Dzisiaj:
Czwartek, 26 grudnia 2024 roku
Dionizy, Szczepan, Wróciwoj

Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą

28 września 2012 | komentarze 2

Mućko Przemysław, Sokół Aneta: Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce i wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu, 2011, s. 277

Tym razem pragnę polecić książkę osobom zamierzającym założyć własną działalność gospodarczą oraz tym, którzy już swój biznes mają i w związku z tym borykają się z różnymi problemami natury prawno- organizacyjnej. Poradnik Przemysława Mućko i Anety Sokół to swoiste kompendium: pełni bowiem rolę doradcy i przewodnika, który krok za krokiem prowadzi przedsiębiorcę przez wszystkie procedury uruchomienia działalności gospodarczej i radzi jak funkcjonującą już firmę prowadzić.

O tym, że książka cieszy się popularnością świadczy fakt, że jest to już piąte jej wydanie. Zostało ono poprawione i dostosowane do najnowszych przepisów obowiązujących w naszym kraju. Jest również zgodne z normami i ustawodawstwem obowiązującym w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Niemczech.

Poradnik omawia wszelkie czynności, jakie należy wykonać, by zarejestrować przedsiębiorstwo oraz podaje jakie dokumenty są wymagane w poszczególnych urzędach. Autorzy zwracają uwagę na najważniejsze kwestie związane z prowadzeniem księgowości i poruszają temat rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Nie brak też porad ekspertów.

W pierwszym rozdziale autorka rozważa problemy dotyczące działalności gospodarczej, definiuje sektor małych i średnich przedsiębiorstw oraz charakteryzuje wstępne etapy przygotowujące do założenia firmy, takie jak: analiza otoczenia, lokalizacja i obszar działania, a także rolę Internetu w rozwoju przedsiębiorstwa.

W rozdziale drugim skupiono się na omówieniu różnych form prawnych działalności gospodarczej. Przyszły przedsiębiorca spotka się tu z wyjaśnieniem pojęcia spółki cywilnej, spółki prawa handlowego, spółki jawnej, partnerskiej, komandytowej i jeszcze kilku innych form, które mogą działać na naszym rynku. Natomiast kolejny rozdział dotyczy tego samego zagadnienia w odniesieniu do rynku europejskiego.

Początkującym biznesmenom autorzy poświęcają rozdział czwarty, gdzie mowa jest o rejestracji spółki. Podpowiadają, gdzie należy najpierw skierować swoje kroki- począwszy od notariusza, przez Krajowy Rejestr Sądowy, Urząd Statystyczny (nadanie numeru REGON), Urząd Skarbowy, różnego rodzaju inspekcje, na banku skończywszy.

Następne rozdziały poświęcone są ograniczeniom, na jakie napotyka się prowadzący działalność gospodarczą, a także ułatwieniom- takim chociażby jak e-administracja, czyli załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną.

Przedmiotem rozważań dwóch kolejnych rozdziałów są kwestie związane z opodatkowaniem działalności gospodarczej, ewidencją przychodów i majątkiem firmy.

Z rozdziału dziewiątego dowiemy się jak zatrudnić pracownika. Autorka omówiła tu wszystkie rodzaje umów cywilnoprawnych oraz inne formy pracy, takie jak: praca nakładcza, tymczasowa, praca na wezwanie i telepraca.

W rozdziale dziesiątym przedstawiony został system rozliczeń z ZUS, a w kolejnym omówiono możliwości finansowania działalności gospodarczej, takie jak: kredyt, leasing, faktoring, franchising, pozyskiwanie środków na innowacje i szkolenia z instytucji i organizacji krajowych, jak również korzystanie z funduszy unijnych.

Z przedostatniego rozdziału dowiemy się jak sporządzić biznesplan i jakie korzyści wynikają z opracowania takiego dokumentu. Natomiast zainteresowani prowadzeniem działalności za granicą znajdą cenne wskazówki w ostatniej części książki.

Omawiana pozycja porusza bodajże wszystkie problemy związane z uruchomieniem i prowadzeniem własnej firmy. Jest napisana w bardzo przystępny i przejrzysty sposób. Wszystkim tym, którzy mają pomysł na biznes, tylko boją się zawiłych procedur szczerze polecam ten poradnik, a zainteresowanych zapraszam do naszej biblioteki.

Lidia Marzec

Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie Filia w Dąbrowie Tarnowskiej

 

 

 


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 12 października 2012 o 16:33
    Marcel :
    Wiadomo, że warto mieć wiedzę teoretyczną, ale i tak wszystko wychodzi w praniu. Wiem o tym, bo prowadzę firmę i największym problemem pozostaje zdobycie odpowiedniej liczy klientów, tak aby się utrzymać na rynku. Trzeba być wszędzie - offline i online , czyli tam gdzie dużo ludzi zagląda i mogą nas zauważyć
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 1)
  2. 29 października 2012 o 14:10
    luk :
    Dobry artykuł :)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)