W POWIECIE: BUDŻET UCHWALONY
Budżet był głównym punktem obrad ostatniej w tym roku, i jednej z najważniejszych, sesji rady powiatu, ale radni skupili się również na innych zagadnieniach, poruszanych nie tylko na poprzedzających komisjach, ale i kilka miesięcy temu.
Niemiłą niespodzianką dla mieszkańców, nie tylko powiatu dąbrowskiego (ale z pewnością większą dolegliwość tego rozporządzenia odczują mieszkańcy mniejszych miejscowości) będzie też zmiana harmonogramu pracy aptek, a właściwie likwidacja obligatoryjnych całodobowych dyżurów, które na powiatach wymusiła ustawa (!).
Właściwie: nowelizacja art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne wprowadzona ustawą z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1938). Na podstawie tejże powiat dąbrowski musiał podjąć uchwałę. Powiat nie wyznacza już więc harmonogramu aptek dyżurnych (na takich zasadach, jak w latach poprzednich) i nie jest w stanie zobligować aptek do wyznaczenia choć jednego punktu w powiecie, który działałby całodobowo, jak dotychczas. Chyba, że powiat wyłożyłby ponad pół mln zł, by opłacić godziny nocnych dyżurów. Dla jasności – nie oznacza to zakazu całodobowych dyżurów aptek, ale w mniejszych miejscowościach takowe dyżury raczej na pewno znikną. Stąd prośba radnych do starosty, by tę kwestię przybliżył również na radzie powiatu.
„Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu dąbrowskiego za okres 1 stycznia 2024 r. do 31 marca 2024 r”. Wiemy, że to wynika ze zmiany przepisów. – mówił Stanisław Początek – Pani przewodnicząca, wysoka rado, ja bym proponował, żeby jednak pan starosta w kilku słowach wyjaśnił sens tej zmiany tych przepisów, bo one na pierwszy rzut oka są niekorzystne dla pacjentów, dla mieszkańców powiatu. Z tego wynika, że na kilkanaście aptek w powiecie nie ma ani jedna obowiązku dyżuru nocnego. Proszę nam to przybliżyć, pewnie i słuchaczom, którzy korzystają z transmisji; to jest sprawa istotna, każdego może dotyczyć.
Przewodnicząca rady powiatu, Marta Chrabąszcz przychyliła się do wniosku radnego i poprosiła o wyjaśnienie tej kwestii, gdyż zdaje się niekorzystna dla mieszkańców powiatu dąbrowskiego.
Zgadza się, że uchwała rady w istotny sposób zmienia warunki. Jeżeli mogę powtórzyć Państwu to, co tłumaczyłem na komisjach, to zgodnie z „nowelizacją, art. 94 ustawy prawo farmaceutyczne wprowadzonej ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw” zmienia się jak gdyby definicję, co to jest dyżur. Samorządy powiatowe są zobowiązane do zorganizowania dyżuru apteki na terenie powiatu i przez dyżur w dniu wolnym rozumie się, żeby apteka była czynna co najmniej cztery godziny w przedziale między 10 a 18, a za dyżur nocny uważa się, żeby apteka była czynna co najmniej dwie godziny bez przerwy między 19 a 23. Poprzednio rozumiane było to, że dyżur, to jest dyżur całodobowy, a teraz w taki sposób jest to zakwalifikowane i zobowiązani jesteśmy, żeby w dniu wolnym od pracy były co najmniej cztery godziny i w godzinach nocnych co najmniej dwie godziny. Nie możemy nakazać pełnienia dyżuru. Przedtem, zgodnie z poprzednią ustawą, było tak, że rada powiatu przygotowywała harmonogram nocnych dyżurów i po prostu stawialiśmy apteki przed faktem, takim, że proporcjonalnie i równo, zgodnie z grafikiem, wszyscy musieli pełnić te dyżury. Oczywiście było to z pewnym oporem, ale usługi były świadczone. W związku z tym, że ustawa się zmienia, zaproponowaliśmy w pierwszej wersji na okres przejściowy na trzy miesiące, że zostawiamy te dyżury całodobowe. Przesłaliśmy to do informacji do aptek, oczywiście spotkaliśmy się z odmową: skoro nie są zobowiązani do pełnienia dyżurów, tych dyżurów pełnić nie będą. Oczywiście dostaliśmy też negatywną opinię Izby Aptekarskiej, że jest to niezgodne z ustawą i opiniują to negatywnie. W związku z tym zaproponowaliśmy drugie rozwiązanie – po informacji o czynnych aptekach – że apteka Słoneczna, ul. Szpitalna 2 od poniedziałku do soboty pracuje do 21, w dni wolne i święta od 8 do 21, apteka Szpitalna 1 pracuje od poniedziałku do soboty do godziny 22, w niedziele i święta od 10 do 19, apteka Rynek 43 – od poniedziałku do piątku do godziny 21 i apteka Centrum Szczucin niedziela i dni wolne od 9 do 14. Tak zaproponowaliśmy w uchwale. Sejm podjął ustawę, która interpretuje w inny sposób dyżury i właśnie to jest najgorsze. I, proszę Państwa, nie mamy żadnego wyboru. Taka jest interpretacja ustawy, że rada powiatu nie może zobowiązać żadnej apteki do pełnienia dyżurów wbrew obowiązującym przepisom. Według tej nowej ustawy każda apteka do 30 sierpnia ma nam przedstawić swoje godziny pracy. W związku z tym, że 30 sierpnia już w minął w tym okresie przejściowym ma nam przedstawić godziny dyżurów do końca stycznia, natomiast na dzień dzisiejszy nie mamy żadnej wiedzy, tylko tyle z tych godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Być może któraś z aptek zadeklaruje się dobrowolnie pełnić dyżury całodobowo. Zgodnie z ustawą faktycznie nie możemy nic zrobić. Także, jeżeli podejmiemy uchwałę, przekażemy do publicznej wiadomości z informacją o takiej sytuacji, żeby mieszkańcy byli do tego przygotowani. Istnieje możliwość sfinansowania przez Fundusz dwóch godzin dziennie, dwóch godziny nocą. Byłaby to kwota bodaj 148 zł za godzinę. Tylko, że u nas te apteki pracują w wyznaczonym przez ustawę zakresie, także nie ma możliwości na to. może to również finansować powiat, ale wyliczyłem, że 10 godzi dziennie wynosiłoby to w rozliczeniu pół mln zł. Także proszę Państwa, gdybyśmy nawet nie przyjęli tej uchwały, to konsekwencja jest taka, że my nie dopełniamy swojego obowiązku jako rada powiatu, a na tym się i tak nasza rola kończy – wyjaśnił wicestarosta, Krzysztof Bryk.
Powiat zobowiązał się do przekazania tej informacji mieszkańcom przed końcem roku, co też uczynił na oficjalnej stronie internetowej:
Zachęcamy do zapoznania się z powyższym tekstem opracowanym przez pracowników powiatu dąbrowskiego, którego link dołączamy. Można również przed 1 stycznia wyposażyć się w leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe, przeciwalergiczne oraz opatrunki. Istotne jest też, że spośród 16 aptek i punktów aptecznych na terenie powiatu, pięć z nich zdecydowało się na wydłużony czas pracy: Apteka „Słoneczna”, ul. Szpitalna 2, Apteka przy ul. Szpitalnej 1, Apteka przy Rynku 43, Apteka „Galen”, ul. Sucharskiego 7, Apteka „Centrum”, ul. 1 Maja 11 Szczucin.
Najbliższe całodobowe apteki, które dobrowolnie podjęły się takich dyżurów, znajdują się w Tarnowie: Apteka przy ul. Dworcowej 1 oraz przy ul. Lwowska 22.
Rada powiatu przyjęła, praktycznie bez większych zastrzeżeń i z aprobatą, budżet na 2024 r.
Niektórzy radni, jak Stanisław Początek, pochwalili nawet budżet, odnosząc się merytorycznie do dochodów budżetowych z ubiegłych lat.
Dochody budżetu na 2024 r. mają wynieść ponad 107 mln. zł., z czego prawie 34 mln zł to dochody majątkowe. Powiat planuje wydatki w kwocie prawie 118 mln zł; w tym wydatki majątkowe stanowią niewiele ponad 52 mln zł. Regionalna Izba Obrachunkowa zaaprobował budżet powiatu dąbrowskiego z drobnymi uwagami; wszystkie komisje rady powiatu także pozytywnie zaopiniowały budżet. Stanowiska w sprawie przyszłorocznego budżetu odczytali przewodniczący poszczególnych komisji.
Oprócz uchwały budżetowej wraz z autopoprawką rada powiatu podjęła również uchwały w sprawie:
- przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Dąbrowskiego na lata 2024 – 2030 wraz z autopoprawką
- zmian w budżecie Powiatu Dąbrowskiego na 2023 r.
- zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Dąbrowskiego na lata 2023 – 2030
- przyjęcia Strategii Rozwoju Powiatu Dąbrowskiego na lata 2023 – 2030
- wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy najmu i zawarcie kolejnej umowy najmu z dotychczasowym najemcą.
Podjęto również uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji:
- Budżetu, Rolnictwa i Rozwoju Regionalnego (…)
- Edukacji i Polityki Społecznej (…)
- Skarg, Wniosków i Petycji (…)
- Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej na 2024 r.
Uchwalono także:
- zatwierdzenie rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej na 2024 r.
- przyjęcie planu pracy Rady Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej na 2024 r.
- przyjęcie do realizacji Powiatowego Planu Rozwoju Pieczy Zastępczej na lata 2024 – 2026
- wyrażenie woli do przystąpienia i realizacji projektu w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021 – 2027 – Priorytet 6, Działanie 6.26 Integracja Społeczna Osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, Typ projektu: A. Działania mające na celu integrację osób w szczególnej sytuacji realizowane przez gminy i powiaty.
- ustalenie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych ma terenie powiatu dąbrowskiego na okres 1 stycznia 2024 – 31 marca 2024 r.
Dyrektor Zarządu Drogowego w Dąbrowie Tarnowskiej, Marcin Szentaler omówił zimowe utrzymanie dróg powiatowych oraz tegoroczne inwestycje i remonty drogowe.
Rozgorzała też dyskusja na temat (przedstawionej, omówionej i przyjętej uchwałą na ostatniej w tym roku sesji rady powiatu) Strategii Rozwoju Powiatu Dąbrowskiego na lata 2023 – 2030. Przygotowanie tego obszernego dokumentu zajęło kilka miesięcy i było poprzedzone spotkaniami, w których mógł brać udział praktycznie każdy – w tym przede wszystkim radni. Należy też zaznaczyć, że autor opracowania równie obszernie zreferował ten dokument radnym. Niech pytaniem retorycznym pozostanie: czy wszyscy radni zapoznali się ze Strategią Rozwoju Powiatu Dąbrowskiego na tyle, na ile chcieli na jej temat dyskutować przed zamknięciem ostatnich w 2023 r. obrad. Przedłużające się rozważania przerwał Marek Kopia wnioskiem o zamknięcie dyskusji.
W punkcie dotyczącym pytań i interpelacji radnych głos zabrał m.in. Stanisław Początek, który co najmniej trzeci raz w ostatnim czasie ujął się za mieszkańcami powiatu dąbrowskiego, których domy usytuowane są w najbliższym sąsiedztwie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, a którzy wielokrotnie zgłaszali dolegliwości akustyczne związane z uciążliwym sąsiedztwem tego typu infrastruktury. Spotkanie przedstawicieli samorządu, władz powiatu, parlamentarzystów i mieszkańców powiatu z GDDKiA nie przyniosło oczekiwanych skutków, w związku z czym Stanisław Początek proponuje oddać tę sprawę do NIK – u. Więcej na ten temat napiszemy w oddzielnym artykule.
us