Jest ostateczna decyzja w sprawie budowy obwodnicy
Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 8 września bieżącego roku podjęła Uchwałę w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą „Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)”.
Oznacza to, że wieloletnie starania o wpisanie do krajowego programu obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej zakończyły się sukcesem. Jest to bardzo ważna i oczekiwana inwestycja.
Aktualnie przez centrum miasta przebiega droga krajowa nr 73, na której z każdym rokiem odnotowuje się wzrost natężenia ruchu. Wzrost ten jest szczególnie zauważalny od momentu oddania do użytku odcinka autostrady A4 Kraków-Tarnów-Rzeszów. Bardzo dużo pojazdów z terenu województwa świętokrzyskiego dojeżdża do autostrady wybierając drogę nr 73. Bardzo duże natężenie ruchu sięgające kilkunastu tysięcy pojazdów na dobę stanowi duże zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu na tej drodze oraz dla mieszkańców miasta Dąbrowa Tarnowska.
Uchwalony Program budowy dróg krajowych przewiduje, że obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej zostanie zbudowana w latach 2016-2018. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że jeszcze w bieżącym roku zostanie ogłoszony przetarg celem wyłonienia wykonawcy obwodnicy.
Szacowany koszt budowy tego prawie siedmiokilometrowego odcinka obwodnicy to 150-200 milionów złotych i te fundusze są zabezpieczone w Programie budowy dróg krajowych.
O potrzebie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta Dąbrowa Tarnowska myślano i mówiono już bardzo dawno. Jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku w planach zagospodarowania przestrzennego gmin Dabrowa Tarnowska, Olesno, Bolesław, Mędrzechów i Gręboszów była zapisywana nowa trasa drogi 73 zmierzająca od Dąbrowy Tarnowskiej do Nowego Korczyna. Projektu tego nie udało się zrealizować z uwagi na barierę finansową, a także trudności z ochroną przed zabudową w niektórych gminach pasa gruntu pod tę inwestycję. W starych planach miejscowego zagospodarowania przestrzennego Dąbrowy Tarnowskiej były też proponowane rozwiązania mające na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Plany te jednak nie zostały wówczas wdrożone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwotnie rezerwowane tereny na ten cel zostawały stopniowo zabudowane, a także pojawiły się protesty mieszkańców. Szczególnie kontrowersyjny był przebieg obwodnicy zaplanowany między innymi ulicą św. Jana przekraczający ulicę Szkolną i obecną ulicę św. Brata Alberta Chmielowskiego (dawniej ul. Cmentarna).
Rada Miejska w Dąbrowie Tarnowskiej postanowiła zaproponować nowy przebieg trasy obwodnicy miasta i pierwszy jej zarys pojawił się w 1996 roku w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Optowano za wersją po stronie zachodniej miasta, jak się teraz okazało była to trasa zbliżona do obecnie zaprojektowanego przebiegu. Około roku 2000 okazało się, że nie ma możliwości sfinansowania trasy z Dąbrowy do Nowego Korczyna i wtedy Samorząd Gminy Dąbrowa Tarnowska postanowił zintensyfikować starania o zaprojektowanie obwodnicy. Kolejni ministrowie odpowiedzialni za drogi krajowe przyznawali samorządowi rację lecz w kolejnych pismach stale przesuwano termin przystąpienia do projektowania. Zgoda na projektowanie obwodnicy została wydana 19 czerwca 2006 roku i wtedy ogłoszono przetarg na autora projektu.
Podajemy najważniejsze daty z całego okresu starania się o obwodnicę:
– 19 czerwca 2006 r., ogłoszono przetarg na projektowanie,
– 14 lipca 2006 r., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na projektowanie z firmą TRASNPROJEKT,
– wrzesień 2006 r., Projektanci przekazują pierwsze propozycje przebiegu trasy,
– listopad 2006 r., odbyły się pierwsze konsultacje społeczne dotyczące trasy,
– styczeń 2007 r., pierwsze posiedzenie Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych przy GDDKiA w Warszawie,
– 28 czerwiec 2007 r., ponowna ocena rozwiązań projektowych,
– rok 2009 r.,- postępowanie w zakresie oceny oddziaływania na środowisko
– lipiec 2010 r., wybrano z trzech wariantów przebiegu trasy obwodnicy, wariant optymalny,
– luty 2011 r., GDDKiA przysłała pismo do projektantów, aby przerwać projektowanie bowiem zadanie nie ma zagwarantowane finansowania w najbliższych latach,
– maj 2011 r., Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek wspólnie z Posłami Urszulą Augustyn oraz Ministrem Skarbu Państwa Aleksandrem Gradem udali się do u Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka i proszą go o wydanie dyspozycji dla GDDKiA wznowienia prac projektowych i doprowadzenie ich do końca,
-wrzesień 2011 r., Minister Cezary Grabarczyk wyraził zgodę na dokończenie projektowania i procedowanie, aż do uzyskania pozwolenia na budowę. Ta decyzja gwarantowała, że dokumentacja będzie dokończona oraz to, że zostaną zatwierdzone podziały działek i wypłacone odszkodowanie właścicielom gruntów na trasie obwodnicy. Był to faktycznie moment zwrotny mimo, iż inwestor nie posiadał wówczas zabezpieczenia finansowego na wykonanie całego zadania,
– luty 2012 r., jest gotowy projekt i rozpoczyna się procedura uzyskania pozwolenia na budowę,
– 7 września 2012 r., jest prawomocna decyzja Wojewody małopolskiego nr 4/12 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Mimo tego dokumentu nadal nie było zagwarantowanego źródła finansowania,
– 27 luty 2014 r., Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski i Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej Stanisław Początek postanowili wspólnie przedstawić petycję dotyczącą obwodnicy u Pani Wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej. W spotkaniu uczestniczył Minister Pracy i Polityki Społecznej Władysław Kosiniak Kamysz, który już wcześniej wspomagał samorządowców w staraniach u przedstawicieli rządu. Po tej petycji Wicepremier Elżbieta Bieńkowska wpisała to zadanie do projektu Krajowego Programu Budowy Dróg i Autostrad.
– listopad 2014 r., został zawarty Kontrakt Terytorialny między Rządem RP, a Województwem Małopolskim, który zawiera wykaz kluczowych inwestycji na terenie małopolski do roku 2020. W tym wykazie znajduje się obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej.
– styczeń 2015 r., odbywają się konsultacje publiczne Programu dróg krajowych na lata 2014-2030. W sprawie obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej wpłynęło blisko 300 głosów poparcia. Organizacją tych konsultacji zajmował się Starosta Dąbrowski Tadeusz Kwiatkowski, który powołał specjalny zespół.
– 27 sierpień 2015 r., odbywa się w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej i Środowiska, którego członkiem jest Tadeusz Kwiatkowski Starosta Dąbrowski, z ramienia Zarządu Związku Powiatów Polskich. Komisja Wspólna pozytywnie opiniuje Projekt budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej zapisana jest do realizacji w latach 2016-2018.
– 8 września 2015 r., Rada Ministrów zatwierdza Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Cały program na lata 2014-2025 zamyka się kwotą 107 mld złotych. Fundusze będą pochodzić z Unii Europejskiej oraz z Krajowego Funduszu Drogowego. W ramach nowego programu powstanie w Polsce 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic. Realizując tak duży program Polska wypełni zobowiązania podjęte w trakcie przystępowania do Unii Europejskiej związane z budową spójnej sieci dróg z innymi Państwami UE. Efektem będzie sprawne funkcjonowanie transportu osobowego i towarowego.
Starostwo Powiatowe w Dąbrowie Tar.