Początek budowy obwodnicy i już są problemy?
Starosta dąbrowski przyznaje, że konsorcjum firm z Gdyni i Kielc ma problem ze znalezieniem podwykonawców. Wykonawca przekonuje, że 3 tygodniowe opóźnienie jest związane z „dopracowaniami projektowymi”.
Zarówno firma Vistal Gdynia jak i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrada zaznaczają, że termin ukończenia obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej nie jest zagrożony. Tyle, że to dopiero połowa 2019 roku, a zakończenie budowy obiecywano nawet na koniec 2018 roku.
„Same opóźnienia pokazują, że trudno będzie terminu dotrzymać. Wykonawca przekonuje jednak, że w okresie zimowym nadrobi opóźnienie. Warunkiem jest lekka zima” – przyznaje w rozmowie z Radiem Kraków starosta Tadeusz Kwiatkowski.
Jak jednak przekonuje w przesłanym Radiu Kraków oświadczeniu Vistal Gdynia S.A. „Przyczyną opóźnienia są liczne doprecyzowania rozwiązań projektowych. Początkowa faza budowy, która jest obecnie finalizowana, jest najlepszym momentem na tego typu doprecyzowania i zmiany. Na niektórych odcinkach prace przebiegają z wyprzedzeniem w stosunku do zakładanego harmonogramu (np. zasypanie starorzecza rzeki Breń). Obecnie zakończono prace przygotowawcze, m.in. takie jak wycinki drzew i krzewów, usunięcie warstwy humusu. Prowadzone są prace związane z usuwaniem kolizji z sieciami uzbrojenia terenu”.
Wykonawca zaznacza, że „obecne opóźnienie I etapu nie wpływa na kontraktowy termin ukończenia robót, czyli czerwiec 2019 r. Wykonawca dokłada starań, aby możliwe było przyspieszenie terminu przekazania obwodnicy do użytkowania, jednak w obecnej chwili jest jeszcze zbyt wcześnie na precyzyjne określenie daty”.
Jak już informowaliśmy na wniosek burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztofa Kaczmarskiego oraz posła Wiesława Krajewskiego na skrzyżowaniu obwodnicy z ulicą Grunwaldzką powstanie rondo, które ma upłynnić ruch.
Obwodnica będzie miała też mniej ekranów akustycznych, niż pierwotnie zakładano. Korekta wynika z norm hałasu, które zmieniły się od czasu powstania projektu.
Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej ma mieć prawie 7 kilometrów długości i kosztować niemal 80 milionów złotych.
źródło: Radio Kraków (Bartek Maziarz/ew)
Fot. B. Maziarz