Pomysł na czytanie – teatrzyk kamishibai
Jak w dobie wszechobecnych multimediów zachęcić dzieci do czytania? Czy teatrzyk kamishibai jako forma opowiadania do dużych ilustracji ma szansę?
Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie Filia w Dąbrowie Tarnowskiej i Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ODN w Tarnowie zorganizowały w Bibliotece w Dąbrowie Tarnowskiej w dniach 9 i 16 maja seminarium „Teatrzyk kamishibai – inny pomysł na czytanie”.
Zaproszenie przyjęli nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, bibliotekarze, wychowawcy świetlic i chętni. Zajęcia przeprowadził nauczyciel konsultant ODN Pani Monika Horecka.
Miesiąc maj słynie z promocji czytelnictwa i bibliotek, np. „Tydzień Bibliotek” czy „Warszawskie Targi Książki”. Trwający jeszcze rok szkolny jako jeden z priorytetów – wg polityki oświatowej państwa – przyjął „rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa dzieci i młodzież
Kamishibai w tłumaczeniu z japońskiego oznacza: kami – papier, shibai sztuka, dosłownie sztuka teatralna na papierze. Jej początki sięgają średniowiecznej Japonii. Obecnie przeżywa renesans. Jest popularny w przedszkolach, szkołach i bibliotekach w Europie Zachodniej, Ameryce, obecnie w Polsce. Obsługa teatrzyku jest prosta. Składa się on z parawanu, tj. „magicznej” skrzyneczki oraz zestawu kart z ilustracjami wykonanymi z kartonu. Opowiadacz w kolejności wsuwa do drewnianego parawanu kartę, której przednia strona ma obraz, tylna część tekst. Odbiorca widzi ilustrację, słyszy zaś snującego jakąś historię nauczyciela – opiekuna. Kamishibai jest formą łatwą w realizacji, gdyż można ją prezentować w różnych warunkach i miejscach. Teatrzyk można wykorzystać na wiele sposobów.
W trakcie opowieści można go przerywać i przedstawiać swoje propozycje ilustracji czy fabuły. Do współpracy można zaangażować swoich bliskich znajomych. Starsze dzieci mogą przygotować własną historię, np. legendę regionalną. „Magiczną skrzyneczkę” można wykorzystać do pracy z marionetkami, pacynkami.
Teatrzyk kamishibai, to mały spektakl teatralny, który wyzwala w uczestnikach kreatywność, wyrabia nawyk czytania, rozwija językowo, kształci zachowania społeczne, tj. bycie w grupie. W formie zabawy uczy, bawi, wychowuje.
Danuta Józefowicz