Most w Borusowej połączy dwa województwa
Na tę inwestycję czekali mieszkańcy dwóch województw: małopolskiego i świętokrzyskiego. Po prawie 80 latach prom łączący Borusową w gminie Gręboszów z Nowym Korczynem (powiat buski) zniknie z Wisły.
Pod koniec 2020 roku zastąpi go 677-metrowy most na DW 973 spinający dwa brzegi Wisły. Będzie to najkrótsza droga z Tarnowa w kierunku Kielc, i dalej do Warszawy.
Inwestycję obejmującą wykonanie projektu oraz roboty budowlane, której koszt wynosi ponad 53 mln zł, sfinansują samorządy województw małopolskiego i świętokrzyskiego. Natomiast za jej realizację odpowiada Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia. Umowę na ręce wykonawcy przekazali marszałkowie województw: małopolskiego – Jacek Krupa i świętokrzyskiego – Adam Jarubas, podczas symbolicznego spotkania na granicy regionów.
– W promieniu kilkudziesięciu kilometrów od miejsca, w którym jesteśmy, nie ma stałej przeprawy przez Wisłę, więc ten most ma ogromne znaczenie dla naszego województwa, szczególnie dla jego wschodniej części. Już za niespełna dwa lata kierowcy zyskają tu alternatywne – dla obciążonej DK 73 – połączenie między Tarnowem i autostradą A4 a Kielcami i Warszawą. Nie mam wątpliwości, że ta inwestycja wpłynie na rozwój gospodarczy tej części Małopolski, a zwłaszcza powiatów tarnowskiego i dąbrowskiego – mówił marszałek Jacek Krupa.
Przypomniał też, że cały czas trwają prace modernizacyjne na DW 973. – Z pierwszego zmodernizowanego odcinka, pomiędzy Tarnowem a Żabnem, kierowcy będą mogli bez przeszkód korzystać już od września tego roku. Chcemy też, aby jak najszybciej ruszyły prace na pozostałym fragmencie. Już teraz mogę obiecać, że w najbliższych dniach planujemy ogłosić przetarg na remont 15-kilometrowego odcinka z Żabna do Hubienic – informuje marszałek Krupa.
O tym, jakie znaczenie dla województwa świętokrzyskiego będzie mieć nowy most, który zastąpi przeprawę promową, mówił Adam Jarubas, marszałek województwa świętokrzyskiego.
– Ten most to jedna z najważniejszych inwestycji naszego regionu i spełnienie marzenia wielu pokoleń mieszkańców południowej części naszego województwa – podkreślił marszałek Adam Jarubas.
Dzięki przeprawie mostowej w Nowym Korczynie skracamy i ułatwiamy drogę do Tarnowa. Ale przede wszystkim uzyskujemy szybszy dostęp do autostrady A4, zmniejszając przejazd o 40 kilometrów. To połączenie jest niezwykle ważne dla mieszkańców przemieszczających się na południe kraju, ale także dla świętokrzyskiej gospodarki. Truizmem jest mówić, że autostrady to okno na świat, ale tak właśnie jest. Uzyskanie takich szybkich połączeń jest szczególnie ważne dla województw, przez które autostrady nie przebiegają – dodał Adam Jarubas.
W spotkaniu na granicy dwóch województw, które niebawem połączy most na Wiśle, uczestniczyli też wicemarszałkowie województw: małopolskiego Stanisław Sorys i świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, radni obu województw oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych.
677 metrów, które zmieni oba regiony
Jak wynika z projektu, most na Wiśle ma mieć 677 metrów długości, jezdnię o szerokości 7 metrów i dwa pasy ruchu. Jednak oprócz udogodnień dla kierowców, pamiętano też o pieszych i rowerzystach. Na całej długości przeprawy powstaną chodniki i ścieżka rowerowa.
W ramach inwestycji po stronie małopolskiej zostanie również przebudowany kilkusetmetrowy fragment DW 973, prowadzący bezpośrednio do nowej przeprawy. Nieco większy zakres inwestycji zrealizuje strona świętokrzyska. Przewidziano tam bowiem budowę ronda w Nowym Korczynie na skrzyżowaniu DK 79 i DW 973 oraz wykonanie fragmentu drogi łączącej most z DK 79. Za swoją część prac inwestycyjnych oraz m.in. wykup gruntów Małopolska zapłaci ponad 27,7 mln zł, z czego ponad 23,5 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Roboty budowlane realizowane na terenie świętokrzyskiego będą kosztować Samorząd Województwa Świętokrzyskiego 28 mln zł.
Inwestycja ma kluczowe znaczenie nie tylko dla mieszkańców obu regionów. Różnicę odczują też kierowcy jeżdżący tą trasą. Ci jadący od strony Rzeszowa czy Tarnowa zaoszczędzą kilkadziesiąt kilometrów na trasie w stronę Warszawy. Łatwiejszy dojazd będą mieć też kuracjusze wybierający się do znanego uzdrowiska Busko-Zdrój. Z kolei podróżujący od strony świętokrzyskiej zyskają wygodne połączenie z autostradą A4, strefą aktywności gospodarczej i terenami inwestycyjnymi w okolicy Tarnowa. Jednak przeprawa na Wiśle to nie tylko szybszy dojazd do Kielc czy Tarnowa, ale też szansa na zdecydowany rozwój gospodarczy dla okolicznych powiatów, borykających się ze sporym bezrobociem.
Jak podkreślali włodarze obu województw, budowa mostu na Wiśle to ukoronowanie długich starań, aby realizacja tej inwestycji stała się faktem. Ostatnim, decydującym krokiem było podpisane w lipcu ubiegłego roku porozumienie, które określiło zasady współpracy obu samorządów w trakcie przygotowań do przetargu oraz podczas realizacji inwestycji. Wtedy też ustalono zasady finansowania całego przedsięwzięcia.
źródło: Biuro Prasowe UMWM