CZY PRACA BIUROWA MOŻE BYĆ SZKODLIWA DLA NASZEGO ZDROWIA?
Artykuł Partnera
Praca biurowa od zawsze była kojarzona z pracą łatwą, która nie wymaga większego wysiłku fizycznego. Wykonywana w określonych godzinach, na wygodnym stanowisku pracy, nie powinna powodować żadnych kłopotów ze zdrowiem – w teorii.
W praktyce jednak, praca biurowa niekoniecznie musi być pracą lekką; może ona wiązać się ze znacznym obciążeniem pod kątem psychicznym oraz fizycznym danego pracownika. Czasem zdarza się, że stanowi ona źródło zagrożenia dla zdrowia i życia.
Obowiązkiem pracowników i pracodawców jest więc dołożenie wszelkich starań ku temu, by zagwarantować bezpieczne i higieniczne warunki pracy każdej osobie, która znajduje się w przestrzeni biurowej. By móc skutecznie przeciwdziałać ryzyku, należy przede wszystkim odpowiednio je zidentyfikować.
Długotrwałe zagrożenia związane z pracą biurową
Bardzo wiele czynników stanowiących zagrożenie dla zdrowia i życia pracownika nie ma charakteru doraźnego – oznacza to, że tylko ich długotrwałe oddziaływanie jest w stanie narazić daną osobę na szkodę, skutkując licznymi konsekwencjami zdrowotnymi. Najlepszym przykładem jest praca z monitorem ekranowym. Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy pracownik, którego obowiązki związane są z obsługą komputera, powinien móc co godzinę skorzystać z pięciominutowej przerwy od patrzenia w ekran. Istotnym faktem jest, że przerwa ta przysługuje pracownikowi wyłącznie w przypadku, gdy praca przy monitorze ekranowym wykonywana jest nieustannie przez godzinę. Jeżeli więc osoba w międzyczasie odchodzi od komputera i wykonuje inne powierzone jej obowiązki, nie ma ona prawa do przerwy. Jednym z najistotniejszych elementów pracy biurowej jest stanowisko. Osoby pracujące w trybie siedzącym przez kilka godzin dziennie narażone są na szereg chorób związanych z postawą. Przewlekłe wykonywanie pracy w złej pozycji wymuszonej nieodpowiednim sprzętem, takim jak nieergonomiczne krzesło czy biurko może nieść ze sobą konsekwencje w postaci rozwinięcia się kifozy, skoliozy czy innych, często bolesnych, wad postawy. Zagrożenia w pracy biurowej nie są tak widoczne jak w pracy fizycznej, jednak zdecydowanie mogą utrudnić życie wielu osobom, skazując je na przykre dolegliwości, a nawet konieczność przejścia zabiegu.
Jakie cechy powinny mieć najważniejsze meble biurowe?
W przypadku pracy biurowej, możemy uniknąć niektórych sytuacji narażających nas na utratę zdrowia. Poprzez zadbanie o wyposażenie stanowiska, znacznie zminimalizujemy ryzyko doznania szkody związanej z długotrwałym siedzeniem w niewygodnej, wymuszonej przez źle dobrany sprzęt pozycji. Biurko powinno być na tyle duże (względem głębokości oraz wielkości), by pracownik mógł swobodnie ustawić swoje wyposażenie, jednocześnie zachowując przy tym komfort i swobodę. Według zasad ergonomii i funkcjonalności, krzesło biurowe powinno być wyposażone w co najmniej pięciopodporową podstawę, regulowane siedzisko, regulację wysokości odchylenia oparcia a także podłokietniki. Ciekawą ofertę proponuje CEZAS-GLOB, oferując meble biurowe dostosowane do współczesnych wymagań jakie stawiane są nowoczesnym sprzętom do gabinetów, biur oraz szkół. Na stronie cezasglob.pl zainteresowani mogą zapoznać się z szeroką ofertą sprzedawcy oraz zamówić meble dopasowane wedle własnego uznania oraz preferencji. Wyposażenie biura ma ogromne znaczenie dla zdrowia pracowników – nie warto pomijać tego aspektu.