W miejscu popularnej „Szczucinki”-ścieżka rowerowa?
Od lat nie udało się przywrócić do kolejowych łask tej trasy, teraz więc samorządowcy chcą zrobić z niej ścieżkę rowerową. Chodzi o kiedyś bardzo popularną trasę kolejową Tarnów – Szczucin.
Kiedyś kursowały tam codziennie pociągi, które dowoziły mieszkańców do pracy do Tarnowa, Niedomic czy Szczucina. Po latach trasa okazała się nieopłacalna i na razie nie ma szans na jej powrót.
„Dlatego samorządowcy z regionu tarnowskiego zawiązali porozumienie i wspólnie starają się o przejecie terenów torowiska Szczucinki, po to by stworzyć tam ścieżkę rowerową” – mówi burmistrz Żabna Stanisław Kusior.
Planowana przez samorządowców ścieżka byłaby jedną z najdłuższych w regionie. Ma mieć ponad 30 km. Po drodze rowerzyści odwiedzali by wszystkie atrakcje tarnowskich gmin. Na początku marca w Szczucinie ma odbyć się spotkanie samorządowców z Tarnowa, Żabna, Dąbrowy Tarnowskiej i Powiśla Dąbrowskiego w sprawie przejęcia terenów po Szczucince.
Kolej Tarnów – Szczucin wybudowano w rekordowym czasie – 1 roku. Kolej została oddana do użytku w 1906 roku. Trasa pociągu to: Tarnów – Tarnów Północny – Tarnów Klikowa – Łukowa Tarnowska – Łeg Tarnowski – Niedomice – Żabno – Fiuk-Dąbrowa Tarnowska – Olesno Tarnowskie – Dąbrówki Breńskie – Medrzechów – Kupienin – Delastowice – Szczucin.
Kolej cieszyła się ogromną popularnością. Przewoziła dziennie wielu pracowników do zakładów pracy w Tarnowie, Niedomicach, Dąbrowie Tarnowskiej i w Szczucinie. Planowano elektryfikację linii oraz wydłużenie jej ze Szczucina do Buska-Zdroju, jednak po transformacjach w 1989 i upadkach wielu zakładów pracy, znaczenie oraz popularność „Szczucinki” znacząco zmalała. Przewozy pasażerskie zawieszono 3 kwietnia 2000 r., a towarowe w 2006 r.
źródło: Radio Kraków
Fot. Paweł Topolski