Energia jądrowa – za i przeciw
6.06.2012 roku w I Liceum Ogólnokształcącym w Dąbrowie Tarnowskiej odbyła się debata przygotowana przez Samorząd Uczniowski pod opieką pana Jerzego Żelawskiego. Poruszony został na niej dość kontrowersyjny temat budowy w elektrowni atomowej w Polsce.
Strony podały wiele argumentów za i przeciw, jednak problem budowy elektrowni nadal wśród wszystkich budzi wiele emocji. Debata przebiegała niezwykle sprawnie. Ok. godziny 9: 00 wszystkich zebranych uczniów i nauczycieli powitała Justyna Chłosta – zastępca przewodniczącego SU.
Debatę poprowadziła uczennica klasy II f – Karolina Łoś. Wśród opowiadających się za budową elektrowni w Polsce znaleźli się: Marek Mosio, Jarosław Skrzyniarz, Rafał Pabijan (kl. II f), Kamil Seternus i Jakub Burzec (IIc). Zaś wśród osób przeciwnych budowie zasiedli: Angelika Dudek, Izabela Golonka, Ewelina Niemiec, Agnieszka Wójcik, Monika Mazur i Albert Woźniak (IIe). Na wstępie prowadząca przypomniała wszystkim niedawno przeprowadzone wśród uczniów referendum dotyczące budowy elektrowni jądrowej w naszym kraju. Wyniki były następujące: 126 głosów „przeciw” oraz 96 głosów „za”. Świadczy to o tym, że zdania na ten temat są dość podzielone. Skłoniło to również naszych uczniów do przygotowania tej debaty.
Uczniowie musieli odpowiedzieć na podstawowe pytania: Czy opłaca się budować taką elektrownię w Polsce? Czy jest to potrzebne i przede wszystkim czy nie zagraża to naszemu bezpieczeństwu? Osoby opowiadające się przeciwko budowie, jako główne argumenty podawali przede wszystkim duże koszty, zagrożenie awarią oraz problem odpadów radioaktywnych. Zwolennicy jednak nie uwzględniali tych problemów gdyż według nich koszty budowy elektrowni jądrowej mają dużą szansę zwrócić się w przyszłości, co jest mniej pewne w przypadku odnawialnych źródeł energii. Jako rozwiązanie problemu z radioaktywnymi odpadami podano propozycję składowania ich w niefunkcjonujących, zamkniętych kopalniach soli.
Przewodniczący SU Marek Mosio broniąc słuszności swoich poglądów zaproponował, aby wysłać odpady radioaktywne w kosmos, z czego później musiał się tłumaczyć przed pytaniami zaciekawionej publiczności, szczególnie Barbary Kulik. Najbardziej kontrowersyjnym problemem jednak jest zagrożenie awarią. Czy po wybudowaniu w Polsce elektrowni jądrowej grozi nam drugi Czarnobyl? Jest to pytanie, na które ciężko znaleźć jest jednoznaczną odpowiedź. Przeciwnicy podawali przykłady ogromnych katastrof takich jak np. Czarnobyl czy Fukushima. Zwolennicy elektrowni nie zgadzali się z tym jednak mówiąc, że wybuchy elektrowni należą do bardzo rzadkich przypadków, a w krajach sąsiadujących z Polską znajdują się już takie elektrownie, więc takie zagrożenie mimo wszystko już istnieje.
Bardzo emocjonalnie do tematu podchodziły dziewczyny z klasy II e, z pośród których najczęściej w takich sytuacjach głos zabierała Angelika Dudek, która wielokrotnie odnosiła się do wypowiedzi przeciwników broniąc swoich poglądów. Prowadząca Karolina Łoś w kilku przypadkach musiała interweniować i zakończyć emocjonujący wątek.
W temacie, który poruszyli uczniowie I LO ciężko jest znaleźć dobre rozwiązanie, gdyż każda strona ma trochę racji. Często również głos zabierali uczniowie zasiadający na widowni, gdyż wielu z nich pragnęło wyrazić swoją własną opinię na ten temat. Dyskusja była niezwykle zacięta i burzliwa. W czasie debaty mogliśmy również obejrzeć prezentację, na której zmieszczone były wypowiedzi wielu profesorów, specjalistów w tej dziedzinie.
Spotkanie było sprawnie przeprowadzone i doskonale przygotowane. Było ono również niezwykle pouczające. Przyglądający się debacie uczniowie mogli w każdej chwili zabrać głos i wyrazić swoje zdanie a także dowiedzieć się wielu rzeczy na temat elektrowni atomowych, ich działania oraz niebezpieczeństw z nimi się wiążących. Po raz kolejny uczniowie naszego Liceum ukazali swój profesjonalizm w przeprowadzaniu podobnych spotkań, a także duże zainteresowanie bieżącymi sprawami naszego kraju.
Na koniec pani dyr. Marta Chrabąszcz podziękowała uczestnikom i opiekunom za pełne zaangażowanie w bardzo ważne sprawy z punktu widzenia naszego państwa. Pozytywnie odniosła się do podjętego przedsięwzięcia. Rozochoceni uczniowie po zakończeniu debaty rozmawiali o kolejnych pomysłach na podobne tego typu spotkania.
opracowanie: Anna Mamulska (klasa dziennikarska 2d)