Wizyta Marszałka w Dąbrowie Tarnowskiej
1 czerwca br. Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa gościł w Dąbrowie Tarnowskiej. Wziął udział w przemarszu i happeningu promującym „Modę na życie bez uzależnień” zorganizowanym w Dzień Dziecka przez Komendę Powiatową Policji w Dąbrowie Tarnowskiej, dąbrowskie szkoły podstawowe i gimnazjalne oraz Urząd Miejski.
Akcja ta była częścią ogólnopolskiego przedsięwzięcia „Profilaktyka a Ty” (PaT).
Druga część wizyty odbywała się w Urzędzie Miejskim, gdzie Marszałek Jacek Krupa spotkał się z Burmistrzem Dąbrowy Tarnowskiej Krzysztofem Kaczmarskim i lokalnymi samorządowcami celem omówienia planowanej budowy ścieżki rowerowej na trasie nieczynnej linii kolejowej Tarnów – Szczucin. Zarząd Województwa Małopolskiego konsekwentnie zmierza do realizacji tej inwestycji i zabiega o zgodę gmin, przez teren których będzie ona przebiegać.
W spotkaniu uczestniczyli: Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski, Burmistrz Żabna Stanisław Kusior, Burmistrza Gminy Szczucin Andrzej Gorzkowicz, Wójt Gminy Olesno Witold Morawiec, Wójt Gminy Mędrzechów Krzysztof Korzec oraz Z-ca Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Robert Górecki. Obecni byli także Przewodnicząca Rady Powiatu Dąbrowskiego Barbara Pobiegło oraz przewodniczący rad miejskich: Agnieszka Beker ze Szczucina i Jacek Sarat z Dąbrowy Tarnowskiej.
Burmistrz Krzysztof Kaczmarski wprowadził zebranych w zagadnienia związane z projektem Województwa Małopolskiego dotyczącym przemodelowania linii kolejowej biegnącej przez powiat dąbrowski i gminę Żabno. Jak zaznaczył głosy mieszkańców Powiśla Dąbrowskiego są podzielone. Są wśród nich sugestie przejęcia nieczynnej linii kolejowej i zagospodarowania jej na potrzebę trasy pieszo-rowerowej. Nie można jednak ignorować opinii zwolenników przywrócenia popularnej trasy kolejowej zwanej „szczucinką”, która zbudowana została w 1906 roku.
W chwili obecnej Polskie Koleje Państwowe dążą do likwidacji linii kolejowej Tarnów-Szczucin. Gminy godząc się na likwidacje pozwalają by tereny dotąd zagospodarowane przez PKP wróciły do domeny publicznej na poziomie gminnym, powiatowym lub wojewódzkim. Zdaniem Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej budowa ścieżki rowerowej nie przekreśla szans na ambitny projekt linii kolejowej łączącej Małopolskę z woj. Świętokrzyskim w nieco bardziej odległej perspektywie czasowej. W przypadku realizacji takiej inwestycji na poziomie ponadregionalnym tereny te w formie tras pieszo-rowerowych będą już zarezerwowane na ten cel.
Marszałek Jacek Krupa przekonywał, że realizacja projektu budowy ścieżki rowerowej nie jest inwestycją godzącą w transport kolejowy. Ścieżki rowerowe mają powstawać na odcinkach linii kolejowych od kilkunastu lat nieczynnych. Około dwie dekady temu transport drogowy zaczął wypierać transport kolejowy. Obserwowany od niedawna zwrot w kierunku rozwoju kolei, to spore wyzwanie dla samorządu wojewódzkiego, ponieważ budowa nowoczesnej infrastruktury kolejowej za tym nowym dynamicznym procesem nie nadąża. W tym momencie trudno przewidzieć możliwości strukturalne w nadchodzących dekadach, ale Zarząd Województwa Małopolskiego akceptuje fakt, że nowoczesne połączenia kolejowe to zadanie publiczne, które jest potrzebne, nawet jeśli trzeba do kolei dopłacać. Jednak nowoczesna kolej w Małopolsce nie oznacza utrzymywania linii kolejowych, które od wielu lat są nieczynne, i których likwidację Polskie Koleje Państwowe już wdrażają.
Obecny na spotkaniu Zastępca Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich Robert Górecki wyjaśnił, że procedura przejęcia terenu obecnie znajdującego się w użytkowaniu wieczystym PKP wymaga zgody gmin na likwidację linii kolejowych. PKP nie daje możliwości przejęcia tych terenów bez likwidacji linii. Była to odpowiedź na sugestie samorządowców Powiśla Dąbrowskiego by przejęcie terenów obecnie zajmowanych przez linie kolejową przeprowadzić bez jej likwidacji.
W finalnej części spotkania rozważano możliwość złożenia wniosku o charakterze subregionalnym przez 5 gmin Powiśla w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na przedłużenie ścieżki pieszo-rowerowej o odcinek obejmujący trasę do Szczucina. Taki wniosek mógłby otrzymać dofinansowanie w wysokości 85 %, a udział własny poszczególnych gmin uczestniczących w tym projekcie byłby wtedy na możliwym do przyjęcia poziomie. Decyzja w tej sprawie ma być podjęta przez lokalne samorządy po wcześniejszej deklaracji przejęcia linii kolejowej przez samorządy.
UM w DT