Podpisano umowę na obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej
23 listopada 2016 r. została podpisana umowa na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Budować ją będzie konsorcjum firm: Vistal Gdynia S.A. i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. s. z o.o. Koszt budowy obwodnicy wyniesie ponad 79 mln 734 tys.
Droga powinna być gotowa za ponad 2 lata. Wprawdzie jeden z jej wykonawców ma kłopoty finansowe, ale zarówno GDDKiA jak i lider konsorcjum przekonują, że są na to przygotowani i że nie wpłynie to na realizację inwestycji.
20 lat temu zaczęły się formalne starania o budowę nowego przebiegu drogi krajowej numer 73. Teraz cały ruch z Kielc i Warszawy na południe lub do autostrady A4 przebiega przez ciasne centrum Dąbrowy Tarnowskiej.
„To historyczny dzień dla Dąbrowy Tarnowskiej. Myślę, że po powstaniu obwodnicy miasto będzie się rozwijało, a zarazem mieszkańcy będą żyli w większym komforcie. Myślimy też o rewitalizacji centrum miasta, ale dopóki nie wyprowadzimy z niego ruchu tranzytowego, to też rewitalizacja nie będzie miała właściwego wymiaru” – przekonywał po podpisaniu umowy w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad burmistrz Krzysztof Kaczmarski.
Dyrektor GDDKiA Tomasz Pałasiński przyznał w rozmowie z Radiem Kraków, że „czas podpisania umowy może nie jest najszczęśliwszy, bo jest to koniec roku, ale jest to też taki okres, który wykonawca może wykorzystać na przygotowania. Czas zimowy na tym kontrakcie nie jest wliczany do kontraktu, więc wbrew pozorom wydaje się, że dobrze, że ta umowa została teraz podpisana. I spodziewamy się rozpoczęcia robót na wiosnę”.
Wiceprezes Vistal Gdynia S.A. Bogdan Malc przekonuje jednak, że konsorcjum będzie chciało rozpocząć pierwsze prace przygotowawcze jeszcze w tym roku. Konsorcjum będzie miało na budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej 22 miesiące od podpisania umowy, ale do tego czasu nie wliczają się okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Zgodnie z kontraktem droga powinna być gotowa dopiero w połowie 2019 roku. Bogdan Malc przekonuje, że jeśli pozwoli na to pogoda, to może uda się ją wykonać do końca 2018 roku.
Mieszkańców niepokoi jednak fakt, że jeden z konsorcjantów, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych ma kłopoty finansowe. Jest w restrukturyzacji i ostatnio zrezygnowało z przebudowy mostu na Podkarpaciu.
Jak zaznacza Tomasz Pałasiński, właśnie ze względu na te informacje, „wystąpiliśmy o zmianę lidera konsorcjum i jest nim teraz Vistal. Spółka wystawiła zabezpieczenie kontraktu i w przypadku kłopotów KPRD, Vistal będzie przejmował wszystkie zobowiązania. Dokumenty przedstawione przez Vistal przedstawiają pełną płynność finansową i dobrą kondycję”.
Wiceprezes giełdowej spółki Vistal podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków, że firma ma wszystko pod kontrolą i „gwarantuje realizację tego projektu i uważa, że nawet gdyby doszło do problemów KPRD, możemy przejąć prace naszego konsorcjanta i je wykonać”. Bogdan Malc ma nadzieję, że kontrakt wpłynie pozytywnie na Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i wspólnie wybudują obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej.
Drogę chciało budować 20 firm. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i VISTAL GDYNIA. Firmy zadeklarowały, że wybudują prawie 7-kilometrową drogę za ponad 79 milionów złotych 734 tysiące złotych. Najdroższa oferta wynosiła ponad 123 miliony złotych. A przed laty GDDKiA szacowała, że obwodnica będzie kosztowała od 150 do 200 milionów złotych. Zdaniem Pałasińskiego to były przymiarki sprzed kilku lat i ceny spadły. „Konsorcjum udowodniło nam, że cenę policzyło dobrze. Kontrole nie wykazały żadnych nieprawidłowości”.
Wybór najtańszej oferty spowodował odwołanie firmy BUDIMEX (oferta za prawie 88 milionów złotych), która przekonywała, że zwycięzca zaproponował rażąco niską cenę, za którą nie da się wybudować drogi w wymaganych parametrach i technologii. Krajowa Izba Odwoławcza jednak tego nie potwierdziła i odrzuciła odwołanie BUDMIEXU, a umowa ze zwycięskim konsorcjum została właśnie podpisana.
Z Generalnego Pomiaru Ruchu wykonywanego w 2015 roku wynika, że ze Szczucina do Dąbrowy Tarnowskiej przejeżdża średnio 8 tysięcy samochodów na dobę, w tym 1,8 tysiąca ciężarówek. Natomiast od skrzyżowania z drogą wojewódzką numer 975 w Dąbrowie Tarnowskiej do Lisiej Góry średnio 10 tysięcy samochodów na dobę, w tym ponad 1,6 tysiąca ciężarówek.
źródło: Radio Kraków
************************************************************************************************************************
OBEJRZYJ RELACJĘ FILMOWĄ W TVP KRAKÓW
DĄBROWA TARNOWSKA BĘDZIE MIEĆ OBWODNICĘ. PRACE RUSZĄ JUŻ W GRUDNIU
źródło: Kronika TVP3 Kraków
*********************************************************************************************************
PRZECZYTAJ RELACJĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ POWIATU DĄBROWSKIEGO
*********************************************************************************************************
PRZECZYTAJ RELACJĘ NA STRONIE INTERNETOWEJ URZĘDU MIEJSKIEGO W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ