One są wśród nas
Do zbiorów naszej biblioteki dołączyły ostatnio zestawy książeczek z serii One są wśród nas, które przygotowano na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, w ramach rządowego programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła, we współpracy z Ministrem Zdrowia oraz Pełnomocnikiem Rządu do Spraw Równego Traktowania.
Seria One są wśród nas, jak głosi informacja wydawcy, zawiera szczegółowe informacje dla pedagogów i opiekunów na temat postępowania z dzieckiem przewlekle chorym w szkole i w przedszkolu.
Badania naukowe i doświadczenie wskazują bowiem, że uczeń ze specjalnymi potrzebami najlepiej rozwija się wtedy, gdy uczęszcza do zwykłej szkoły i przebywa w grupie z dziećmi nie wykazującymi zaburzeń. Edukacja integracyjna spełnia swoją rolę pod warunkiem, że zarówno nauczyciele, opiekunowie, jak i same dzieci będą chciały dostrzec indywidualne potrzeby dziecka chorego. Natomiast wiedza o problemie, z którym dane dziecko się boryka pomoże we właściwym podejściu terapeutycznym i dydaktycznym.
Pakiet składa się z siedmiu książeczek, których autorzy poruszają tematy dotyczące problemów życia psychicznego dzieci i młodzieży. Są to niewielkie broszury, bowiem żadna z nich nie przekracza trzydziestu stron. Mimo to zawierają najistotniejsze informacje potrzebne do zdiagnozowania zaburzenia oraz metody terapii i leczenia dziecka, u którego daną dysfunkcję stwierdzono. Pierwsza z nich to:
„Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole” Ireny Namysłowskiej, z której dowiemy się co to jest schizofrenia oraz jak postępować w przypadku stwierdzenia tego schorzenia u ucznia. Autorka ponadto opisuje inne zaburzenia i wskazuje rolę i zadania nauczyciela w pracy z uczniem chorym psychicznie. Daje też wskazówki jak ma postąpić nauczyciel w sytuacji zagrożenia próbą samobójczą i jak udzielić pierwszej pomocy.
Kolejna książeczka z tej serii to „Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu” Moniki Turno. Podobnie jak dorośli, dzieci mogą cierpieć na depresję! Autorka podaje, że nawet 20% młodzieży może cierpieć na depresję, a u dzieci w wieku przedszkolnym stwierdza się jeden odsetek przypadków. Dziecko wycofane, drażliwe, trudne, bezradne, mające niskie poczucie własnej wartości może mieć depresję. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na te objawy i zasygnalizować rodzicom konieczność skonsultowania się ze specjalistą.
Anita Bryńska, Tomasz Wolańczyk,” Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu”. W tym tomiku znajdziemy informacje na temat tików nerwowych (jakie są rodzaje tików, przyczyny ich występowania, postępowanie terapeutyczne). Autorzy w przejrzysty sposób zrealizowali temat. Najważniejsze informacje są umieszczone w wyróżnionych kolorystycznie ramkach. Wymienione zostały metody psychoterapii, a w przypadku przewlekłej choroby tikowej- farmakoterapia.
Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk,” Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu”. O ADHD słyszeli już chyba wszyscy. Skrót wszedł do słownictwa potocznego i określa się tym mianem dziecko ruchliwe, rozkojarzone, gadatliwe, itp. Ale wg autorów aż 95 % uczniów opisywanych jako dziecko z zespołem ADHD w rzeczywistości nie jest tym zaburzeniem dotknięte. Mimo to ADHD jest powszechne- statystycznie w każdej klasie jest jeden uczeń, u którego jest orzeczony zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Zachęcam się do zapoznania z tym zeszytem. Może wówczas część mitów i wątpliwości dotyczących tego zaburzenia zostanie rozwiana.
Gabriela Jagielska, „Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu”. W pierwszej części autorka zwraca uwagę, że w przypadku autyzmu dziecięcego bardzo ważna jest wczesna diagnoza. Od tego bowiem zależy skuteczność terapii. W tym tomiku znajdziemy informacje o tym, co wskazuje, że małe dziecko ma objawy autyzmu, jak funkcjonuje takie dziecko w przedszkolu, a jak w szkole. Druga część jest poświecona Zespołowi Aspergera, które należy do szerokiego spektrum autyzmu.
Ida Derezińska, Monika Gajdzik,” Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu”. Kiedy w rozwoju psychofizycznym dzieje się tak wiele, jak w okresie dzieciństwa nietrudno o pojawienie się zaburzeń lękowych. Występowanie różnych obaw i lęków jest częścią prawidłowego rozwoju dziecka. Ale- jak piszą autorki, lęki niekiedy mogą przerodzić się w poważniejsze zaburzenia. O tym, które objawy mieszczą się w normie, a które wymagają kontaktu ze specjalistą dowiemy się z lektury tego tomu.
Gabriela Jagielska,” Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu”. W ostatniej części serii omówiono dwa podstawowe zaburzenia odżywiania: anoreksję (jadłowstręt psychiczny) i bulimię (żarłoczność psychiczną), ale również mniej znane przejadanie, którego wynikiem jest tzw. otyłość prosta oraz wymioty psychogenne. Autorka krótko omówiła problem otyłości w szkole, zwracając uwagę na kształtowanie u uczniów postawy tolerancji i akceptacji wobec otyłych rówieśników. Podkreśliła znaczenie aktywności ruchowej w walce z otyłością.
Zachęcam do zapoznania się z omawianą serią wszystkich nauczycieli, wychowawców, studentów kierunków pedagogicznych oraz rodziców. Na marginesie dodam, że prezentowane tu książki są dostępne w wersji elektronicznej (PDF) w bibliotece cyfrowej Ośrodka Rozwoju Edukacji http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription
Lidia Marzec
Biblioteka Pedagogiczna w Tarnowie Filia w Dąbrowie Tarnowskiej