pozwolenia na budowe wydawali??
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 10)
  19. 7 sierpnia 2017 o 23:38
    morfeusz :
    Obwodnicą jest niezbędna to fakt bez dyskusji, ale jej lokalizacja jest totalną porażką - nie jest obwodnica Dąbrowy tylko rynku... jest zlokalizowana zdecydowanie za blisko centrum (ktoś poszedł na łatwiznę i zamiast opracować nowe plany trasy obwodnicy w oparciu o obecne zagospodarowanie terenu miasta i gminy DT wykorzystał plany wykonane 30-40 lat temu kiedy zaczęto prowadzić pierwsze rozmowy o obwodnicy, niestety nikt nie uwzględnił jak wiele od tamtej pory się zmieniło)... mieszkańcy rynku i okolic na pewno odetchną z ulgą, ale zniszczyło się wiele pięknych działek budowlanych i "odcięło" się od DT wielu mieszkańców ...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 15)
  20. 8 sierpnia 2017 o 06:35
    Anonim :
    O obwodnice starano się 20 lat a w Tuchowie 2 lata i już zaczynaja budować jak to jest ?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  21. 8 sierpnia 2017 o 11:13
    Brum :
    A dodatkowo taki smaczek : "Obwodnica będzie miała też mniej ekranów akustycznych, niż pierwotnie zakładano. Korekta wynika z norm hałasu, które zmieniły się od czasu powstania projektu" No to nieźle. Pełno domów przy obwodnicy, a oni nie będą stawiać ekranów akustycznych. Brawo. Logika poziom MASTER. Szkoda że jak stawiali ekrany na autostradzie między łąkami i polami to jakoś im to nie przeszkadzało. DE-BI-LE
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 10)
  22. 18 sierpnia 2017 o 10:39
    nn :
    23 listopada 2016 r. po podpisaniu umowy na budowę obwodnicy na stronach kuriera ukazał się artykuł informujący o tym fakcie , zawierał też informację o szczegółach kontraktu . Pozwoliłem sobie na napisanie krytycznego komentarza mówiącego o tym ,że nie da się zrealizować w uczciwy sposób inwestycji,która w planach GDDKiA ma kosztować prawie 200 mil. zł za niecałe 80 mil za które wygrywające konsorcjum zaoferowało się ją zrealizować (odsyłam do swojego komentarza z dnia 23 listopada ). Polemikę ze mną na tym forum podjęła osoba tytułująca się inż Ryszard. Kolega lub koleżanka zanegował w całości moje zastrzeżenia i wielkich superlatywach rozpisywał się jaki wspaniały wykonawca niemalże geniusz biznesu będzie realizował dąbrowską obwodnicę. Udowodni ,że w GDDKiA pracują sami kretyni ,którzy nie umieją liczyć ile co kosztuje i udowodni im ,że koszty jakie oni wyliczyli z dobrze wykonaną pracę to nie prawie 200 mil zł tylko niecałe 80 mil.( kol. inż Ryszardzie czemu Pan nie komentuje teraz realizacji kontraktu , czyżby uznał Pan ,że nie miał pan racji) Teraz parę słów żeby nie być gołosłownym dyletantem. Wykonawca swoje opóźnienia tłumaczy brakiem podwykonawców: Z podwykonawcami było tak, ( Informacja z pierwszej ręki od firmy zainteresowanej )Wykonawca rozesłał przypuszczam ,że do wszystkich firm z naszego regionu zapytania ofertowe z prośbą o składanie ofert na świadczenie usług podwykonawcy , nasi przedsiębiorcy się sprężyli i takie oferty złożyli ( oferty oczywiście zawierały propozycję oczekiwanej stawki za godzinę pracy ludzi i sprzętu) po kilku dniach dostali odpowiedź z propozycją stawki od wykonawcy. Okazały się one żenująco niskie. Po ich przeanalizowaniu okazało się ,że nie pokrywają one kosztów paliwa do maszyn nie mówiąc już o amortyzacji i nie pokrywają nawet minimalnej stawki godzinowej pracownika. I oni się dziwią ,że nie mają podwykonawców. Doprecyzowania polegają teraz na tym ,że wyszukuje się kruczków w umowie i próbuje się wyciągnąć od GDDKiA dodatkową kasę najlepiej kilkadziesiąt milionów złotych , bo nie da się tego zadania zrealizować za pierwotnie wynegocjowaną cenę . Scenariusze ą dwa albo GDDKiA się ugnie i dorzuci kasy i roboty ruszą albo nie dorzuci i na wiosnę będzie nowy przetarg na nowego wykonawcę. Pozdrawiam (pozdrawiam szczególnie inż.Ryszarda)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 8)
  23. 18 sierpnia 2017 o 10:40
    nn :
    Brak tych ekranów to też sposób na cięcie kosztów
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 8)
  24. 21 sierpnia 2017 o 16:29
    klucha :
    Tną koszty, tną..nie widac w ogóle żadnych maszyn.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 10)
  25. 23 sierpnia 2017 o 12:11
    inż. Ryszard do nn cz.1 :
    Drogi Kolego, wywołałeś podtopionego wilka „uzurpatora” z przepustu skrzynkowego w km 108+850. Wiesz gdzie to ?. Odnosząc się treściwie do pierwszej części Twojej wypowiedzi, drugą z automatu aprobując. Twierdzenie, że na budowę Obw. DT dk73 było przeznaczone prawie 200 mil zł to pospolity „fake news” lub mit powielany przez Ciebie oraz dziennikarzy na przestrzeni dekady. Jak to podałem w Listopadzie 2016 r. cytuję „Z tym szacowaniem kosztów budowy na przestrzeni lat to było różnie. Kwoty 200 mln podawanej przez wszelkiej maści redaktorów, bym się kurczowo nie trzymał. Ponieważ w lutym 2008 szacowano, że koszt budowy wyniosą około 150 mln. zł. Później w maju 2011 około 190 mln zł., następnie na jesieni 2012 około 200 mln zł. Później w lutym 2014 podano informację, że „Co prawda kosztorys inwestorski szacuje wysokość nakładów na to zadanie na około 200 milionów złotych, to z przetargów na podobnych zadaniach wynika, że realne koszty wyniosą około 150 milionów złotych.”, ale już we wrześniu 2014 obwodnica miała kosztować około 220 mln zł. Ostatecznie we wrześniu 2015 koszt budowy tego prawie siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy oszacowano na 150-200 milionów złotych. Realnie we wrześniu 2015 na obwodnice DT Gdaka chciała wydać zaokrąglając w dół 123 mln (Wykonawca + Nadzór). Przy czym zabezpieczona kwota na realizację tego zadania w Krajowym Funduszu Drogowym (KFD) to dokładnie 119 997,2 [tyś. zł] pojawiła się ona w projekcie nieaktualnego PBDK w wersji z 4 listopada oraz 22 grudnia 2014. [Co warte zauważenia w aktualnym PBDK w wersji z 24.08.2015 brak jest podanych środków na realizację tej inwestycji]. Zatem po otwarciu ofert cenowych niespełna 80 mln przypadło Wykonawcy, a Nadzór pochłonie ok 3 mln, więc w KFD pojawiły się złudne oszczędności w kwocie ok. 40 mln (123 – 83 mln)” koniec cytatu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  26. 23 sierpnia 2017 o 12:12
    inż. Ryszard do nn cz.2 :
    Szanowny, pierwotnie specjaliści z generalnej dyrekcji dróg, drogę obwodową Dąbrowy Tarnowskiej skalkulowali, nie jak twierdzisz na 200 mln, a na 120 mln zł. Na dzień dzisiejszy, fakty są zgoła odmienne, ponieważ po kolejnej aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)" Uchwała nr 105/2017 Rady Ministrów z 12 lipca 2017 r. Obejście dąbrowskich plant zostało skalkulowane w pozycji 113 str.52 na kwotę 95,4 mln zł. To jest właśnie górny pułap, który za niniejsze zadanie Wykonawca może „wyszarpać” od krakowskiej Gdaki - przy pomocy własnych roszczeniowców tudzież kancelarii prawnych. Twoje krzywdzące stwierdzenie, że udowodniłem „że w GDDKiA pracują sami kretyni, którzy nie umieją liczyć ile co kosztuje i udowodnił im, że koszty jakie oni wyliczyli z dobrze wykonaną pracę to nie prawie 200 mil zł tylko niecałe 80 mil.” zakrawa na pomówienie, ponieważ nic takiego z mojej strony w przywoływanym przez Ciebie komentarzach z zeszłego roku nie padło. Powtórzę to jeszcze raz Giełdowy Vistal S.A. mógłby wykonać to zadanie, na ugranym przez KPRD w przetargu poziomie 66% kosztorysu inwestorskiego, nawet po kosztach, w imię nie drażnienia akcjonariuszy oraz rozbudowy swojego port folio, jako samodzielny Lider wykonawczy w sektorze infrastruktury drogowej. Przypomnę Ci, że oferta cenowa znamienitych kosztorysantów z Budimexu – odrzucona w odwołaniu (przy moim osobistym ubolewaniu), była tylko o 8 milionów wyższa (72% kosztorysu inwestorskiego). Dodatkowo od czasu zawarcia umowy na budowę Obw. DT dk73 (Listopad 2016) akcje spółki Vistal Gdynia spadły o ponad 40% i tym bardziej, popikowałby w dół - jeśli okazałoby się, że Zamawiający zamierza go usunąć z inwestycji. Dlatego dalej uważam, że Vistal nie powinien sobie strzelić w stopę, podając się tj. schodzą z placu budowy (na, którym jeszcze nie był - firmując go jedynie swoim niebiesko-żółtym logotypem), ponieważ po ludzku, będzie obawiał się nieobliczalnej reakcji akcjonariatu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  27. 23 sierpnia 2017 o 12:15
    inż. Ryszard do nn cz.4 - ostatnia :
    Aby prace mostowe związane z wykonaniem obiektów inżynierskich (roboty ziemne, roboty fundamentowe) mogły sprawnie przebiegać, najpierw musi być zabezpieczony dojazd (ciąg dróg technologicznych) oraz rozpocząć się przebudowa sieci i urządzeń obcych tj. wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych. Co w ciągu minionych sześciu miesięcy kielecki konsorcjant (pomimo finansowych kłopotów) plus podwykonawcy z branżówki starali się zrealizować. Na odcinku drogi ekspresowej S7 Miłomłyn–Olsztynek. Pododcinek Ostróda Północ - Ostróda Południe w ciągu drogi S7 (Pododcinek „B”) Vistal kończy przygodę z mostem MS-4B dla Budimeksu (Ta umowa była warta 71,6 mln zł brutto) i możliwe, że po wakacjach w końcu pojawi się na Obw. DT. Świadczyć o tym mogą np. przygotowywane platformy robocze pod palownicę przy obiektach PZ-01, PZ-03 oraz WD-02. Problem z podwykonawcami polega na tym, że KPRD musiał 31 maja 2017 zawrzeć układ z wierzycielami i teraz tym bardziej jest zmuszony oferować skandalicznie niskie stawki, aby móc przetrwać oraz spłacić raty półroczne wierzytelności głównej. Ponadto jakbyś śledził uważnie retorykę wypowiedzi, pod wątkami obwodnicowymi, to zauważyłbyś, że nick inż.Ryszard z dniem przekazania placu budowy tj 15 grudnia 2016, samoistnie i w naturalny sposób przekształcił się w zespół Obw. DT dk73. [To jest grubsza, już kilkuletnia rozkmina] W związku z tym, że komentarze na e-kurierze są moderowane – pojawiają się nawet z kilkudniowym opóźnieniem, występuje brak możliwości edycji wpisu np. w celu korekty literówek oraz brak możliwości załączania fotografii, co za tym idzie brak możliwości publikacji infografik td… e-Kurier nie jest już dla mnie priorytetowym medium, w analizie informacji z placu zabaw pod nazwą Budowa Obw. DT dk73. Drogi Kolego, nasz wyimaginowany spór (kto będzie miał racje) jest jałowy i w niczym tej inwestycji nie pomoże. Ta droga jakimś cudem ma powstać i to w należytej jakości – KONIEC DYSKUSJI, niech wyjdzie na Twoje, dobrze żarło i padło, jesteś usatysfakcjonowany moją odpowiedzią ??? Dziękuję za pozdrowienia.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 12)
  28. 24 sierpnia 2017 o 13:24
    joe :
    Zastanawia mnie tempo pisania przez inż.Ryszarda.Trzy długie artykuły w ciągu 4 minut.Nie jestem w stanie uwierzyć że jest to możliwe ?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 8)
  29. 27 sierpnia 2017 o 13:01
    inż. Ryszard do joe :
    No ba! Dodatkowo wysoce prawdopodobne jest, że część trzecia nie spełniła oczekiwań regulaminu niniejszego forum, co jest argument dla końcowych zapisów części 4 ;)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)