„Szczucinka” kończy 109 lat
Była jednym z popularnych środków transportu dla mieszkańców Powiśla. Codziennie blisko 50 kilometrową trasę „Szczucinki” pokonywali uczniowie czy pracownicy Zakładów Mechanicznych czy niedomickiej „Celulozy”. Pierwszy pociąg z Tarnowa do Szczucina wyjechał dokładnie 109 lat temu 15 października 1906 roku.
Swoją świetność linia kolejowa z Tarnowa do Szczucina przeżywała w latach 70 i 80 ubiegłego stulecia.
Ostatni pociąg przejechał w czerwcu 2000 roku, potem odbywał się jedynie ruch towarowy. Teraz na torowisku wyrosły krzaki oraz drzewa, a budynki stacji kolejowych popadają w ruinę.
Mieszkańcy Żabna z sentymentem wspominają czasy, gdy można było przejechać się pociągiem. – To był wygodny transport dla uczniów. Pamiętam jak jeździłem pociągiem z Fiuka do Dąbrowy Tarnowskiej. Nie przeszkadzało nam to, że trzeba było iść dwa kilometry do dworca. A jak był człowiek młody, to chodził na nasyp kolejowy patrzyć na pociągi i dym wydobywający się z lokomotywy – wspominają mieszkańcy.
Samorządowcy z powiatu tarnowskiego oraz Powiśla Dąbrowskiego chcą ożywić teren byłej linii kolejowej, budując z Żabna do Szczucina ścieżkę rowerową. – Chcemy poprowadzić trasę poprzez malownicze tereny Powiśla – mówi burmistrz Żabna Stanisław Kusior. – Są tam lasy, w Dąbrowie Tarnowskiej m.in. synagoga. Po drodze mijamy Zalipie, a w Szczucinie jest Muzeum Drogownictwa. Trasa rowerowa biegłaby od Biskupic Radłowskich i pobiegłaby trasą planowanej obwodnicy Żabna. Potem do samego Szczucina szlak prowadziłby starym nasypem kolejowym. Stare stacje można by było zamienić na kawiarnie czy restauracje – dodaje.
Władze gminy Żabno liczą również, że w najbliższych latach powstaną plany budowy linii kolejowej łączącej Tarnów i Busko Zdrój. Skróciłaby ona podróż do Warszawy oraz na północ Polski. Jej szlak mógłby przebiegać przez Żabno. Oba województwa małopolskie i świętokrzyskiej połączyłby natomiast most kolejowy w okolicach Borusowej.
źródło: Radio RDN