„AIDA”-Giuseppe Verdiego w „Sokole”
Prawdziwą ucztę duchową dla melomanów zaserwują w przedświątecznym czasie Metropolitan Opera w Nowym Jorku i Dąbrowski Dom Kultury.
W sobotę 15 grudnia kino cyfrowe „Sokół” w Dąbrowie Tarnowskiej transmitować będzie „na żywo” po raz kolejny wybitny spektakl operowy. Tym razem będzie to jedno z najsłynniejszych dzieł Giuseppe Verdiego – „AIDA”.
Opera została zamówiona w 1869 przez Ismaila Paszę, chedywa Egiptu, na uroczyste otwarcie Kanału Sueskiego. Paul Draneth Bey, założyciel pierwszej kolei w Egipcie i dyrektor Opery Kairskiej już w 1869 r. zwrócił się do Verdiego z prośbą o napisanie hymnu na otwarcie dopiero co wybudowanego budynku opery. Verdi odmówił (na otwarcie opery, 6 listopada 1869 r., wystawiono „Rigoletto”). Mimo to, niezrażony odmową mistrza, Bey i wicekról Egiptu przesłali do Camille’a Du Locle’a gotowy scenariusz opracowany przez Augusta Mariette’a z prośbą o przekazanie go Verdiemu. Verdi w końcu zainteresował się „Aidą”. Dodatkowym bodźcem była oferta honorarium – 150 tys. franków w złocie (co było kwotą bajecznie wysoką), wolna ręka w doborze wykonawców wszystkich ról i świetne warunki dla wszystkich współpracowników Verdiego.
Pierwsze poprawki w scenariuszu wniósł Verdi wraz z Du Locle’em latem 1870. Jednocześnie nawiązał kontakt z Ghislanzonim i jemu powierzył opracowanie libretto. Zgodnie z umową, Verdi zobowiązał się ukończyć partyturę w grudniu 1870 r. Możliwe, że początkowo Verdi myślał o wielkim spektaklu. Jednak po zapoznaniu się z warunkami teatru w Kairze dzieło zostało dostosowane do możliwości opery (Opera Kairska była niewielkim budynkiem, na widowni mieściło się tylko 850 widzów; dla porównania La Scala w Mediolanie mieści 3600 osób). Pracę nad dziełem skomplikowała sytuacja polityczna. W lipcu wybuchła wojna francusko-pruska, która opóźniła premierę. Dekoracje przygotowywane w Paryżu nie zostały przywiezione do Kairu z powodu oblężenia stolicy Francji przez armię pruską w 1870 r. W końcu, zamiast w styczniu 1871, prapremiera w Kairze odbyła się po wojnie, 24 grudnia 1871 r.
Spektakl transmitowany wprost z Nowego Jorku tworzą: Liudmyla Monastyrska (Aida), Olga Borodina (Amneris), Roberto Alagna (Radamès), George Gagnidze (Amonasro), Štefan Kocán (Ramfis), Miklós Sebestyén (Król). Dyryguje Fabio Luisi. Imponująco zapowiada się scenograficzna strona widowiska – odpowiedzialna za produkcję Sonja Frisel ma zamiar wykorzystać wszystkie możliwości sceny Met, by olśnić widzów przepychem starożytnego Egiptu.
Bilety w cenie 44 zł można nabyć w kasie kina, miejsca na widowni zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej kina (www.kinosokol.pl ) lub telefonicznie (14-655-9214). Można też wykupić karnety na 3 wydarzenia (oprócz „Aidy” 2 z 3 proponowanych w repertuarze na styczeń-marzec: balet „Dziadek do orzechów”, opery: „Madamme Butterfly” i „Rigoletto” w cenie 120 zł, co daje oszczędność 12 zł).
źródło: DDK