MIESZKANIEC POWIATU DĄBROWSKIEGO PADŁ OFIARĄ OSZUSTWA INTERNETOWEGO
59-letni mieszkaniec powiatu dąbrowskiego na jednym z internetowych portali ogłoszeniowych wystawił różne przedmioty na sprzedaż.
Zainteresowana kupnem osoba zaproponowała, że sama zorganizuje transport. Mężczyzna w wyniku „transakcji” stracił blisko 40 tysięcy złotych.
Do Komendy Powiatowej Policji w Dąbrowie Tarnowskiej zgłosił się 59-letni mężczyzna. Jak wynika ze złożonego przez niego zawiadomienia, na jednym z portali internetowych wystawił do sprzedaży kilka przedmiotów. Zainteresowana zakupem osoba oznajmiła, że sama zorganizuje transport, informując sprzedającego, że prześle link do opłaconej już przesyłki kurierskiej. Niczego niepodejrzewający mężczyzna kliknął przesłane hiperłącze. Po niedługim czasie z 59-latkiem skontaktowała się telefonicznie osoba podająca się za pracownika banku z informacją, że doszło do przestępstwa. Rzekomy pracownik banku poinstruował mężczyznę, że musi postępować zgodnie z jej zaleceniami, aby ochronić swoje konto i pieniądze. W wyniku tego przestępczego działania mężczyzna udostępnił swoje dane, a w konsekwencji stracił prawie 40 tysięcy złotych.
W ostatnim czasie na terenie powiatu dąbrowskiego doszło do kilku podobnych zdarzeń związanych z transakcjami przez Internet, wysyłaniem kodu BLIK oraz inwestowaniem w kryptowaluty.
Policja przypomina!!!
Jeśli chcesz, aby Twoje zakupy w Internecie były bezpieczne, warto przestrzegać poniższych zasad:
• weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
• jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy, upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
• uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
• przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
• jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
• jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty, może być to próba oszustwa – wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
• wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
• nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
• przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
• nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
• nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.
KPP w DT