Dzisiaj:
Środa, 18 grudnia 2024 roku
Bogusław, Gracjan, Gracjana, Laurencja, Wilibald, Wszemir

Forum kobiet aktywnych powiatu dąbrowskiego. Kolejny projekt Fundacji Podpora

12 maja 2015 | Brak komentarzy

Nowy wizerunek kobiety, aktywnej, kreatywnej, zainteresowanej rozwijaniem własnych pasji i działaniem na rzecz własnego środowiska – to temat nowego projektu Fundacji PODPORA finansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich – FIO 2015.

Bierne, mało kreatywne seniorki, raczej nieuczestniczące w życiu społecznym, zajmujące się głównie domem, opieką nad dziećmi, gotowaniem i sprzątaniem …To „tradycyjny” stereotyp kobiety, tak bardzo rozpowszechniony w Polsce.

 

Funkcjonuje on skutecznie, spychając kobiety na pozycje marginalne, mimo że pełnią one coraz więcej ważnych ról społecznych. Niestety stereotypy mają to do siebie, że są silne i trudne do przełamania. Chociaż swojej siły wcale nie czerpią z prawdy. I w tym właśnie tkwi problem, że taki „tradycyjny” schemat pojmowania roli kobiety mija się z prawdą. Nie tylko dlatego, że jest dla kobiet krzywdzący, ale przede wszystkim z tego względu, że nie ma wystarczającego oparcia w faktach. Dla przykładu: według badań socjologicznych w 2013 roku kobiety stanowiły 35,5% wszystkich sołtysów w Polsce. To niemało, a w każdym razie wskazuje na społeczną aktywność kobiet na rzecz własnego środowiska. Z kolei według „Financial Times” kobiety stanowią 48% osób na stanowiskach kierowniczych w Polsce. Pod tym względem Polska znajduje się w samej czołówce światowej, zaraz po Chinach, obok Niemców i państw bałtyckich. O wiele gorzej wypadają państwa najbogatsze. W Wielkiej Brytanii kobiety na stanowiskach kierowniczych stanowią zaledwie 19% populacji, w Stanach Zjednoczonych 20%. A jednak stereotypowy wizerunek kobiety wciąż jest obecny, zwłaszcza w małych miastach i w wioskach.

Powiat dąbrowski nie różni się zasadniczo od „mentalności ogólnokrajowej”. Szczególnie w odniesieniu do seniorek. Postrzegane są jako mało twórcze, bez inicjatywy, nieuczestniczące w życiu społecznym. Z różnych stron, poniekąd z góry, zamykane są w granicach „tradycyjnego” stereotypu kobiety wiejskiej. W konsekwencji, jak w magicznym kole, pogłębia się ich izolacja. Ma ona wiele wymiarów. Między innymi międzypokoleniowy, bo dystans w stosunku do młodego pokolenia nieustannie się powiększa. Znikome jest również autentyczne czyli takie, które polega na planowaniu, podejmowaniu decyzji itp.!) zaangażowanie seniorek w prace organizacji pozarządowych. Autentyczne, czyli takie, które polega na planowaniu, podejmowaniu decyzji, a nie tylko na biernym uczestnictwie w zebraniach organizowanych kilka razy w roku ( o ile nie tylko jeden raz). A przecież organizacje pozarządowe stanowią jedną z najważniejszych płaszczyzn aktywności społecznej i samorealizacji. A co gorsza, w świadomości seniorek, nie wszystkich na szczęście, powstaje przekonanie, że stary stereotyp jest ich „przeznaczeniem”.
Z ankiety przeprowadzonej na grupie 70 seniorek przez Fundację PODPORA przy okazji realizacji projektu „Senior aktywny – senior kreatywny” (wyniki ankiety – fundacjapodpora.pl) wynika, że zdecydowana większość ankietowanych przyjmuje postawy bierności, znacznie ogranicza swoje relacje z otoczeniem, nie uczestniczy w rozwiązywaniu problemów lokalnych. Ale jednocześnie, jak wynika choćby z kilku wcześniejszych projektów realizowanych przez Fundację w powiecie dąbrowskim, to właśnie kobiety-seniorki mają duży potencjał, chęć działania i autentycznie angażują się w planowanie i realizowanie własnych, autorskich inicjatyw. Nie brakuje im pomysłów, zaangażowania i solidnego wykonania. Co przeszkadza, żeby stały się bardziej widoczne na scenie lokalnej? Stereotyp. Dziedzictwo czasu przeszłego. Istnieje własnym istnieniem, bez względu na zmieniającą się rzeczywistość. I to właśnie trzeba zmienić. A przynajmniej próbować.
W tym kierunku zmierza kolejny projekt Fundacji PODPORA. Ideą naszego projektu aktywizacja seniorek, która jest nakierowana na:
– podejmowanie przez nie twórczych, autorskich inicjatyw na rzecz lokalnych środowisk,
– zainicjowanie współpracy między seniorkami a młodzieżą (zmniejszanie różnic międzypokoleniowych),
– zainicjowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi (włączenie seniorów w prace trzeciego sektora,
– sformowanie grupy liderek (stworzenie interaktywnego Forum kobiet aktywnych).
Czy uda się przełamać wciąż funkcjonujący stereotyp seniorki? To przede wszystkim proces, w który trzeba zaangażować wiele środowisk. Efekty nie następują automatycznie. Ale wiadomo jedno: jeśli się nie spróbuje, to z pewnością rezultatu nie będzie.

Projekt dofinansowany jest ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich FIO 2015.

 


Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)