Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

POWIAT I GMINA O OBWODNICY

20 marca 2019 | komentarzy 12

Gmina i powiat twierdzą zgodnie, że prace na obwodnicy – mimo wcześniejszych problemów z wykonawcą – przebiegają planowo, a łagodna zima (praktycznie nie zaprzestano budowy) pozwoli prawdopodobnie dotrzymać terminu oddania inwestycji do użytku.

– Jest tylko malutkie opóźnienie. Od 15 grudnia do marca jest w pracach okres martwy, ale prace przez cały czas były kontynuowane. W tym momencie prace są mocno zaawansowane. Przygotowywane są już wiadukty; trwają prace inżynieryjne. Jesienią przyszłego roku obwodnica powinna zostać oddana do użytku – powiedział wicestarosta dąbrowski, Krzysztof Bryk, podczas spotkania prasowego z dziennikarzami w Brniu.


Jesteśmy w ciągłym kontakcie z dyrekcją, z grupą zawiadującą budową i ostatnio mieliśmy taką kwestię zmiany organizacji ruchu. Przez około dwa miesiące będziemy musieli zamknąć ulicę Nową dla ruchu jezdnego. Prace realizowane są na wszystkich odcinkach obwodnicy, a ich zaawansowanie jest duże. Wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Trochę mają problemy z pracownikami, ale teraz ten problem pojawia się wszędzie – przy innych inwestycjach często także. Produkt pożużlowy z Połańca jest mieszany z ziemią i wykonuje się teraz wiadukty i nasypy. Cały czas te prace trwają na całym odcinku obwodnicy, aż do okolicy stacji „Orlen”. Dobrze, że zima była słaba, bo prace prawie w ogóle nie zwolniły. W kontrakcie były dwa razy po trzy miesiące wyłączeń, ale zima całe szczęście była słaba i w tym okresie można było kontynuować prace. Jeżeli wszystko będzie dobrze, w przyszłym roku o tej porze będziemy jeździć po obwodnicy – powiedział e – Kurierowi burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Krzysztof Kaczmarski.

us

fot. UM w DT


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 20 marca 2019 o 13:09
    Brum :
    A czy ten produkt pożużlowy (ten pył) nie jest przypadkiem rakotwórczy? Kiedy wieje wiatr pyli niesamowicie na okoliczne domy i mieszkańców. Wg informacji znalezionych ten pył to produkt odpadowy procesów hutniczych metali. Zawiera zanieczyszczenia rud, topniki i pewną ilość tlenków metali lub pozostałość po spaleniu węgla, czy koksu, stanowiąca masę szklistego, spieczonego popiołu...Potencjalnie niebezpieczny. Dlaczego nam to robicie? Żeby zaoszczędzić parę złotych? Nasyp powinien zostać wykonany z naturalnego bezpiecznego dla ludzi budulca ale oczywiście ten jest droższy. Jak zwykle rządzi pieniądz. Ludzie powinni zablokować budowę tej obwodnicy i zarządać usunięcia szkodliwych materiałów!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 29)
  2. 20 marca 2019 o 20:29
    Obw.DTdk73 do Brum :
    @ Brum słabo się Pan przygotowałeś do tematu i mylisz się srodze, to nie jest materiał odpadowy z procesów hutniczych metali, lecz przynajmniej "oficjalnie" ma to być kruszywo ELLMIX, które jest kruszywem sztucznym z żużla paleniskowego, powstałym na bazie mieszaniny popiołowo-żużlowej, otrzymanym w procesie spalania węgla kamiennego i materiału współspalanego (biomasy) z elektrowni Połaniec obecnie Enea. Problem z popiołami na naszej inwestycji jest prawie nie do ruszenia ponieważ "kruszywo sztuczne" pod nazwą handlową ELLMIX zatwierdzone przez Nadzór Inwestorski we wniosku materiałowym wystosowanym przez Wykonawcę, nie stanowi odpadu, gdyż jest materiałem przetworzonym - wyrobem budowlanym stosowanym w inżynierii komunikacyjnej, posiadającym stosowną aprobatę techniczną Nr AT/2015-02-3119 wydaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie. Dodatkowo popiół lotny fluidalny/denny z biomasy posiada atest PZH oraz papier wydany przez Katedrę Zakładu Medycyny i Epidemiologii Środowiskowej Śląskiej Akademii Medycznej w Zabrzu. Niemniej jednak istnieje furtka aby zastopować użycie tego "bida" materiału. Mianowicie popioły lotne / mieszanki popiołowo-żużlowe powstałe na bazie współspalania biomasy z węglem kamiennym (dostarczanym z Dolnego Śląska i Zagłębia Lubelskiego) można uznać, jako przydatne do celów budownictwa drogowego, jedynie pod warunkiem stałej kontroli ich właściwości geotechnicznych i chemicznych. Dodatkowo aby zapewnić dostateczną mrozoodporność mieszanki powstałej na ich bazie, najpierw musi być przeprowadzona operacja frakcjonowania popiołu, co umożliwia wyeliminowanie pozostałości niespalanej biomasy – frakcji >1 mm. @ Brum zamiast wypisywać bzdury, wykaż się Pan inicjatywą obywatelską i w ramach rozporządzenia Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), [jeśli oczywiście masz Pan jaja] złóż wniosek do Centrali GDDKiA [https://www.gddkia.gov.pl/pl/3115/Skargi-i-wnioski] o przeprowadzenie w akredytowanym laboratorium, dodatkowych badań (pobranych prób polowych mieszanki popiołowej z naszej budowy). Zawnioskuj Pan o sprawozdania z następujących badań: krzywa uziarnienia, maksymalna gęstość objętościowa szkieletu, wartość wskaźnika nośności po nawodnieniu, wytrzymałość na ścinanie, wytrzymałość na ściskanie po 14 i 42 dobach pielęgnacji powietrzno-wodnej, wytrzymałość na ściskanie po 14 cyklach zamrażania i odmrażania. Jak nie wyjdzie mrozoodporność to jesteśmy w domu. @ Brum podejmujesz Pan to wyzwanie ???
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 16)
  3. 20 marca 2019 o 22:43
    Gomuła :
    To się w głowie nie mieści! Nie ma obwodnicy, źle bo ruch przez centrum miasta, dzieci chodzą ze szkoły, zatrute powietrze, woda, hemoglobina - taka sytuacja. Budowa obwodnicy trwa, znów źle bo "hałdy raka nam tu usypujo"... Niektórzy to chyba najlepiej czuliby się żyjąc jako pustelnicy i to w najgłębszej głuszy. Ludzie codziennie są narażeni na tak dużą ilość rakotwórczych substancji, że kilka-kilkanaście miesięcy w sąsiedztwie hałdy, która tylko potencjalnie może być niebezpieczna na prawdę nie zrobi nikomu większej różnicy...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 21)
  4. 21 marca 2019 o 09:51
    jan :
    Wg wicestarosty "jesienią przyszłego roku obwodnica POWINNA zostać oddana do użytku" a wg burmistrza "JEŻELI WSZYSTKO BĘDZIE DOBRZE, w przyszłym roku o tej porze będziemy jeździć po obwodnicy". Więc albo obaj nie wiedzą o czym mówią albo na wiosnę będzie gotowa obwodnica ale oddana do użytku będzie na jesień. Pierwsza wersja wydaje mi się bardziej realna, no ale jest jeszcze trzecia opcja - wiosna i jesień 2020 jest terminem nierealnym i będzie to np. 2021 rok.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +15 (w sumie : 15)
  5. 21 marca 2019 o 12:14
    Kopernik :
    Żużel z kotłowni w DT stanowi duży procent objętości pustaków w domu w którym mieszkam ,jakoś da się żyć.Pewnie nie jest to zdrowy materiał ale tak się budowało 30 lat wstecz.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)
  6. 21 marca 2019 o 12:36
    Brum do Obw.DTdk73 :
    Niepotrzebnie zabiera pan głos skoro nie orientuje się pan w parametrach dynamiki materiałów budowlanych a materiałoznastwo grup materiałów inżynierskich jest panu obce lub pańskie szkolenie i wykształcenie dalece odbiega od wymaganego. Oczywiście przypadkiem zapomniał pan wspomnieć że wszelkie pyły lotne i mieszaniny popiołowo żużlowe MUSZĄ być odizolowane od wilgoci i wody?! Jeśli przejadą się państwo ulicą nadbrzeżną to zobaczycie że hałda pyłu i popiołu stoi w wodzie co bezpośrednio skutkuje przenikaniem do wód gruntowych - to z całą pewnością zostanie zgłoszone do WIOŚ. Prawdopodobnie wykonanwca nie wykonał prawidłowo odwodnienia lub co gorsza wcale tam nie ma odwodnienia co skutkuje ciągłym zalewaniem. Poziom wód gruntowych w okolicy ulicy nabrzeżnej jest bardzo wysoki o czym wykonawca chyba zapomniał. Dodatkowo w warunkach technicznych wykonywania nasypów w warunkach wilgotnych istnieje zapis który mówi że wykonywanie nasypów należy przerwać, jeżeli wilgotność gruntu przekracza wartość dopuszczalną, to znaczy jest większa od wilgotności optymalnej o więcej niż 10% jej wartości (jeśli hałda stoi w wodzie to chyba przekracza ?) Na warstwie gruntu nadmiernie zawilgoconego nie wolno układać następnej warstwy gruntu. Jeśli warstwa gruntu niezagęszczonego uległa przewilgoceniu, a wykonawca nie jest w stanie osuszyć jej i zagęścić, to należy nakazać wykonawcy usunięcie wadliwej warstwy. Przypominam że tak cudowny materiał jak azbest też miał wszystkie wymagane aprobaty i potwierdzenia o jego bezpiecznym stosowaniu. Jak jest dzisiaj wszyscy wiemy. Czy weźmie pan na bary [i pokaże że ma jaja- zniżam się do pańskiego budowlanego poczucia humoru] i weźmie pan pełną odpowiedzialność za skutki uboczne jakie powoduje stosowany przez was materiał jeśli okaże się za kilka lat że jest jednak potencjalnie niebezpieczny? Podpisze pan zobowiązanie o usunięciu tych materiałów i zastąpieniu ich bezpiecznymi? Niesądzę. Nie masz pan odwagi i honoru. Jak wpomniałem wcześniej liczy się kasa a pył żużlowy jest tani. Co nie? W celu doinformowania szanownego pana. (Bedzie się pan mógł pochwalić wiedzą na zebraniu barakowym) Grunty i materiały dopuszczone do budowy nasypów powinny spełniać wymagania określone w PN-S-02205 :1998 i tak na dolne warstwy nasypów poniżej strefy przemarzania stosujemy: 1.Rozdrobnione grunty skaliste twarde oraz grunty kamieniste, zwietrzelinowe, rumosze i otoczaki 2. żwiry i pospółki, również gliniaste 3. Piaski grubo, średnio i drobnoziarniste,naturalne i łamane 4. Piaski gliniaste z domieszką frakcji żwirowo-kamienistej (morenowe) o wskaźniku różnoziarnistości U>15 Do wykonania nasypów na dojazdach do mostów i wiaduktów, bez ulepszania gruntów spoiwem, mogą być stosowane żwiry, pospółki, piaski średnioziarniste i gruboziarniste, o wskaźniku różnoziarnistości U>5 i współczynniku wodoprzepuszczalności k10 > 10 -5 m/s. W czasie wykonywania nasypu na dojazdach należy spełnić wymagania ogólne. Wskaźnik zagęszczenia gruntu powinien być nie mniejszy niż 1,00 na całej wysokości nasypu Polecam doinformowanie w zakresie prac wykonawczych lub nie zabieranie głosu w dyskusji.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 17)
  7. 21 marca 2019 o 18:38
    Obw.DTdk73 do Brum :
    Szanowny, dziękując za przekłamany lecz w gruncie rzeczy merytoryczny wpis w sprawie „Zielonej Obwodnicy – na popiołach zbudowanej” na wstępnie informuje, że Obw.DTdk73 jak na razie nie bierze czynnego udziału w procesie budowlanym naszej drogi obwodowej i jest również jak Pan przeciwna wbudowywaniu ubocznego produktu spalania (UPS) na bazie współspalania węgla kamiennego z biomasą. Ponieważ materiał ten przez zróżnicowany dodatek (bio) jest jakościowo mało stabilny, przez co wymaga stałej kontroli właściwości geotechnicznych i chemicznych. Gdzie wczasach szalejącej redukcji kosztów KJ niekoniecznie musi być przez producenta literalnie stosowana – bo przecież papier wszystko przyjmie, więc po co wydawać na obsługę laboratoryjną. Pana problem polega na tym, że kruszywo ELLMIX spełnia wszelkie normy dla procesu budowlano-inwestycyjnego w tym wspomnianą przez Pana normę krajową wg PN-S-02205, do dolnych i górnych warstw nasypów. Zgłoszenie do WIOŚ zapewne da akceptowalny wynik analizy gleby i wód gruntowych w miejscach hałdowania tego materiału – niemniej jednak warto spróbować „poszarpać się” w tym temacie. W pierwszym wpisie ekspercko odniesiono się jedynie do sposobu zastopowania tego „bida” materiału, jakim obecnie wydaje się być przeprowadzenie bonusowego badania na wytrzymałość na ściskanie po 14 cyklach zamrażania i odmrażania przez Wydział Technologii GDDKiA-KR. Odnośnie kwestii sposobu składowania popiołów, której dotychczas na witrynie e-kuriera nie poruszono, to ma Pan rację. Chociażby przez zapis z karty produktu „Materiał należy zabezpieczyć przed rozsypaniem, zanieczyszczeniem lub zmieszaniem z innymi kruszywami lub substancjami”. Wykonawca nie powinien hałdować popiołu w pobliżu domostw na ulicy Nadbrzeżnej, Żabieńskiej czy Grunwaldzkiej. Problem z popiołami wybrzmiał już za pierwszego Wykonawcy, więc Nadzór Inwestorski zawczasu mógłby wymusić na kolejnym Liderze np. zastosowanie dwóch mobilnych wytwórni mieszanek na zimno KMA 220 - Wirtgen. W ten sposób nie byłoby problemu z piętrzącymi się hałdami i pyleniem popiołu w pobliżu siedlisk ludzkich tzn. połaniecka mieszanina popiołowo-żużlowa byłaby dowożona środkami transportu na bieżąco i mieszana z gruntem w mieszalniku, po czym byłaby dostarczona w miejsca wbudowania nasypów. Odnośnie wilgotności optymalnej składowanego „popiołu” (zawilgocenia) w dolnej części hałdy. Prawdopodobnie „bida” materiał z tymczasowych składowisk zostanie przetransportowany w miejsce wykonania nasypów na dojazdach do wiaduktów, gdzie „in situ” zostanie wymieszany z gruntem z wykopów (słabym) z zachowaniem założonej wilgotności optymalnej (przewidzianej w recepturze mieszaki grnutowo-popiołowo-żużlowej), w celu ulepszenia, czyli doprowadzenia gruntu do wymaganych paramentów geotechnicznych. Konkludując słowo klucz to mrozoodporność. Ponieważ można domniemywać, że producent aby przyoszczędzić nie przeprowadzona operacji frakcjonowania popiołu w całym zakresie produkcji, co umożliwiłoby wyeliminowanie pozostałości niespalanej biomasy – frakcji >1 mm i tym samym zapobiegło utraty nośności nasypu podczas użytkowania drogi – proces degradacji niespalanej biomasy. @Brum skorzystaj Pan z niniejszego #protipa – nie umniejszając kluczowym kompetencją w zakresie technologii budowy infrastruktury drogowej nie zaglądaj nam do dyplomów tudzież specjalistycznych szkoleń rozwieszonych na barakowej ściance zasług i sukcesów ;)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 13)
  8. 22 marca 2019 o 12:33
    Otto :
    Panowie dyskusja o zastosowaniu popiołów w nasypach czy podbudowach sprowadza się do jednego do dyskusji o biedzie !!! Kto polizał mechanikę gruntów to wie wszystko na temat. Elektrociepłownie chcą się popiołów pozbyć więc gdzieś należy to upłynnić. A tak przy okazji to w Szczucinie jest hałda z odpadami azbestowymi parametry w nasypach porównywalne i blisko. Nie wiem którym zakresem wykonanych już robót zachłysną się Burmistrz i Wice Starosta ale i jeszcze raz ale !!!! W mojej ocenie to wykonawca jeszcze dobrze nie rozpoczął robót a to co widzimy to takie markowanie roboty - czyli udawanie że się coś dzieje. Oby na jesień się nie okazało że wykonawca zejdzie z budowy bo tak to dziś ja widzę. Przemieszczanie mas ziemnych i wykopanie kilku rowów odwadniających bez odpływu w których stagnuje od momentu ich wykopania woda przy głównych drogach by mieszkańcy widzieli że coś się robi to żenada.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 14)
  9. 25 marca 2019 o 07:56
    xxx : do Obw.DT dk 73 :
    Nie pozwolimy rozsiewać popiołów z Połańca na obwodnicy w takiej formie żeby pylić po polach uprawnych ogrodach działkach a co najgorsze w pobliżu domów mieszkalnych bo pył wdziera się do domów nawet przez szczelnie zamknięte okna szkodzi ludzkiemu zdrowiu i zwierzętom już powiadamiamy EKOLOGÓW oraz OCHRONĘ ŚRODOWISKA zablokujemy dalsze zatruwanie przez pylenie prosimy wziąść to pod uwagę i znalężć inną formę utwardzania podłoża .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -6 (w sumie : 18)
  10. 25 marca 2019 o 15:47
    Obw.DTdk73 do xxx :
    Szanowni, problem „bida” budownictwa drogowego przy zastosowaniu ubocznych produktów spalania z energetyki to twardy orzech do zgryzienia nawet dla „ekoterrorystów” i szeroko pojmowanej ochrony środowiska. Od początku było wiadome, że kolejny Wykonawca również będzie szukał oszczędności w redukcji zabezpieczeń akustycznych oraz zmiany materiału nasypowego na „daremny popiół” z pobliskiej elektrowni. Wszystko jest lege artis - zgodnie z urokami budownictwa liniowego „pyli, bo taki mamy klimat”, a wymiana korespondencji z delegaturą WIOŚ w Tarnowie niczego w temacie nic nie zmieni. Zasadniczo materiały zabudowane w wykonanych robotach, dla których Inżynier/Konsultant (Nadzór Budowy w imieniu Zamawiającego) potwierdził zgodność z Kontraktem, posiadają wymagane badania i są zgodne z wymaganiami kontraktowymi. Aprobata techniczna IBDiM Nr AT/2015-02-3119/1 traci ważność 3 marca 2020 r. Jak już wielokrotnie wspomniano w ocenie Obw.DTdk73 (uzurpującej sobie prawo do rzecznictwa interesów uczestników procesu budowlanego w zakresie budowy infrastruktury komunikacyjnej na terenie Powiśla Dąbrowskiego) jedynie podważenie parametru mieszaniny popiołowo-żużlowej związanego z mrozoodpornością umożliwiłoby usunięcie na koszt Wykonawcy „połanieckich popiołów” z terenu budowy. Zatem wystosowanie wniosku w tym zakresie do Centrali GDDKiA [https://www.gddkia.gov.pl/pl/3115/Skargi-i-wnioski] wydaje się być zasadne. [Kto odważny – przyjąć miano naczelnego hamulcowego, wyczekiwanej od ćwierćwiecza inwestycji ???]
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  11. 28 marca 2019 o 10:32
    Marcin :
    Ludzie weźcie się do uczciwej roboty... siedzicie w domu na euro i dolarach kiedy wasi krewni cieżko pracują żeby Wam się wygodnie siedziało.. A efekt jest taki że macie za dużo czasu i piszecie głupoty. Skończcie 5 lat studiów inżynierskich budowlanych, chemii, materiałoznawstwa, geologii i wtenczas zacznijcie polemikę z naukowcami z całego kraju którzy dopuścili ten materiał do stosowania. Nasypy z tego materiału wykonane są w najbliższej okolicy m.in. A4 Brzeszko- Dębica, obwodnica wschodnia Krakowa, najazd na most w Połańcu DK79, DTŚ na śląsku itd. itd.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 9)
  12. 29 marca 2019 o 16:58
    Obw.DTdk73 do Marcin :
    Marcinie, trafiłeś w samo sedno sprawy - domeną nadzoru społecznego śpiącego z frankiem szwajcarskim jest wyszukiwanie dziur w całym tj. m.in. przeprowadzanie analiz SWOT, czyli sygnalizowanie słabych stron w technologii robót realizowanego projektu inwestycyjnego. Jak już wspomniano we wcześniejszych wpisach, najważniejsze słabe strony zamiany naturalnego materiału nasypowego na „połanieckie popioły” to ich niestabilność jakościowa oraz problem z emisją pyłów w miejscu tymczasowego składowania, jak i w trakcie procesu wbudowywania w konstrukcję drogi na terenie sąsiadującym z linią zabudowy okolicznych domostw. Podczas udzielonych wypowiedzi ze strony Obw.DTdk73 nie zamierzano podważyć autorytetu naukowców „z całego kraju którzy dopuścili ten materiał do stosowania”, lecz uwypuklić problem z kontrolą jakości (na budowie) dostarczanego surowca. Przypominając, fluidalne popioły lotne ze współspalania z Elektrowni „Połaniec” można uznać, jako przydatne do celów budownictwa drogowego pod warunkiem stałej kontroli ich właściwości geotechnicznych i chemicznych. Przy czym niefrakcjonowane mieszanki popiołowo-żużlowe nie zapewniają dostatecznej mrozoodporności podbudowy drogowej. Co ważne w Połańcu obok kotłów stosowanych do wspóspalania węgla kamiennego i biomasy od grudnia 2013 r. pracuje innowacyjny kocioł z cyrkulacyjnym złożem fluidalnym (CFB) opalany wyłącznie biomasą, pochodzącej z różnych roślin i odpadów roślinnych energetycznych tzw. „Zielony Blok” o mocy 205 MW. Podczas spalania samej biomasy (blisko 1 mln ton biomasy rocznie) powstaje uboczny produkt spalania – fitopopiół, mało przydatny dla budownictwa, o zaniżonej aktywności pucolanowej, czyli zdolności do wiązania w połączeniu z wodą ze związkami wapniowymi. W związku z czym, jakie proporcje popiołów [przydatny / nieprzydatny] znajdują się finalnie na dąbrowskiej budowie, to bez przeprowadzenia analizy akredytowanego laboratorium trudno określić. Wykonawcę maksymalizującego krótkotrwałe korzyści na zysk, nie interesują właściwości chemiczne, fazowe czy wymywalność „daremnego” popiołu, ponieważ dostarczony materiał (przynajmniej na papieże) ma podlegać systematycznej kontroli w laboratorium producenta i spełniać wymagania normowe. Marcinie to, że coś zostało już zabudowane na innych inwestycjach nie wyklucza, że (w przypadku pogwałcenia wskazanego powyżej reżimu technologicznego) może to być bomba z opóźnionym zapłonem. Podany przez Ciebie przykład DTŚ - Drogowa Trasa Średnicowa jest chybiony, ponieważ akurat tam w 2016 r. (Zabrze, od centrum do granicy z Gliwicami i w wcześniej w Gliwicach, nad ul. Wschodnią) były przypadki zafalowania jezdni - prawdopodobnie w wyniku zastosowania mieszanki na bazie popiołów lotnych (tyle, że z węgli brunatnych) zawierających „kompleks Kleina” co w wyniku reakcji z wodą było przyczyną powstania Ettringitu. Notabene użyta tam mieszanka również posiadała niezbędne dopuszczenia do stosowania w budownictwie [materiał posiadał aprobatę Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie] i w związku z tym, zgodnie z zapisami kontraktu, została zaakceptowana przez Zamawiającego. Dlatego i u nas ważna wydaje się być podnoszona w niniejszych wpisach kwestia bieżących badań popiołu w trakcie realizacji naszego zadania. Co ciekawe podczas postępowania przetargowego na Kontynuację budowy naszej drogi obwodowej Zamawiający nie był wstanie przedłożyć Oferentom własnych wyników badań popiołu znajdującego się na terenie budowy (po pierwszym Wykonawcy). Wracając pamięcią, Zamawiający przy udziale Nadzoru Inwestorskiego w ramach kontraktu jest zobligowany do wykonania co najmniej 10% badań i pomiarów głównych asortymentów robót, które również obejmują materiały przeznaczone do wbudowania. Czy Pan Inspektor ds. technologii i materiałów rzetelnie trzepie popioły zlecając „badanka” Gdace ?. Raczej nie, bo i po co, przecież jest już stosowny papier. Minusy dodatnie są takie, że na szczęście dla dąbrowskiej obwodnicy (w naszym przypadku) nie powinniśmy mieć tu do czynienia z mieszanką popiołowo-żużlową zawierającą spore ilości siarczanów wapnia, które docelowo (po dłuższym okresie) mogłyby się przekształcić w ekspansywny Ettringit – uwodniony siarczanoglinian wapnia, tworzący dobrze wykształcone, wydłużone, słupkowe kryształy. W związku z czym w tym zakresie (po trzech latach od zakończenia inwestycji) nie będziemy świadkami korekcyjnych frezowań w ramach gwarancji. Reasumując: Wykonawca Robót pomimo protestów garstki mieszkańców, niezaprzestanie stosowania technologii popiołowej, ponieważ ma na to stosowne dokumenty, a błędem paraśrodowiskowym byłoby pozostawienie popiołu na składowisku odpadów w sytuacji, gdy jego „cenne właściwości” mogą być wykorzystane w budownictwie drogowym, ale trzeba to robić z głową w oddaleniu od skupisk ludzkich. [Z popiołu powstałeś i w popiół się obrócisz…]
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 3)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)