Dzisiaj:
Niedziela, 24 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

Powiat: czy ruszy połączenie kolejowe?

22 września 2016 | komentarzy 30

Zaledwie 38 minut zabrało radnym powiatowym wyczerpanie porządku obrad i podjęcie jednogłośnie 10. uchwał, z których większość była czysto formalna. To tempo, które zapisze się w historii sesji powiatowych było wynikiem szczegółowych dyskusji na wcześniejszych komisjach.

Czy również w historii powiatu zapisze się chwalebnie sprawa ewentualnego uruchomienia linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin (a ściślej jej 25 – kilometrowego odcinka Tarnów – Dąbrowa Tarnowska)?

A taką możliwość stwarza powiatowi Grupa SKPL Cargo. I nie jest to znana obietnica „wskrzeszenia Szczucinki”, która powoli staje się „miejską legendą”.

Realna szansa jest jednak w dużym stopniu uzależniona od Województwa Małopolskiego, które dźwigałoby na swoich barkach większą część obciążenia finansowego. Dodamy jednak, że w Polsce takie lokalne linie działają i mają się dobrze. Zależy to więc, w znacznej mierze od stosunku władz wojewódzkich do niewielkiego Powiatu Dąbrowskiego i gminy Dąbrowa Tarnowska. A jak postrzegana jest Dąbrowa – świadczy chociażby stosunek GDDKiA na przełomie 20 lat do większości wniosków i próśb ze strony samorządu gminnego i powiatowego oraz obu rad  ( zwłaszcza rozciągnięta w czasie realizacja obwodnicy).

W sprawozdaniu międzysesyjnym starosty pojawiła się sprawa listu Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Krakowie, które przedstawiło propozycję wprowadzenia na wybranym odcinku sławnej „Szczucinki” specjalnych turystycznych drezyn. Taki pomysł sprawdził się m.in. w Bieszczadach. Jednak inna koncepcja może zyskać poklask władz i rady powiatu. Z propozycją przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 115 zwróciła się do dąbrowskiego starostwa Grupa SKPL Cargo. Spółka ta – jak pisze – zajmuje się m.in. kolejowym transportem pasażerskim oraz utrzymaniem linii kolejowych. Ich działalność obejmuje wyłącznie linie lokalne i odbywa się we współpracy z lokalnymi samorządami oraz urzędami marszałkowskimi. Są przewoźnikami niskokosztowymi, co powoduje, że z powodzeniem działają tam, gdzie innym firmom się nie opłaca.

Co prawda powoli dobiega końca „wojna” między przewoźnikami autobusowymi, której istnienia nikt nie chciał oficjalnie potwierdzić, ale powrót cen biletów do 4 zł na odcinku Dąbrowa – Tarnów oraz czasem pozostawiająca wiele do życzenia jakość tych usług (przeładowane busy) mogą działać na korzyść przewoźnika kolejowego. Spółki, która w dodatku zapowiada konkurencyjne ceny i wygodę przejazdu; łącznie z transportem dużego bagażu i wózków dziecięcych oraz większą przestrzenią i ułatwieniami dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową.

Ponadto Spółka deklaruje poniesienie nakładów finansowych związanych z ponownym uruchomieniem przewozów kolejowych (m.in. uzupełnienie ubytków szynowych na trasie, wymianę podkładów, usunięcie zakrzaczenia itp.). Przewoźnik obiecuje również podstawienie nieodpłatnego taboru kolejowego z jego zasobów (z przedziałem do transportu rowerów, wózków dziecięcych), przystosowanego także do przewozu osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Dzięki temu szynobusy spalinowe należące do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, które ten zwyczajowo udostępnia przewoźnikom kolejowym, będą mogły działać na innych trasach.

Przewoźnik proponuje uruchomienie sześciu par pociągów dziennie zatrzymujących się na stacjach: Dąbrowa – Fiuk – Żabno – Niedomice – Łęg Tarnowski – Łukowa Tarnowska – Tarnów Klikowa – Tarnów Północny – Tarnów. Bazą początkową będzie Dąbrowa Tarnowska; pierwszy poranny pociąg wyruszy do Tarnowa.

Ceny biletów mają być konkurencyjne w stosunku do dotychczasowych przewoźników, a spółka będzie honorować wszystkie ustawowe ulgi. Grupa przygotowała ofertę cenową i zaproponowała ewentualny podział kosztów między samorządami uczestniczącymi w tym projekcie. Całość dopłaty w skali miesięcznej na trasie Dąbrowa Tarnowska – Tarnów wyniosłaby 103.500 zł, co w skali roku daje: 1.242.600 zł.

Z doświadczeń uruchamiania takich linii w innych regionach wynika, że koszty te są dzielone między urzędy marszałkowskie i lokalne samorządy w stosunku 70:30.

Kwota przypadająca na lokalne samorządy dzielona jest pomiędzy miasta i gminy w proporcji do liczby potencjalnych beneficjentów mieszkających na obszarze działania kolei. Stąd po stronie Województwa Małopolskiego byłoby 70 % kosztów, Dąbrowa Tarnowska pokryłaby 11 % sumy, Żabno – 10 %, a Tarnów – 9 %. Minimalny okres trwania umowy to pięć lat. Jeżeli wszystkie strony porozumieją się umowę można wdrożyć już w 2017 r. W październiku odbędzie się w starostwie powiatowym spotkanie w tej sprawie ze wszystkimi zainteresowanymi stronami i Grupą SKPL Cargo. Również radni będą mieli możliwość zadawania pytań.

Na sesji podjęto 10 uchwał w sprawie:

– zmian w budżecie Powiatu Dąbrowskiego na 2016 r.

– zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Dąbrowskiego na lata 2016 – 2028

– zmian w statucie Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Tarnowskiej

– zgody na oddanie w najem budynku dawnej portierni w Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Tarnowskiej

– udzielenia dotacji dla Zakładu Opieki Zdrowotnej w Dąbrowie Tarnowskiej na modernizację Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii

– powierzenia gminom zadania zarządzania drogami powiatowymi

– udzielenia gminom dotacji na zimowe utrzymanie dróg powiatowych

– wyrażenia zgody na przystąpienie przez Powiat Dąbrowski do projektu „Wzrost atrakcyjności turystycznej i rekreacyjnej Subregionu Tarnowskiego – etap II”

– nawiązania współpracy partnerskiej między Powiatem Dąbrowskim a Gminą Golianovo – Republika Słowacji

– wyrażenie zgody na ustanowienie służebności przesyłu na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu Dąbrowskiego.

W punktach dotyczącym zapytań i interpelacji radnych oraz wolnych wniosków głos zabrali wyłącznie Krzysztof Bryk oraz Marian Szajor. Pierwszy z radnych pytał w sprawach zgłaszanych przez mieszkańców (usuwanie uschniętych, zagrażających bezpieczeństwu gałęzi drzew, dokończenie remontu drogi w Suchym Gruncie oraz postępy w modernizacji Domu Ludowego w Świdrówce). Marian Szajor postawił zaś wniosek formalny.

Na zakończenie sesji głos zabrał również zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Dąbrowie Tarnowskiej, młodszy inspektor Marek Banaś. Poinformował o uruchomieniu „Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa”, która służy usprawnieniu współpracy między obywatelami a Policją, poprawieniu bezpieczeństwa i szybkiemu informowaniu o zagrożeniach. W nagłych przypadkach mieszkańcy powinni jednak korzystać z tradycyjnych dróg komunikacji – czyli numerów alarmowych. [Więcej na ten temat można się dowiedzieć tutaj]

– Jest to jedno z narzędzi komunikowania się Policji ze społeczeństwem. Jedna z form rozwiązywania problemów społecznych. Można informować w ten sposób o problemach mieszkańców. Jesteśmy zobowiązani w ciągu dwóch dni taką informację odtworzyć, a w ciągu pięciu dni potwierdzić i zaradzić. – poinformował zastępca komendanta policji.

us

fot.Starostwo Powiatowe w DT


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 22 września 2016 o 14:55
    Mikol :
    Po spotkaniu w UMWM z przwoźnikiem i przedstawicielem urzedu teraz wszystko zależy od decyzji PKP PLK
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 14)
  2. 22 września 2016 o 19:20
    juras :
    Zmowa cenowa przewoźników! !RTM już ogłosił politykę cenową i nowy rozkład jazdy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 13)
  3. 22 września 2016 o 19:44
    inna sprawa :
    Piszę tu, bo nie mam gdzie: busiarze podzielili strefy wpływów i drastycznie podnieśli ceny biletów - co na to starostwo?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 21)
  4. 22 września 2016 o 21:31
    Prawie Mikol :
    Wspaniała wiadomość. Tym bardziej, że od grudnia Koleje Małopolskie zapowiadają wielką ofensywę na tarnowskich torach na trasie do Tarnowa razem z przewoźnikiem województwa Małopolskiego mają się pojawić nowe Impulsy z sądeckiego Newagu. Pociągi mają kursować na tej trasie co 30 minut w godzinach 4.30 – 9.00 i 14.00 – 19.00, w godzinach 9.00-13.30 i 19.30 – 23.00 co 60 minut. Teraz burmistrz Krzysztof musi koniecznie pomyśleć [ przynajmniej w początkowym okresie] o 100 % dotacji dla busa dowożącego z pod białego domku pasażerów na dąbrowski Pekap (co spowoduje wypełnię przez gminę misji związanej zrównoważonym transportem publicznym). Dodatkowo muszą się rozpocząć prace budowlane związane z obiecanym parkingiem Parkuj i Jedź.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +20 (w sumie : 20)
  5. 23 września 2016 o 10:08
    brum :
    Mrzonki
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -9 (w sumie : 19)
  6. 23 września 2016 o 13:51
    ludojad:) :
    przydało by się to połączenie, już mam serdecznie dość busów.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +17 (w sumie : 21)
  7. 23 września 2016 o 21:04
    buc :
    Kto się teraz przyzna że zniszczył to co było dobre.Bojownicy o wolność i demokracje.Czyli tak zwane solidaruchy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 13)
  8. 24 września 2016 o 01:31
    md :
    a dlaczego Olesno nie walczy o pociag....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +25 (w sumie : 25)
  9. 24 września 2016 o 13:45
    Anonim :
    a o co walczy Olesno poza stanowiskami i poborami ?????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 5)
  10. 24 września 2016 o 15:06
    mea do md :
    A o co Olesno walczy ... kiedykolwiek ...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +12 (w sumie : 22)
  11. 24 września 2016 o 17:42
    Mikol :
    do Md przewoznik zglosil się na oblsuge calej linii ale burmistrz szczucina w czasie kiedy oferte przewoznik przekladal samorzadom byl zapatrzony w plany scieżki rowerowej.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +15 (w sumie : 17)
  12. 24 września 2016 o 19:42
    Prawie Mikol :
    Się „promocja” na busosmrody skończyła i cena biletu jednoprzejazdowego o 1 października na trasie DT - Tarnów wraca do 4 zł. Dodatkowo utrudnienia związane z objazdem przyobiektowym w obrębie stacji paliw na ulicy Piłsudskiego jak i cała rozpierducha związana z realizacją robót drogowych na obwodnicy w latach 2017-2018 będą przywoływały alternatywę szynową.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +15 (w sumie : 15)
  13. 25 września 2016 o 17:56
    Tomek :
    Wielki plus i wreszcie może milowy krok do przodu, miast cofania się do XIX wieku i dodatkowego obciążania i tak ruchliwej trasy do Tarnowa.Trzeba zaprząc wszystkie możliwe siły i środki aby przywrócić to połączenie kolejowe i raz na zawsze skończyć z "busowymi lobby", z którymi problem jest w Polsce wszędzie, i które doprowadziły do upadku PKSy. To jest skandal żeby w XXI wieku nie można było komfortowo i nowocześnie dojechać do Tarnowa i Krakowa z tamtych rejonów, tylko tłuc się zatłoczonymi busami w korkach, i których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. O braku ich kursowania w weekendy nie wspomnę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +14 (w sumie : 14)
  14. 25 września 2016 o 19:07
    vanessa :
    I teraz rozumiem potrzebę pozostawienia znakow "STOP" na przejazdach kolejowych. Szkoda tylko, ze torow nie widać. A moze szyn juz nie ma?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)
  15. 26 września 2016 o 10:28
    Obserwator :
    Kaczmarski mówi w Gazecie Krakowskiej ( http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/tarnow/a/prywatny-przewoznik-kolejowy-ma-plan-reanimowania-szczucinki-tarnow-dabrowa-tarnowska,10669838/ ), że 130 tysięcy złotych rocznie to nie jest mało. W jego oświadczeniu majątkowym pisze że zarobił ponad 156 tysiaków. Burmistrzu zrzeknij się pensji to będzie na Szczucinkę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 7)
  16. 26 września 2016 o 19:34
    Mikol :
    Do vanessa, przewoźnik będzie robił przecinkę, nawet mógłby to zrobić poprzez przetarg na drzewo dla chętnych z torowiska. Przeszedłem na nogach odcinek Dąbrowa żabno wielkiej tragedii nie ma z drzewami. Prosze zobaczyć na strone facebookową szczucinka na której są zdjęcia z pieszej eskapady na nogach.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 7)
  17. 26 września 2016 o 20:02
    student :
    Iść na dworzec, jechać pociągiem, wysiąść na dworcu isc na przystanek, wsiąść w autobus który jedzie pod seminarium żeby dojść na uczelnię.... Nie dzięki :P
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 15)
  18. 26 września 2016 o 20:15
    Mikol :
    Do vanessa. Odcinek żabno dąbrowa ma tylko jeden ubytek szyny moze 15m i w paru miejscach ukradli śruby tak to jest w porządku
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 7)
  19. 26 września 2016 o 22:56
    memo :
    do Tomka to po co wybraliście busy ??? trzeba było jezdzić PKS em to by nie upadł . i było by ok. i bilet kosztował by 6zł. do dt. a nie 2zł. jak do tej pory .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 11)
  20. 26 września 2016 o 23:42
    do Tomek :
    Problemem jest nie tylko kursowanie w weekendy, ale również kursowanie w dni powszednie po godzinie 23. A jest taka potrzeba. Niestety,chyba nie opłaca się to właścicielom busów. Co na to włodarze gminy? /i powiatu?/
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 9)
  21. 27 września 2016 o 10:10
    student zprawqdziwego zdarzenia :
    do student pwsz to nie uczelnia to 5 lat przez ktore oficjalnie nie jestes bezrobotnym, swoją drogą jakbyś jeździł koleją np do krakowa zrozumiałbyś, jak remonty torów na kraków były to byłem skazany na voyagera w którym za 15zl bilet normalny, teraz voyager kosztuje 15 zł a pociag do krakowa 11zł a w pociagu masz mozliwosc skorzystania z toalety czego w voyagerze nie uświadczysz
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 14)
  22. 27 września 2016 o 20:26
    do memo :
    Już nie będzie bilet kosztował 2 zł, tylko więcej
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  23. 27 września 2016 o 20:33
    memo :
    a gdzie ty bedziesz jezdził po 23 ciej /?? na impreze to jedzie się taxi
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -7 (w sumie : 11)
  24. 28 września 2016 o 08:04
    morfeusz :
    Busem podróż Tarnów - Dąbrowa trwa 25-30 minut. PKP tą trasę pokonywało 40-60 minut. lokalizacja przystanku busa - centrum miasta. Dworców PKP na peryferiach. PKS do Dąbrowy też trzymał się dobrze dopóki nie przenieśli dworca z centrum Dąbrowy na peryferia koło dworca PKP... kolejną sprawą jest stan torowiska - porastają go drzewa średnicy kilku centymetrów usunięcie ich doszczętnie zniszczy nasyp - jest to konsekwencja ponad 20 lat zaniedbań i braku opieki nad dworcami i infrastrukturą na trasie kolejowej Tarnów - Szczucin. Koszt doprowadzenia i utrzymania linii wielokrotnie przewyższy dochody z przewozu a winna jest temu lokalizacja dworców, czas przejazdu oraz to samo co było przyczyną upadku linii-upadek zakładów przemysłowych na trasie pociągu... kilkunastu pasjonatów nie utrzyma linii i będzie ona mocno deficytowa... kolejny chody pomysł władzy dotyczącej torowiska - wcześniej miała być ścieżka rowerowa teraz "reanimacja trupa". A może tak więcej wysiłków w celu modernizacji drogi nr 73 na odcinku Tarnów - Szczucin... wykonanie w kilku miejscach drugiego pasa jezdni... poszerzenia poboczy... zwiększenie przepustowości...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 19)
  25. 28 września 2016 o 11:28
    ja do prawdziwego studenta :
    Ja już wole z tych toalet nie kozystac, .I tak szczerze - nie widzę tej szczucinki. Kto będzie szedł tak daleko na stacje, żeby dojechać do Tarnowa. Juz raz to splajtowało, nie ma opcji żeby ludzie maszerowali 20 min na stacje .A młodzierz , to napewno. i potem to samo, z Tarnowa na stacje i w Dąbrowie ze stacji do rynku, Ludzie sa teraz zbyt wygodni
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -6 (w sumie : 22)
  26. 28 września 2016 o 21:54
    Jasiu Wedrowniczek :
    Proponuje zatem, dodac darmowy transport z Rynku na Dworzec w formie Riksza Taxi, zaktywowac bezrobotnych jako operatorow, wypromowac pomysl i za ekologiczne rozwiazanie dostac dofinsnasownie. Wtedy projekt kolei bedzie mial na pewno wartosc dodana. Czekam na realizacje
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 14)
  27. 28 września 2016 o 22:11
    mieszkaniec powisla :
    Czuje ból d*** busiarzy.. Prosze bardzo jeździć w warunkach prawie indyjskich busami, ja np mam juz dość gniecenia sie w busach gdzie jest ścisk jak w wagonach transportujących ludzi do Aushwitz
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  28. 28 września 2016 o 23:45
    do memo :
    A chętnie bym wrócił z pracy do domu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +16 (w sumie : 18)
  29. 1 października 2016 o 00:59
    I po co ta awantura :
    Przecież "nasz" burmistrz obiecał, że lada moment (miesiąc? rok? a może w następnej kadencji?)uruchomi projekt "parkuj i jedź" i jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki rozwiąże problemy komunikacyjne powiśla. Niewykluczone, że rozwiąże tak jak "rozwiązał" problem żłobka (bez sanepidu, dietetyka i sprzątaczki) - no ale żłobek jest!!! Transport tyyys bedzie. Obiecuje wam!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 2)
  30. 3 października 2016 o 22:19
    memo :
    a najlepiej poproście Starostę i Burmistrza by zrobili tory do rynku najlepiej pod Joselewicza i pętle dookoła rynku,wtedy będzie miało to sens ,i będzie spokój z busami .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 7)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)