Dzisiaj:
Niedziela, 24 listopada 2024 roku
Dobrosław, Emilia, Emma, Flora, Franciszek, Gerard, Gerarda, Gerhard, Jan, Mina, Pęcisław, Protazy

Obrady komisji rady miejskiej

28 listopada 2013 | komentarze 43

Szybko i sprawnie przebiegły obrady komisji ds. Gospodarki Komunalnej oraz Budżetu, Strategii i Rozwoju Gminy, zwołane na dzień przed sesją rady miejskiej. Brak „spornych” projektów uchwał wpłynął na sprawne głosowania.

Drobne zastrzeżenia radni mięli tylko do punktu dot. „informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2012/2013 w gminie Dąbrowa Tarnowska” (a właściwie do pracy i osiągnięć nauczycieli w szkołach podlegających gminie). Nie obyło się również bez, coraz bardziej zaciętego, sporu między Jackiem Ryczkiem a Józefą Taraską.

Obradowały tym razem komisje: ds. Gospodarki Komunalnej oraz ds. Budżetu, Strategii i Rozwoju Gminy. Głosowania przeprowadzali Stanisław Ostrowski i Tomasz Budyn. Głos zabierał również burmistrz, który objaśniał niektóre projekty uchwał.

Jak zwykle pod koniec roku konieczne było wprowadzenie pewnych zmian w budżecie gminy i w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2013 – 2021.

Gmina Dąbrowa Tarnowska „zbilansuje się” na plus, gdyż zwiększą się dochody budżetowe, a zmniejszą wydatki.
O powstałych oszczędnościach budżetowych mówił Stanisław Początek.

Oszczędności powstały m.in. z rozliczonych zadań (koszty niektórych inwestycji udało się zmniejszyć), zwrotów zainwestowanych pieniędzy (np. plac zabaw na os. Kościuszki), likwidacji MGOSiR – u, wydajności kolektorów słonecznych (oszczędność na ogrzewaniu), przesunięcia w czasie inwestycji gminnych, których wykonawców nie udało się dotychczas wyłonić w drodze przetargu.

Dzięki oszczędnościom budżetowym gmina przyspieszy spłatę kredytu.

Komisje ustalały również wysokość stawek oraz zwolnień z podatku od nieruchomości na terenie gminy w 2014 r., podatku od środków transportowych i „obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego”.

Podatek od gruntów, z dotychczasowych 66 gr. za metr kwadratowy, wzrósł o 1 gr. (67 gr.); od działalności gospodarczej – z 17, 80 do 18 zł (gmina Dąbrowa podnosi opłatę o 20 gr., a Szczucin – jak zaznaczył burmistrz – o 2 zł.); od garaży – było 5, 10 zł., będzie – 5,15 zł.; od budowli – 2%; od środków transportu – 1 %.
Zwolnienie od podatku przysługuje zaś obiektom ochrony przeciwpożarowej; pełniącym funkcję kulturalną lub sportową, bądź instytucjom zapewniającym opiekę całodobową, ale nie prowadzącym działalności gospodarczej (DPS, hospicjum, ZOL). Nie opłaca się podatku również od gruntów stanowiących drogę dojazdową do posiadłości (pod warunkiem, że są one wpisane do ewidencji gruntów).

Komisje przegłosowały również projekt uchwały dot. utworzenia oddziału integracyjnego w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Dąbrowie Tarnowskiej.

Przy okazji omawiania realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2012 / 2013 i sposobów gratyfikacji najlepszych nauczycieli, wywiązała się dyskusja między radnym Jackiem Ryczkiem, a dyrektorem ZOSiP – u Marianem Gajdą.

Radny przywołał wyniki tegorocznego egzaminu szóstoklasistów, który pokazał, że lepsze od szkół państwowych, są placówki niepubliczne lub prowadzone przez tzw. „osobę fizyczną” (np. Lipiny czy Żelazówka). Szkoły te osiągnęły najlepsze wyniki.

Do tego – jak dowodził Ryczek – w placówkach niepublicznych rodzice mogą decydować o wyborze nauczyciela, który będzie osiągał najlepsze wyniki pedagogiczne.

Najwyższy czas dyscyplinować nauczycieli. Ja odnoszę wrażenie, że w tych szkołach (publicznych – red.) najważniejszy jest nauczyciel. (…) Ja odnoszę wrażenie, że szkoła jest dzisiaj dla nauczyciela, a nie dla ucznia – dowodził Jacek Ryczek.

Ja bym proponował porównanie z innymi szkołami i w innych latach – oponował Marian Gajda Inaczej się robi średnią przy szkole z ponad 70. uczniami, niż z kilkoma. Powinno się wyniki z kilku lat porównywać. Pani Agata Leżoń mówiła, że te dzieci (ze szkoły podstawowej w Lipinach – red.) były takie dobre i rodzice chcieli współpracować. Należy zrobić ankietę, jak taki uczeń będzie sobie radził na następnym etapie kształcenia. Z tą oceną byłbym ostrożny, że pozamykać szkoły większe, a przekształcić na niepubliczne.

Marian Gajda tłumaczył dalej, jakie czynniki mają wpływ na obniżenie wyników nauczania (i co za tym idzie – „średniej” w testach sprawdzających wiedzę).

Jest bardzo dużo dzieci w szkołach publicznych z opinią o potrzebie obniżenia wymagań edukacyjnych. (…) będzie takie spotkanie, jak te dzieci motywować, jak pracować z nimi. Ponad 50. nauczycieli zapisało się na to spotkanie. Oceniać można dopiero po trzech latach, takie są wszędzie wytyczne. Chodzi też o motywację uczniów.
W tej chwili jest taka apatia: po co mam się uczyć, jeżeli i tak nie znajdę później pracy? –
mówił Marian Gajda, który (jako absolwent matematyki) zachwalał studia na kierunkach ścisłych – jego zdaniem trudniejsze od humanistycznych, ale dające znacznie większą szansę na zatrudnienie.

Obrady komisji udowodniły również, że sala w urzędzie miejskim jest za mała dla Jacka Ryczka i Józefy Taraski. Ku uciesze reszty zgromadzonych Taraska i Ryczek nie szczędzili sobie złośliwości. Zareagował nawet Stanisław Ostrowski, który usiłował przerwać bezcelową wymianę zdań.

Po słowach Kazimierza Pinasa, który zachwalał przekształconą szkołę w Żelazówce, któryś z radnych złożył wniosek o zakończenie dyskusji:
Prosiłbym, żeby zamknąć dyskusję i „róbta, co chceta”.

Podobnie, jak w przypadku nauczycieli, radni rozpatrywali również „Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży na terenie gminy”. Projekt tej uchwały przewiduje system stypendialny dla najzdolniejszych uczniów, mogących się poszczycić nie tylko dobrymi wynikami w nauce, ale również wysokimi lokatami w olimpiadach przedmiotowych. Podobne stypendia przewidziane są także dla młodych, uzdolnionych sportowców.

Wysokość takiej „motywacji finansowej” dla uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów, to na początek ok. 400 – 500 zł., ale w późniejszym czasie, jak zaznaczył burmistrz, kwota stypendium może wzrosnąć.

Tutaj ocena ma szansę być obiektywna, bo nie decyduje tylko szkoła, ale wyniki olimpiad, konkursów (chodzi o finalistów lub laureatów wojewódzkiego bądź ogólnopolskiego szczebla – red.). Do 15 czerwca jest jeszcze czas na złożenie wniosków na danego ucznia. – mówił burmistrz.

Kryterium przyznania stypendium nie stanowi miejsce zameldowania ucznia; pieniądze dostanie również osoba z innej gminy, która kształci się w szkole na terenie gminy Dąbrowa Tarnowska. O stypendium będą mogli się ubiegać również uczniowie placówek niepublicznych, bądź prowadzonych przez osobę fizyczną.

Nie stosujemy tu takich kryteriów, że ten nie nasz, to nie dajemy mu stypendium – zaznaczył burmistrz.

Resztę głosowań przebiegło bez problemów, a projekty uchwał nie wymagały dodatkowych wyjaśnień.

Ula Skórka


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 28 listopada 2013 o 21:50
    Janina :
    jakby dąbrowskie szkoły średnie nie przyjmowały wszystkiego "co się rusza", uczniów nawet z najniższymi wynikami, to może uczniowie mieliby choć trochę motywacji, a tak to uczą się tylko najambitniejsi, którzy wybierają tarnowskie licea, reszta po prostu nie musi, bo i tak ich w Dąbrowie przyjmą
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 23)
  2. 28 listopada 2013 o 22:00
    Anonim :
    o zblizają się swięta, nauczyciele juz pokupili za swoje pieniadze materialy i robia po nocach stroiki m.in. dla pana Ryczka, będa spotkania opłatkowe i spektakle hipokryzji. A może by panowie radni zrezygnowali z wynagrodzenia i popracowali społecznie? a może zlikwidować część stanowisk w gminie skoro ubywa szkół?Dajcie nauczycielom spokojnie pracować, niech sie skupią na nauczaniu naszych pociech, a nie na fajerwerkach na siłę organizowanych.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 23)
  3. 29 listopada 2013 o 12:56
    :( :
    Brawo Panie Jacku. Pan Jacek R na Burmistrza Dąbrowy T
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -6 (w sumie : 20)
  4. 29 listopada 2013 o 15:16
    zxcv :
    Coś czuję, że Anonim jest nauczycielem :) cóż, nauczyciele zawsze czuli się krzywdzeni przez społeczeństwo.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -7 (w sumie : 21)
  5. 29 listopada 2013 o 16:44
    iza :
    Panie Ryczek, chyba szefowie Pana partii powinni panu dac cos na zatrzymanie.Wstyd!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 10)
  6. 29 listopada 2013 o 16:46
    MM :
    Wydaje mi się że wyniku w Szkole w Żelazówce, na ten temat było już głośno. Proszę mi powiedzieć jak można nagle osiągnąć średnią na poziomie 38 punktów na 40 możliwych. Kiedy wcześniej było dużo poniżej 30. Proponuję wizytację z kuratorium podczas tegorocznego egzaminu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 19)
  7. 29 listopada 2013 o 19:20
    czarnaa :
    Pan Ryczek za szybko chce szkoły likwidować bo myśli że jest już profesorem!! Popieram panią Józefę to głowa wsi i myśli o wszystkich i nie dopuści do likwidacji szkoły bo jest mądrą kobietą.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 13)
  8. 29 listopada 2013 o 21:46
    Pierwiastek :
    Pan Radnny juz pewnie upatrzył sobie placówkę do objęcia.Jasne, że P. Gajda ma rację. Żeby ocenić pracę szkoły, trzeba wziąć pod uwagę czynniki, o których wielu "statystyków" nie ma pojęcia.A dlaczegóż to Dąbrowskie szkoły mają być tylko dla "elyty"? Nie święci garnki lepią, a matura nie tylko dla tych, co ich stać na "korki".Ale prawda, że nie można mieć wszystkiego- albo luzik albo konkretna nauka.Na wyniki pracuje się od podstawówki.Ale jak na medycynie, tak i na nauczaniu najlepiej znają się życzliwi amatorzy...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 13)
  9. 29 listopada 2013 o 21:53
    obiektywny :
    W ogóle pod tym względem p. Gajda ma rację - jak można porównywać malutkie szkoły z kilkoma uczniami z dużymi miejskimi szkołami, gdzie jest po 70 i więcej uczniów o różnych poziomach. Zawsze w takiej szkole będzie gorsza średnia. To wcale nie oznacza, że przekształcona szkoła jest "cacy" a państwowa "be".
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 15)
  10. 30 listopada 2013 o 07:54
    Anonim :
    czyzby ktos zazdroscił tych 400 tysiączków ? przeciez to do podzialu na dwie szkoły, to czego tu zazdroscic?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -5 (w sumie : 9)
  11. 30 listopada 2013 o 17:34
    orzeł :
    zgadzam się z MM, nagle w ciągu jednego roku wynik egzaminu tak podskoczył, przecież w Żelazówce szkoła niepubliczna jest dopiero od roku, no po prostu geniusze
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 11)
  12. 30 listopada 2013 o 22:47
    Anonim :
    a może Ryczkowi tak najnormalniej zależy żeby szkoła z jego wsi miała normalne wyniki? to takie złe i dziwne skoro tam tak słabo?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  13. 1 grudnia 2013 o 11:14
    pedagog :
    Brawo panie radny Ryczek, trafna uwaga radnego zamiast spotkać się z obiektywną krytyką tego co się dzieje w dąbrowskiej oświacie zamieniła się we wściekły atak osobę dostrzegajaca problem. Pogonic czerwoną hołote.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -1 (w sumie : 15)
  14. 1 grudnia 2013 o 17:48
    obca :
    W dąbrowskich szkołach podstawowych większą uwagę poświęca się przygotowaniem dzieci do różnego rodzaju występów niż do egzaminów.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 19)
  15. 1 grudnia 2013 o 20:33
    Do obca. :
    Masz rację,a dzieci trzeba uczyć w domu. Po co tyle akademii i konkursów w ciągu roku.Ten czas naprawdę lepiej poświęcić na naukę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  16. 1 grudnia 2013 o 21:37
    Ida :
    Pan Gajda może nie ma wpływu na wyniki w szkołach, ale na ilość uczniów w klasach to raczej ma. Inaczej wygląda praca w grupie 30 a inaczej w 20 osobowej.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 13)
  17. 2 grudnia 2013 o 14:43
    dokładnie :
    Ida ma rację, o ile się nie mylę w Lipinach było pięciu uczniów, a w Żelazówce też chyba coś koło tego, przy takiej ilości można nawet najsłabszemu uczniowi wbić do głowy wiedzę, nie ma się za kim schować, albo powiedzieć, że dziś nie będę pytany, bo jeszcze jest wielu takich, co nie byli pytani - a przy trzydziestu uczniach w klasie w dąbrowskich szkołach o wiele łatwiej jest ukryć brak zadania czy nieprzygotowanie
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)
  18. 2 grudnia 2013 o 15:00
    Endo :
    Na miejscu radnego Ryczka, to bym się zastanowił nad krytyką szkół. Przecież dopóki w szkole w Gruszowie jest jak jest, a to jest związane z poziomem społeczności lokalnej, to go wybieraja na radnego. Jak bdeda lepiej wyedukowani, to go przestana wybierac.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 14)
  19. 2 grudnia 2013 o 16:21
    ciekawska :
    A P. Taraska co miała do powiedzenia w kwestii edukacji ??? Tego w relacji mi brakuje. dlaczego ???
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 11)
  20. 2 grudnia 2013 o 22:25
    Anonim :
    hahahahah Endo dobry jesteś !
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  21. 2 grudnia 2013 o 22:42
    xxx :
    Do Endo: celna uwaga. A cóż to za ekspert z Ryczka od oświaty????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 10)
  22. 2 grudnia 2013 o 22:50
    Do Ida. :
    Gajda też. Ale na pewno Początek.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  23. 3 grudnia 2013 o 08:12
    Do ciekawskiej. :
    Bo nie wiele miała do powiedzenia..
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  24. 3 grudnia 2013 o 09:31
    an :
    popieram p.Ryczka nie mówił nic o zamykaniu szkół a o poziomie nauczan ia,POPIERAM
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -4 (w sumie : 12)
  25. 3 grudnia 2013 o 14:35
    tymek :
    na ilość uczniów w klasie pan Gajda nie ma żadnego wpływu- wszystko zależy od burmistrza. I pojawia się pytanie: czy pa burmistrz widzi różnicę w pracy w grupie 20 i 30 osobowej?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 15)
  26. 3 grudnia 2013 o 16:11
    dobro dziecka :
    czas zakończyć burmistrzowanie Początkowi,
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 21)
  27. 3 grudnia 2013 o 16:46
    Anonim :
    Tymku , P.burmistrz widzi kasę ,która zostaje dzięki tak licznym klasom.Chociaż gdyby się przypatrzył dokładnie ,to zobaczyłby ile pieniędzy sie marnuje w szkołach(przynajmniej niektórych)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 13)
  28. 3 grudnia 2013 o 20:57
    dobro dziecka 2 :
    skoro radnemu Ryczkowi zależy na poziomie nauczania, to niech wpłynie na burmistrza, żeby nie tworzył klas trzydziestoosobowych i większych, bo na pewno jest to jeden z czynników mających znaczący wpływ na efekty nauki
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 14)
  29. 3 grudnia 2013 o 21:06
    Ida :
    Pan Gajda, jako ekspert w dziedzinie edukacji w gminie powinien przekonać P.Burmistrza o skuteczności nauki w klasach o mniejszej liczbie uczniów. Przecież sam był nauczycielem.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +18 (w sumie : 20)
  30. 4 grudnia 2013 o 08:52
    dobro ucznia :
    Podtrzymuje swoją opinię że dla dobra uczniów ich rodziców a także wszystkich pozostałych mieszkańców jest zakończenie marnego rządzenia gminą przez Poczatka.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  31. 4 grudnia 2013 o 10:14
    Mgda fanka :
    Pan Ryczek ma rację- należy go popierać, jest świetnym radnym, ciężko pracuje dla miasta, powinien kandydować na burmistrza, wtedy Dąbrowa by odżyła gospodarczo- społecznie-edukacyjnie. Brawo Panie Jacku
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 14)
  32. 4 grudnia 2013 o 17:08
    korek :
    Ida: nie ma takiej możliwości!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 8)
  33. 4 grudnia 2013 o 18:59
    ja :
    Pan Gajda umiał wspólczuc nauczycielom i widzieć dobro szkoły tylko w czasach , kiedy sam był dyrektorem i jednocześnie opozycyjnym radnym w Radzie Powiatu. Wtedy żarliwie wnioskował o zwiększenie środków na potrzeby powiatowych szkół , cytował przepisy i optowal za oświatowymi inwestycjami ( np. rozbudowa szkoły w Szczucinie w sytuacji, gdy radykalnie zminejszała się liczba uczniow) Zmiana stanowiska spowodowła zmianę poglądow. Jak mawiał klasyk : punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +15 (w sumie : 19)
  34. 5 grudnia 2013 o 09:12
    rodzic :
    popieram p.RYCZKA,poziom nauczania w Gruszowie W.to porażka
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 12)
  35. 5 grudnia 2013 o 10:21
    belfer :
    wystarczy poddańczy styl bycia i zachowania dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjalnych w stosunku do władzy aby spełnić minimum do kierowania szkołami. Zaś kompetencje i kreatywność w ich przypadku nie mają żadnego znaczenia. Dodatkowo wystarczy spełnić "wolę" Początka i wystartować z czerwonej listy a to zapewni komfort i bezpieczeństwo. A uczeń, czy ma tu jakieś znaczenie ??? Pytanie retoryczne.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 5)
  36. 5 grudnia 2013 o 12:49
    on :
    Poziom nauczania w Gruszowie jest odwrotnie proporcjonalny do zarobków nauczycieli,najwyższych w całej gminie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 13)
  37. 5 grudnia 2013 o 21:16
    marek :
    Brawo radny Ryczek J.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 9)
  38. 6 grudnia 2013 o 09:33
    wielbicilka :
    Pan Jacek jest bardzo przystojny, inteligenty, wie co robi- popieram go !! mieszkanka GW
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +15 (w sumie : 15)
  39. 6 grudnia 2013 o 15:40
    :) :
    Jeśli "on" tak bardzo zazdrości zarobków nauczycielom, to dlaczego nauczycielem nie został??? Ludzie nie oceniajcie pracy nauczycieli, o której nie macie pojęcia. A tak w ogóle to można było się spodziewać, że o tej porze roku - jak to już się zauważa od kilku lat - zacznie się temat likwidacji szkół. Najlepiej przekształcić wszystkie na niepubliczne to gmina będzie miała spokój - żałosne!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 12)
  40. 6 grudnia 2013 o 16:22
    AA :
    ON nie zazdrośc,mają okazję, to zarabiają!Każdy by korzystał jakby mógł, Ty na pewno też. Chociaż rozumiem Twoją frustrację...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 7)
  41. 6 grudnia 2013 o 22:00
    Anonim :
    On, sprecyzuj, czyje zarobki miałeś na myśli.nauczycieli w Gruszowie czy nauczycieli w gminie?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 6)
  42. 7 grudnia 2013 o 20:11
    do Anonim :
    A jest jakaś różnica?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  43. 7 grudnia 2013 o 21:48
    Anonim :
    a może to normalne że Ryczek jako i radny z Gruszowa i mieszkaniec Gruszowa jest zaniepokojony poziomem prowadzenia szkoły w jego wsi od kilku lat?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 8)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)