GMINA: SKARGA NA KIEROWNIK ŻŁOBKA ODDALONA
Zarzuty postawione w skardze dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa i higieny pracy nie znalazły potwierdzenia – zawyrokowała w sprawie skargi na kierownik samorządowego żłobka Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej na podstawie protokołów kontroli Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Zaś co do oskarżeń o mobbing ze strony dyrektor „Perełki”, komisja orzekła, że (…) Rada Miejska nie dysponuje instrumentami, które pozwalają na jednoznaczne potwierdzenie działań lub zachowań opisanych w skardze mających znamiona mobbingu ze strony Kierownika żłobka lub podważających zasadność zarzutów Skarżących.
Komisja odesłała skarżących do właściwych sądów i uniemożliwiła ewentualną drogę odwoławczą w organach samorządowych, upoważniając przewodniczącego rady miejskiej do podtrzymania dotychczasowego stanowiska, jeżeli w sprawie nie pojawią się nowe okoliczności. Projekt uchwały w budzącej kontrowersje, sprawie skargi, przeciw któremu jednomyślnie głosowała opozycja (i tradycyjnie przeszedł jednym głosem przewagi koalicji) został odczytany na, chyba najkrótszej, sesji rady miejskiej w historii, prowadzonej jeszcze online. W czasie mniej niż godzinnych obrad rada miejska zdołała przyjąć zmianę uchwały budżetowej i dotyczącej Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz oddalić skargę na dyrektor samorządowego żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej.
Radni, podczas zdalnej sesji, podjęli uchwały w sprawie:
1) zmian uchwały budżetowej Gminy Dąbrowa Tarnowska na 2020 r.,
2) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Tarnowska na lata 2020 – 2028,
3) rozpatrzenia skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej,
4) uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/262/16 Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 30 czerwca 2016 roku w sprawie wysokości opłaty za pobyt dziecka oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie w żłobku prowadzonym przez Gminę Dąbrowa Tarnowska oraz warunków zwolnienia od ponoszenia opłat.
Dwie pierwsze uchwały i ostatnia z nich zostały przegłosowane jednogłośnie przez wszystkich radnych, zaś rozpatrzenie skargi na dyrektor żłobka przeszło zaledwie jednym głosem koalicji.
Przed podjęciem uchwały wprowadzającej zmiany w budżecie gminy skarbnik Małgorzata Bąba tłumaczyła radnym, w jakich punktach należało dokonać korekty i przesunięć, by budżet się „dopinał”. Zmiany i cięcia podyktowane są koniecznością zapewnienia pieniędzy na, wciąż drożejące, gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rok rocznie od ostatnich lat gmina (dotyka to większości gmin) dokłada do wywozu śmieci coraz bardziej pokaźne sumy.
– Państwo musicie podpisać umowę [na gospodarowanie odpadami], a pieniędzy w budżecie brak. (…) Dalej nam tych pieniędzy brakuje. Prawie 2 miliony zł z budżetu dokładamy do gospodarowania odpadami. W pierwszym roku był prawie milion zł, teraz już ponad 700 tys. zł – tłumaczyła skarbnik gminna.
Okazuje się, że w związku z dużym wzrostem opłat za gospodarowanie odpadami i ograniczonymi możliwościami budżetowymi, zwłaszcza w dobie epidemii powodującej utratę przychodów, samorząd musiał zdecydować się na cięcia kosztów inwestycji drogowych. Jak deklarują jednak skarbnik Małgorzata Bąba i burmistrz, nie jest to ze stratą dla samych inwestycji, gdyż oferty przetargowe pozwalają na oszczędności.
– Kosztem ulic zabieramy w budżecie kwoty minimalne. Ponad 1 mln 600 tys. zł przeznaczyliśmy na Batalionów Chłopskich, a przetarg wyszedł około miliona zł. Ulica Graniczna – w ogóle zadanie ściągnięte, bo w przyszłym roku pójdzie do Funduszu Dróg i nie ma sensu tego robić za własne pieniądze. Do gospodarki odpadami ściągam pieniądze tylko minimalnie, bo nie mam skąd wziąć na gospodarkę odpadami. Nie jesteśmy jako Dąbrowa Tarnowska odcięci od rzeczywistości – mamy epidemię. Kiepsko spływają dochody – skarbnik tłumaczyła przymus przesuwania pieniędzy w budżecie gminy.
– 2 mln 232 tys. zł – taka kwota obowiązuje od 16 czerwca do końca roku. Na dzień dzisiejszy zapłaciliśmy już 1 mln 890 tys. zł. Płacimy już pół roku 1099 zł za tonę średnio. Te zabiegi, które robiliśmy przez pół roku z tymi przetargami spowodowały, że ta kwota jest niższa o 200 zł. 1169 zł za tonę to jest kwota o ok. 200 zł niższa niż w poprzednim przetargu. Przez pół roku nie płaciliśmy tej kwoty 1380 zł. Zaoszczędziliśmy prawie ok. 200 tys. zł. Teraz będziemy płacić 1169 zł za tonę. Kwota jest do końca roku. 764 zł idzie do RP Serwis, a 405 zł do MPEC – wyjaśniał radnym burmistrz.
Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej, Zygmunt Kułaga stwierdził, że projekt Uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej nie był omawiany na komisjach, więc odczytał go na zdalnej sesji rady, informując jednocześnie o przebiegu badania sprawy przez komisję. Przewodniczący powiedział, że na komisji zwołanej w tej sprawie 3 czerwca pojawiły się obie strony konfliktu: Skarżące – sygnatariuszki pism i „Oskarżona” dyrektor żłobka wraz ze swoją mecenas oraz zaproszona dyrektor Centrum Usług Wspólnych Marta Chrabąszcz i burmistrz Krzysztof Kaczmarski.
Poniżej przytaczamy w całości (oczywiście z wykluczeniem nazwisk stron konfliktu) Uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej oraz uzasadnienie do niej.
– projekt DRUK XXI/………/20
UCHWAŁA Nr XXI/ /20
Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia czerwca 2020 r.
w sprawie skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej.
Na podstawie art.223 § 1, art.229 pkt 3 i 231 §1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.) w związku z art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej uchwala, co następuje:
- 1. Po zapoznaniu się ze skargą ………………………………….. z dnia 10 grudnia 2019 r. na działalność Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej (przekazanej przez Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej w dniu 17 grudnia 2019 r.) stwierdza się, że:
1) zarzuty stawiane w skardze dotyczą roszczeń ze stosunku pracy lub z nimi związane, działań lub zachowań noszących znamiona mobbingu w miejscu pracy, a zatem ich ocena należy do sądu powszechnego oraz innych instytucji sprawujących nadzór w tym zakresie,
2) zarzuty dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy nie znalazły potwierdzenia w protokole kontroli przeprowadzonych przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Dąbrowie Tarnowskiej oraz Państwową Inspekcję Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie Oddział Zamiejscowy w Tarnowie, a zatem skargę uznaje się za bezzasadną w tym zakresie.
- 2. Wskazuje się Skarżącym Sąd Rejonowy w Tarnowie – Wydział IV Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, jako właściwy do orzekania w zakresie roszczeń, o których mowa w §1 pkt 1 cyt. uchwały, wynikających ze stosunku pracy /w tym mobbingu/.
- 3. Uzasadnienie rozpatrzenia skargi stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
- 4. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej do zawiadomienia Skarżących o sposobie załatwienia skargi.
- 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Opracowała:
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji
Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej
Załącznik do uchwały Nr XXI/… /20
Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej
z dnia … czerwca 2020 r.
Uzasadnienie Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej do projektu uchwały w sprawie skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej.
W dniu 10 grudnia 2019 r. do Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej wpłynęła skarga 4 pracownic Żłobka Samorządowego w Dąbrowie Tarnowskiej, w treści której Skarżące wnosiły o interwencję w sprawie, ich zdaniem, mobbingu w pracy, łamania prawa pracowniczego i zasad współżycia społecznego oraz niewłaściwego zarządzania Samorządowym Żłobkiem w Dąbrowie Tarnowskiej przez Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej.
W dniu 17 grudnia 2019 r. skarga została przekazana do Rady Miejskiej Dąbrowie Tarnowskiej jako właściwej do jej rozpatrzenia, zgodnie z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.).
W treści skargi zawarto następujące zarzuty wobec Pani Kierownik Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej:
„…skandaliczne zachowanie polegające m.in. na zastraszaniu pracowników, które ma miejsce od momentu powstania Żłobka, nakłanianiu ich do składania fałszywych zeznań na Policji w sprawie wypadku dziecka z dnia 31 października 2019 r. i poświadczania nieprawdy poprzez podstępne podsuwanie do podpisywania dokumentów z datą wsteczną oraz wielu innych przykładów łamania prawa pracowniczego i zasad współżycia społecznego.”
Komisja Skarg Wniosków i Petycji na posiedzeniach w dniu 16 stycznia 2020 r., 21 stycznia br., 28 stycznia br., 17 lutego br. oraz 3 czerwca br. przeprowadziła w sprawie wnikliwe postępowanie. W ramach tego postępowania Komisja dokonała analizy dokumentów związanych ze sprawą tj.:
– skargi Pani ………………. z dnia 10 grudnia 2019 r. przekazanej przez Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej w dniu 17 grudnia 2019 r. na działalność Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej,
– pisma uzupełniającego …………………. z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie nieetycznego zachowania się Pani Kierownik Żłobka Samorządowego w Dąbrowie Tarnowskiej względem jej osoby,
– odpowiedzi na pismo Komisji Skarg, Wniosków i Petycji z dnia 2 stycznia 2020 r. sporządzonej przez ……………………..pełnomocnika Pani …………………..– Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 8 stycznia 2020 r. w sprawie stawianych jej zarzutów zawartych w skardze,
– protokołu ze spotkania Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej z Kierownikiem Żłobka Samorządowego Panią ………………………………. w dniu 12 grudnia 2019 r. w celu wyjaśnienia zarzutów dotyczących skargi,
– protokołu ze spotkania Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej z pracownikami Żłobka Samorządowego z dnia 17 grudnia 2019 r. w celu wyjaśnienia zarzutów dotyczących skargi,
– protokołu kontroli Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej z dnia 15 stycznia 2020 r., wraz z zastrzeżeniami Pełnomocnik Pani ……………………………….. z dnia 21 stycznia 2020 r. do w/w protokołu kontroli, pismem Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej z dnia 6 lutego 2020 r., w którym ustosunkowuje się do w/w zastrzeżeń, oraz wystąpieniami pokontrolnymi Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej z dnia 6 marca 2020 r., znak: K.1711.3.2019 wraz z odpowiedzią Żłobka Samorządowego w Dąbrowie Tarnowskiej na w/w wystąpienie z dnia 27 marca 2020 r., znak: ŻS/584/20,
– odpisu protokołu XVIII/20 Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z sesji z dnia 31 stycznia 2020 r.,
– ponaglenia Pani ………………………….. do Wojewody Małopolskiego z dnia 6 lutego br. wraz z pismem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 10 lutego 2020 r. oraz stanowiska Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Wydział Prawny i Nadzoru z dnia 4 marca 2020 r., znak: WN-II.1410.24.2020,
– pisma Rady Rodziców Samorządowego Żłobka z dnia 7 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.),
– pisma Pani ………………………..z dnia 11 lutego 2020 (data wpływu 14 lutego 2020 r.),
– pisma pracownic Żłobka Samorządowego w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 11 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.).
Po analizie w/w dokumentów Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej stwierdza, co następuje:
Odnośnie zarzutu stosowania wobec Skarżących mobbingu należy wskazać, że właściwość rady gminy do rozpoznawania skarg dotyczących zadań lub działalności wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych wynikająca z art. 299 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego nie obejmuje swoim zakresem skarg na stosowanie wobec pracownika mobbingu w tym przedmiocie Rada Miejska uznaje się za niekompetentną do rozpoznania skargi. Jednocześnie na podstawie art. 231§1 Kodeksu postępowania administracyjnego poucza się o możliwości skierowania stosownego powództwa do sądu powszechnego.
Zarzuty stawiane w skardze wynikające ze stosunku pracy stanowią materię regulowaną przez prawo pracy, w szczególności zarzuty te dotyczą naruszenia przez Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej zasady równego traktowania pracowników (art. 18 3b Kodeksu Pracy) i działań lub zachowań posiadających znamiona mobbingu (art. 943 Kodeksu Pracy). Jako takie winny one być rozpatrywane nie przez Radę Miejską w Dąbrowie Tarnowskiej, lecz przez właściwe sądy powszechne tj. w szczególności przez sąd pracy. To sąd pracy (po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania dowodowego) może rozstrzygnąć, czy doszło do dyskryminowania pracownika. Podobnie Sąd Pracy może ustalić, czy zachowania Kierownika Żłobka Samorządowego wobec pracownic mają znamiona mobbingu w rozumieniu art.943 Kodeksu pracy. (Zgodnie z art. 943 § 3 Kodeksu pracy pracownik u którego mobbing wywołał rozstrój zdrowia może dochodzić od pracodawcy (jeśli podda spór w tym zakresie rozstrzygnięciu właściwego sądu pracy) odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia pieniężnego za doznaną krzywdę.)
Odnośnie zarzutów dotyczących złego zarządzania Żłobkiem Samorządowym w Dąbrowie Tarnowskiej (m.in. niegospodarności, wprowadzenia nerwowej atmosfery przez pracodawcę, brak jasnego podziału obowiązków, przychodzenia członków rodziny do placówki itp. Komisja ustaliła, iż z protokołu ze spotkania z pracownikami Żłobka Samorządowego wynika, że część pracowników nie czuje się mobbingowana, uważa, że jest to dobre miejsce pracy. Natomiast z protokołu ze spotkania z Panią Kierownik Żłobka wynika, że nigdy nie były zgłaszane jej żadne problemy dotyczące pracowników Żłobka niemniej jednak sama Zainteresowana zaobserwowała, że w Żłobku istnieje niezdrowa rywalizacja pomiędzy pracownicami polegająca m.in. na próbie zjednania sobie przychylności rodziców, kosztem innego pracownika, oraz brak między pracownicami integracji, zdarza się również, że pracownik odmawia wykonania poleceń służbowych.
Odnośnie zarzutu przychodzenia do Żłobka członków rodziny – z oświadczenia Pani Kierownik Żłobka wynika, że związane to było z przebywaniem wówczas jej wnuka w Żłobku oraz chęcią zapisania kolejnego. Żaden z członków rodziny nie miał dostępu do danych osobowych dzieci. Obiady były spożywane na terenie Żłobka okazjonalnie, opłacone były z własnych pieniędzy.
Odnośnie zarzutu przyjmowania dzieci do Żłobka z oświadczenia Pani Kierownik zawartego w protokole wynika, że dzieci przyjmowane są zgodnie z regulaminem rekrutacji, a Kierownik Żłobka nie zabrania swoim pracownikom udzielać informacji rodzicom na temat ich dzieci.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji powzięła informację, iż w sprawie wypadku dziecka w dniu 31 października 2019 r. w Żłobku toczy się z wniosku rodzica tego dziecka postępowanie przed organami ścigania.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po zapoznaniu się z:
– protokołem kontroli Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Dąbrowie Tarnowskiej znak: NHDPZ-051-1/2020 z dnia 3 lutego 2020 r.,
– protokołem kontroli Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dąbrowie Tarnowskiej znak: NHŻ-051-2/20 z dnia 3 lutego 2020 r.,
– protokołem kontroli Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie Oddział Zamiejscowy w Tarnowie, znak: 070150-53-K007-Pt/20 z dnia 19 lutego 2020 r., stwierdza się, że zarzuty postawione w skardze dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa i higieny pracy nie znalazły potwierdzenia.
Reasumując, Rada Miejska w oparciu o stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji uznała, że sprawy poruszone w skardze złożonej przez ……………………… z dnia 10 grudnia 2019 r. oraz w piśmie ………………….. z dnia 3 stycznia 2020 r. należą do właściwości sądów powszechnych oraz Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z powyższym wskazuje się Skarżącym sąd powszechny – Sąd Rejonowy w Tarnowie- Wydział IV Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, jako właściwy do rozpatrzenia roszczeń z zakresu prawa pracy, w tym ustalania zaistnienia mobbingu, jako organ właściwy w zakresie przestrzegania prawa pracy.
W związku z tym, że Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej nie dysponuje instrumentami, które pozwalają na jednoznaczne potwierdzenie działań lub zachowań opisanych w skardze mających znamiona mobbingu ze strony Kierownika Żłobka lub podważających zasadność zarzutów Skarżących, za zasadne uznać należy skierowanie przez Skarżących zarzutów do Sądu Pracy lub instytucji sprawujących nadzór w tym zakresie.
W przypadku ponownego wystąpienia przez Skarżące w sprawie opisanej w uzasadnieniu, bez wskazania nowych okoliczności upoważnia się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej do podtrzymania dotychczasowego stanowiska Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej bez odrębnego powiadamiania Skarżących.
Na podstawie m.in. protokołów kontroli Państwowej Inspekcji Pracy Inspektoratu Pracy w Krakowie (Oddział Zamiejscowy w Tarnowie), Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Dąbrowie Tarnowskiej, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dąbrowie Tarnowskiej, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji pod przewodnictwem Zygmunta Kułagi (a za nią rada miejska) uznały, że zarzuty postawione w skardze dotyczące szeroko rozumianego bezpieczeństwa i higieny pracy nie znalazły potwierdzenia. Po analizie dokumentacji sprawy (pism stron, odpowiedzi, protokołów spotkań burmistrza ze stronami konfliktu, protokołu kontroli burmistrza, ponaglenia do Wojewody Małopolskiego, pisma Rady Rodziców, pisma pracownic żłobka…) ww. komisja – co znalazło później odzwierciedlenie w projekcie uchwały – uznała, że rada miejska nie jest organem władnym do jednoznacznego potwierdzenia zarzutów wobec dyrektor żłobka lub podważenia ich zasadności. Rada miasta nie dysponuje takimi instrumentami, więc zasadnym jest skierowanie przez stronę skarżącą zarzutów do właściwych sądów powszechnych oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Jak dowiedziała się komisja, w sprawie wypadku dziecka, do którego doszło 31 października 2019 w żłobku samorządowym, toczy się z wniosku rodziców postępowanie przed organami ścigania. Ponadto z protokołu ze spotkania z pracownikami wynika, że część pracownic nie dopatrzyła się znamion mobbingu w miejscu zatrudnienia i ocenia tę placówkę jako dobre miejsce pracy, co nie współgra ze skargą kilku osób na postępowanie kierowniczki i sytuację w żłobku. Komisji rady miejskiej (czy samej radzie miejskiej) trudno jest więc rozstrzygać, kto w tym sporze jest (i czy jest) winien, a kto ma rację. Z protokołu ze spotkania z kierowniczką wynika zaś, że choć – jak twierdzi – nie były jej zgłaszane żadne problemy pracownicze, sama zauważyła, iż w żłobku istnieje niezdrowa rywalizacja między pracownicami o względy rodziców, brak integracji; zdarzają się też odmowy wykonania poleceń służbowych.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji zabezpieczyła się przed ponownym wystąpieniem strony skarżącej do rady miejskiej i upoważniła przewodniczącego do podtrzymania dotychczasowego stanowiska, jeżeli nie zostaną wskazane nowe okoliczności sprawy.
Za Uchwałą w sprawie rozpatrzenia skargi na Kierownika Samorządowego Żłobka w Dąbrowie Tarnowskiej głosowało jedenastu radnych (koalicja), przeciw – dziesięciu (opozycja).
Burmistrz dodatkowo wyjaśnił radnym zmiany wprowadzane w uchwale zmieniającej uchwałę Nr XVIII/262/16 Rady Miejskiej w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 30 czerwca 2016 roku w sprawie wysokości opłaty za pobyt dziecka oraz maksymalną wysokość opłaty za wyżywienie w żłobku prowadzonym przez Gminę Dąbrowa Tarnowska oraz warunków zwolnienia od ponoszenia opłat.
– Zgodnie z uchwałą, rodzice, którzy z uwagi na Covid nie wysyłają dzieci do żłobka, mają gwarancję, że tych dzieci nie będziemy wykreślać. […] Żłobek miał 12 dzieci, a od poniedziałku będzie miał 19 dzieci. To są zapisy do poprzednio podjętej uchwały. Wyszło to w praktyce. Ten zapis pojawił się w ostatnich dniach – tłumaczył Krzysztof Kaczmarski.
Pierwszy raz od dawna radni nie zadawali pytań w punkcie dot. pytań i interpelacji radnych. Nie wyrażali też uwag w „wolnych wnioskach”.
Do rady miejskiej wpłynęły również pisma. W jednym z nich samotna 74 – letnia mieszkanka Nieczajny, rencistka o niskich dochodach, której po podstawowych opłatach, wydatkach na życie i lekarstwa brakuje pieniędzy, wnioskowała o umorzenie zapłaty za śmieci. Starsza kobieta uzasadniała, że produkuje jeden worek odpadów na trzy miesiące, a ze znikomych dochodów wyłącznie z renty nie stać ją na uiszczenie podwyższonej opłaty komunalnej. Głosami radnych pismo zostało skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej.
Do burmistrza wpłynęła petycja w sprawie budowy Domu Ludowego w Nieczajnie Górnej. Budynek jest wiekowy, zaś wszelkie remonty pochłaniają tylko koszty, a w związku ze stanem stropów oraz instalacji, są bezcelowe. Jak piszą zainteresowani mieszkańcy, wieś wielokrotnie udzielała się dla dobra gminy. Grzyb, pleśń i wilgoć panujące w budynku niszczą drogie stroje ludowe, sprzęty, rękodzieło czy, przechowywane tam, odznaczenia. Budynek jest wynajmowany na imprezy okolicznościowe (odbywają się tam nawet większe imprezy na szczeblu powiatowym), ale mimo remontów, nie spełnia już wymogów bezpieczeństwa. Występują problemy z ciągle zatykającą się kanalizacją, brakuje zaplecza sanitarnego, instalacja elektryczna jest niebezpieczna (!); nie ma typowego stropu, a powała jest w takim stanie, że może grozić zawaleniem. Nie można lekceważyć spraw większości ludzi w naszej gminie – pisali mieszkańcy, których prawie trzystu podpisało się pod petycją. Większością głosów pismo zostało skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej i Budżetu.
us