Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

Twoje Info: Oszukiwani rodzice?

13 maja 2011 | komentarze 74

7 marca 2011 roku minęły 3 lata od podjęcia przez Radę  Miejską w Dąbrowie  Tarnowskiej uchwały Nr XIV/141/08  w sprawie ustalenia opłat za świadczenia przedszkoli publicznych w Gminie Dąbrowa Tarnowska. Na uwagę zasługuje fakt, że uchwała ta jest niezgodna z prawem od dnia w którym została uchwalona.

Nikt z władz lokalnych problemu w nielegalności opłat  nie dostrzega i tym samym nie widzi potrzeby chociażby prowadzenia z rodzicami rozmów.

Rodzice lub opiekunowie prawni płacą chociaż nie powinni. Jeżeli dziecko uczęszcza do przedszkola publicznego i przebywa w nim 5 godz. dziennie to ma  prawo korzystać ze świadczeń nauczania i wychowania oraz z posiłków po uregulowaniu  przez rodziców tylko kosztów za  tzw. wsad do kotła. Gmina nie ma prawa przerzucać na rodziców kosztów organizacji i przyrządzania posiłków, kosztów zakupu pomocy i sprzętu do zajęć dydaktycznych i wychowawczych, wystroju pomieszczeń czy stanu sanitarnego przedszkola a także  urządzanie placu zabaw. A Rada Gminy Dąbrowy Tarnowskiej 3 lata temu niestety obarczyła rodziców – niezgodnie z prawem – dodatkowymi kosztami.

O problemie zacząłem rozmawiać z osobami odpowiedzialnymi za politykę przedszkolną w październiku 2010 roku. W rozmowie z zastępcą burmistrza panem Markiem Minorczykiem podniosłem, że rodzice nie powinni płacić opłaty stałej, jeżeli ich dziecko uczęszcza do przedszkola publicznego, korzysta z posiłków i realizuje podstawę programową – czyli przebywa w przedszkolu 5 godz. dziennie. Pan Marek Minorczyk nie zgodził się ze mną twierdząc, że nie mam racji. Pod koniec listopada poinformowano mnie, że pan Burmistrz Stanisław Początek powiedział, że „płacić muszę”. Informacja była krótka, konkretna – nic więcej (liczyłem chociaż na stwierdzenie np.: w najbliższym czasie  zajmiemy się tym problemem bo leży on  nam mocno na sercu).

W tej sytuacji pod koniec listopada zwróciłem się do  Burmistrza Stanisława Początka z wnioskiem o stwierdzenie nieważności uchwały. Po 29 dniach, listem zwykłym, otrzymałem odpowiedź. Pan Burmistrz nie ustosunkował się do mojego wniosku. W związku z tym, skierowałem na początku stycznia 2011 r. skargę do  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Nie jest normalną sytuacja, w której gospodarz Miasta i Gminy milczy. Pan Burmistrz mógł poczynić starania aby już od 1 września 2010 roku dostosować się do prawa z roku 2007. Zrobiło to już wiele miast i gmin  mając na uwadze rosnącą liczbę skarg na uchwały do Wojewódzkiego  Sądu Administracyjnego.

Pewne jest, że: czas płynie a rodzic nie ma obowiązku i nie może ponosić odpowiedzialności za braki budżetowe gminy. Skoro są pieniądze na podwyżki niemałych uposażeń już na „starcie” –  powinny znaleźć się też dla dzieci, szczególnie tych, których rodzinne dochody na osobę nie przekraczają nawet 504 zł miesięcznie.

Na koniec: w piśmie, które otrzymałem listem zwykłym, pan Marek Minorczyk napisał m. in.:

„Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej zgodnie ze swoimi kompetencjami w styczniu 2011 wystąpi do Rady Miejskiej o zmianę uchwały w sprawie opłat za świadczenia przedszkoli….”

Nie wiem na jakim etapie są prace bo od października 2010 nikt ze mną już rozmawiać nie chciał. A czas jest nieubłagany: po styczniu przyszedł luty, po nim marzec, kwiecień i  maj, który oznajmia, że za miesiąc są wakacje a wcześniej DZIEŃ DZIECKA!

Jerzy Żelawski

Wszystkim, którzy chcą jeszcze troszkę poczytać polecam artykuł:

Sąd: stałe opłaty za przedszkola są nielegalne


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 13 maja 2011 o 10:51
    rodzic :
    Mieszkańcy w końcu wyznali się kto nimi rządzi o co najmniej kilka lat za późno ale lepiej późno niż wcale
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  2. 13 maja 2011 o 11:03
    rodzic :
    Jeszcze jeden kwiatek - opłaty za nasze przedszkole Rada Miejska uchwaliła nie kwotowo tylko procentowo (liczone od najniższego wynagrodzenia). Więc ze zmianą najniższego wynagrodzenia podwyższa się opłata. Paranoja. Dwa lata temu Burmistrz obiecał (na piśmie), że przedstawi Radzie konieczność zmian w tej kwestii. I co? I nic. To się nazywa polityka antyrodzinna.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  3. 13 maja 2011 o 12:22
    ja :
    Burmistrz wszystkim obiecuje,pięknie z petentami rozmawia ale tylko po to żeby go chwalić że równy chłop.Niestety w kwestii załatwienia czegoś to kończy się na obiecankach.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  4. 13 maja 2011 o 17:12
    rodzic :
    Teraz pan Burmistrz ze swoim zastępcą powinni zorganizować z pompą Dzień Dziecka we wszystkich podległych przedszkolach i przejąć honorowy patronat. Byłaby okazja do obietnic, zapewnieniu o pamięci a dzieci honorowym gościom powiedziałyby wierszyki, zaśpiewały piosenki i podziękowały ze szczerego serca za obecność i fatygę- byłoby fajnie i wesoło!Jaja!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  5. 13 maja 2011 o 17:39
    rodzic II :
    Bardzo dobrze, że ktoś wreszcie zajął sie tą sprawą, mam nadzieję,iż problem ten zostanie wreszcie rozwiazany. Skoro dzieci mają prawo do pięciu godzin przedszkola to niech z tego korzystają och ta nasza gmina, wstyd oszczędzać na przedszklakach!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  6. 13 maja 2011 o 18:28
    sic :
    mnożą nam się te afery w gminie jak grzyby po deszczu! a żadna nie rozwiązana do końca. winowajcy czytają te informacje i śmieją się pewnie pod nosem, że naród głupi wszystko kupi. a jak duża kasa co miesiąc na konto wpływa to co by się tam innymi ludźmi przejmować. nawet tymi malutkimi nie warto sobie głowy zawracać. Jest fajnie. Ciekawe kiedy następna podejrzana sprawa wypłynie na światło dzienne. A tak przy okazji może ktoś wie jak zakończyła się afera z darami?Chyba sprawa została zamieciona pod dywan. Na Gruszowie powtórka wyborów ale czy winni "uchybień" przy tamtych wyborach zostali znalezieni - też cicho o tym, więc pewnie nie. Dlatego nie ma co oczekiwać cudów - jeśli chodzi o przedszkola to sytuacja tez się nie zmieni. W białym domku mają duuuuuuży dywan i tam wszystko można zamieść...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  7. 13 maja 2011 o 19:48
    ? :
    Dlaczego także gmina oszczędza na nauczycielach? Dlaczego nauczycielom nie płaci się delegacji np. za dojeżdżanie do innej miejscowości na nauczanie indywidualne? Może komisja oświaty także tym problemem by się zajęła?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  8. 13 maja 2011 o 20:30
    ... :
    A,komu płaci się delegacje za dojazdy do pracy?Ja również dojeżdżam i nikomu nawet w głowie,żeby mi za to płacić.Gmina oszczędza nie tylko na nauczycielach,na wszystkich!Jedynie na sobie nie oszczędzają!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  9. 13 maja 2011 o 22:01
    Nie-dla-psa-kiełbasa :
    Wszyscy krytykujecie władzę w Dąbrowie T. a przecież ona oszczędza nawet wysyłając odpowiedź listem zwykłym a nie poleconym bo wiadomo że ten dużo kosztuje!!! A zaoszczędzone pieniądze się przydadzą, przecież jest tyle mord do "wykarmienia".
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  10. 14 maja 2011 o 07:03
    do "trzykropka" :
    Co do nauczania indywidualnego i wypowiedzi :"...". Chciałabym pana/panią poinformować, że póki co nauczyciele są zatrudnieni pod adresem szkoły a nie prywatnymi adresami uczniów, którzy mają nauczanie indywidualne. Nikt z nas nie domaga się wypłacania delegacji za dojazd do szkoły, ale każdy inny pracodawca, który wysyła pracownika do pracy w inne miejsce wypłaca mu delegację lub zapewnia samochód służbowy. I nikt nie ma nic przeciwko jak nasi ministrowie za nasze pieniądze "zwiedzają" Polskę za nasze pieniądze. Nauczycielom dojeżdżającym do ucznia do domu nie należy się nawet zwrot kosztów biletu.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  11. 14 maja 2011 o 07:16
    ? :
    Za dojeżdżanie do pracy delegcja się nie należy, ale jeśli wysyła się nauczycciela poza główne miejsce pracy, to się należy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  12. 14 maja 2011 o 12:32
    do "?" :
    Owszem należy się jak nauczyciel jedzie np na konkurs z młodzieżą. Za dojazdy na nauczanie indywidualne nikt żadnemu nauczycielowi delegacji nie wypłaca.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  13. 14 maja 2011 o 17:38
    zz :
    Zostawcie sprawę dojazdu . Ktoś celowo zmienia temat. Ja zauważam jedną prawidłowość . Zaczyna się afera - Poczatek sie wycofuje , a na polu bitwy pozostaje Minorczyk . Jakby co to szef o niczym nnie wiedział . Najważniejsze by jego nazwisko nie padało przy ewidentnych nadużyciach miasta. Czytam , że rada - ta wykonuje polecenia Począka od początku istnienia Począka .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  14. 14 maja 2011 o 19:28
    JA :
    To jedź rowerem, albo zmień pracę, budują nowy sklep to możesz złożyć papiery na staż, jak masz szczęście to się załapiesz na 6 miesięcy
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  15. 14 maja 2011 o 20:38
    pedagog :
    Jeżeli autor pisze..."uchwała ta jest niezgodna z prawem od dnia w którym została uchwalona...." nasuwa się pytanie, dlaczego nadzór prawny wojewody jak otrzymał taką uchwałę to jej nie uchylił .....????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  16. 15 maja 2011 o 12:36
    x :
    A wybierani przez nas radni po raz kolejny nam powiedzą, że nic nie mogą.Obiecanki kończą się wraz z odebraniem mandatu i pierwszej diety radnego. Żałosne.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  17. 16 maja 2011 o 23:09
    Niedowiarek :
    No dobrze, ale skąd wiadomo, że uchwała jest niezgodna z prawem, bo skoro jest niezgodna z prawem to nie powinna wejść w życie. Czyżby władze Dąbrowy były tak nieodpowiedzialne i naiwne, że pobierają opłaty mając świadomość, że w pewenym momencie rodzice mogą zorientować się jak wygląda sprawa i zarządają zwrotu opłat? Jeśli tak, to rodzice powinni złożyć pozew zbiorowy przeciwko Urzedowi Miasta.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  18. 16 maja 2011 o 23:11
    Seba :
    Wiecie coś może o wysokości opłat na kolejny rok?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  19. 17 maja 2011 o 15:03
    mama :
    Niestety rodzice utrzymują przedszkole. Opłata stała przeznaczona jest na pokrycie rachunków. Wyprawkę (kredki, farby itd) trzeba kupić samemu. Rytmikę, która jest obowiązkowa, też trzeba opłacić. Stałą opłatę płaci się nawet wtedy, gdy dziecko nie chodzi do przedszkola, bo jest chore. A przecież lekarstwa też KOSZTUJĄ. W opłacie nie ma ulgi, gdy do przedszkola uczęszcza rodzeństwo. To się nazywa polityka PRORODZINNA. Czekajcie, urodzimy wam więcej ....... :).
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  20. 17 maja 2011 o 15:26
    tata :
    Niestety polityka PRORODZINNA Burmistrza jest taka że od razu to godzi się tylko na wzrost swoich poborów! A rodzicom to "2 lata temu na piśmie" coś tam obiecał- jak napisał rodzic wyżej- lub " w styczniu wystąpi o zmianę uchwały ", jak czytamy w info. Taki jest pan Burmistrz- a przecież te dzieci będą kiedyś pracowały na jego emeryturę.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  21. 18 maja 2011 o 10:48
    mama :
    Zobaczymy jak w innym obszarze miasto zadba o dzieci. Na os. Westerplatte miał być rozbudowany plac zabaw dla dzieci, ze środków unijnych w ramach rewitalizacji miasta. Jak na razie nie widać, żeby były prowadzone jakieś prace w tym zakresie. A tu lato tuz tuż .......
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  22. 18 maja 2011 o 12:00
    katolik-z-sojuszu :
    Jeszcze w maju klub Sojuszu zaskarży do Trybunału Konstytucyjnego przepisy ustawy o systemie oświaty, które pozwalają na pobieranie opłat za publiczne przedszkola. Posłanka klubu zwróciła przy tym uwagę, że w całej Polsce do sądów administracyjnych kierowanych jest coraz więcej pozwów od rodziców, którzy domagają się odszkodowań za bezprawnie - ich zdaniem - pobierane opłaty za publiczne przedszkola.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  23. 19 maja 2011 o 11:37
    mama :
    Dwa lata temu Roman Wilant, działacz Unii Polityki Realnej z Nowej Soli zaskarżył w sądzie trzy uchwały o opłatach za przedszkola. Za każdym razem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie przyznawał mu rację. Miasto powinno mu oddać 11 tys. zł. Wyroki o niezgodności uchwał o opłatach zapadły także w Poznaniu, Gliwicach, Bydgoszczy, we Wrocławiu. Gminy muszą gwarantować bezpłatne nauczanie i wychowanie zgodne z podstawą programową (ustawa o systemie oświaty).Sądy przyznawały rację rodzicom - nie można płacić za coś, co ma być darmowe. Według nowych przepisów to gminy mają ustalać, jaki czas pracy przedszkola publicznego jest darmowy. Nie może być on jednak krótszy niż pięć godzin dziennie. - Za pozostałe godziny dziecka w placówce samorząd ma prawo ustalić dodatkową stawkę. W Polsce jest 1 mln 425 tys. dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Do przedszkoli chodzi ponad 841 tys. - blisko 60 proc. Na wsi - zaledwie co trzecie dziecko. Wskaźnik wychowania przedszkolnego w Polsce jest jednym z najniższych w UE. - Dane z 2010 r.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  24. 29 maja 2011 o 18:06
    Józio :
    pan burmistrz Początek - to były nauczyciel,jak myślicie sprawdził się jako belfer? Załapali się goście na państwowe posadki,robią co chcą,nie liczą się z ludżmi,prawo ich nie dotyczy i nie rusza!!! No sory miała wejść ustawa o odpowiedzialności finansowej za błędne decyzje urzędnika,ale jak mnie mam można różnie interpretować przepisy i jesteśmy w punkcie wyjścia! HA,HA,HA- wyborcy!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  25. 31 maja 2011 o 22:22
    Katarzyna :
    Wszystko pięknie i ładnie...tak czy siak zapłacimy za to aby był ładny plac zabaw i takie tam inne rzeczy potrzebne w przedszkolu (podatki)...OTWÓRZCIE ludzie oczy!!! bezpłatne to było może w czasach PRL...teraz jest KAPITALIZM i nie ma nic za darmo...Sorry nawet w Kościele płaci się daninę, żeby mszę odprawiono i sakramentu udzielono. Walka z wiatrakami????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  26. 4 czerwca 2011 o 17:07
    nie ważne :
    ktoś wspomniał wcześniej o listach z Gminy. Tam tak martwiąsię o kase że nawet z listami wysylają swoich pracowników stażystów.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  27. 7 czerwca 2011 o 11:00
    mama 6-latka :
    a tak apropo pierwszych klas . w szkole nr 2 ma być 2 klasy po 33 dzieci . dla dobra naszych dzieci jak zwykle. dajmy nasze 6-latki do pierwszych klas.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  28. 7 czerwca 2011 o 12:42
    mama 5-latka :
    Ciężko mi sobie wyobraził naukę czytania w takiej klasie. Żeby uczeń choć jedno zdania z tekstu zdążył przeczytać na lekcji. POWINNY być 3 klasy po 20 dzieci. Tempo przyswajania wiedzy takich małych dzieci jest różne, jak nauczyciel ma dostosować poziom w tak licznej klasie? A jak będzie w przyszłym roku, gdy do pierwszej klasy pójdą dwa roczniki?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  29. 7 czerwca 2011 o 17:33
    Ewa :
    Prawda jest taka, że później do klasy czwartej przychodzą dzieci, które nie umieją czytać i pisać. Wtedy ciężko jest już nadrobić braki. W nauczaniu początkowym nauczyciel musi mieć czas, aby dopilnować każdego dziecka, przy trzydziestoosobowych klasach jest to niewykonalne. Odsyłam do artykułu o wynikach sprawdzianu klas szóstych - małopolscy uczniowie napisali go najlepiej. Tylko tyle, że w ramce w zestawieniu najlepszych szkół podstawowych są same szkoły prywatne i społeczne, w których klasy są co najwyżej piętnastoosobowe.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  30. 7 czerwca 2011 o 20:18
    ss :
    Pan Burmistrz obiecywała tylko przed wyborami a po ..... jak zwykle. Ostatnia decyzja w sprawie likwidacji jednej z pierwszych klas w szkole podstawowej nr.2 jest tego doskonałym przykładem. Nie dajmy się zwieść tłumaczeniom o oszczędnościach bo nie przyniosą te redukcje żadnych oszczędności a ucierpią tyko dzieci i ich rodzice no i oczywiście nauczyciele którzy będą musieli prowadzić przez sześć kolejnych lat tak liczne klasy. Mam nadzieję że Pan Burmistrz jeszcze raz przemyśli tę decyzję a rodzice i nauczyciele nie dopuszczą do tak paradoksalnej sytuacji. No cóż widocznie dzieci w Dąbrowie nie muszą być wykształcone aby nie zagrażać tym którzy się już nauczyli.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  31. 8 czerwca 2011 o 08:36
    mama 5-latka :
    Tak państwo dba o nasze dzieci. W internecie było kiedyś podane, że rząd wprowadzi od tego roku szkolnego program "Laptop dla pierwszoklasisty" - laptop miał otrzymać każdy "pierwszak". Ostatnio słyszałam w radio, że projekt ten zostanie na razie zawieszony. No cóż ..... liczydła są tańsze.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  32. 8 czerwca 2011 o 09:00
    ktoś :
    Klas będzie 3 a nie 2 :P A podobno za przedszkole od września już się płacić nie będzie. No cóż zobaczymy
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  33. 8 czerwca 2011 o 10:59
    rodzic :
    trzy lata wstecz też miało być 3 klasy a zostały dwie po 30 dzieci. po dwóch latach podzielono je na trzy klasy. oczywiście dla dobra dzieci. ja nie mogę doszukać się tu dobra dzieci. a może wybory miały się odbyć?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  34. 8 czerwca 2011 o 12:57
    ss :
    Do ktoś. Jeżeli klas będzie 3 to O.K. Jeżeli zaś 2 klasy na 68 dzieci to skandal a do wyborów jeszcze sporo czasu. Prawdopodobnie rodzice dzieci wybierają się niebawem do Pana Burmistrza w tej sprawie. Czas pokaże co zwycięży. miejmy nadzieję że rozsądek .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  35. 8 czerwca 2011 o 14:26
    rodzic :
    do ktoś. dlaczego zapisy są do dwóch klas lub dlaczego nie ma normalności jak człowiek idzie do szkoły i nie może załatwić za jednym razem sprawy. przecież rodzice pracują a urlop chcą poświęcić na wypoczynek a nie na odwiedzanie szkoły kilka razy. może pan burmistrz zdecyduje się końcem sierpnia?. Dlaczego mamy zapisywać dzieci do jedynki skoro mamy do szkoły nr 2 bliżej. pana burmistrza w ogóle to nie interesuje . przecież dla dobra rodziców i dzieci możemy jedno dziecko zawozić do jedynki a drugie do dwójki nie mówiąc jeszcze o bezpieczeństwie w czasie powrotu do domu ze starszym rodzeństwem. to jest istna paranoja .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  36. 8 czerwca 2011 o 21:57
    matka nastolatka :
    do Mamy 5-cio latka: naprawde uważa Pani,że maluchom w 1 klasie potrzebne są laptopy?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  37. 9 czerwca 2011 o 08:29
    mama 5-latka :
    Do Mamy nastolatka. Ma Pani rację, nie są im potrzebne.Też tak uważam. Chodziło mi wyłącznie o podejście władz do dzieci. Coś się szumnie ogłasza, reklamuje a potem nic z tego. Przed wypuszczeniem do publicznej wiadomości takiej informacji ministerstwo powinni się zastanowić, czy ten sprzęt jest dzieciom potrzebny i czy są na to pieniądze. Działania władz powinny zmierzać do zapewnienia dzieciom jak najlepszych warunków do nauki, niestety tak nie jest.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  38. 9 czerwca 2011 o 23:33
    niania :
    Ministerstwo to sie powinno zastanowic czy takie cos jak szkola i przedszkole powinno byc zarzadzane przez Panockow z gminy, bo z powyzszych komentarzy wynika ze nie
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  39. 10 czerwca 2011 o 22:55
    ojciec :
    ciekaw jestem, czy panie radne - nauczycielki (jest ich o ile się nie mylę chyba trzy) cokolwiek kiwną palcem w sprawie liczebności klas, czy jak te wańki - wstańki będą potakiwać burmistrzowi?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  40. 10 czerwca 2011 o 23:24
    gest :
    waniek wstaniek jest cztery , ale nie wszystkie potakują i w tym jest problem
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  41. 12 czerwca 2011 o 16:09
    ojciec :
    to dobrze by było, żeby wreszcie i pozostałe przestały potakiwać i wywalczyły to co jest dobre dla dzieci a nie dla burmistrza
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  42. 12 czerwca 2011 o 21:35
    ojciec :
    w gimnazjach też napchają dzieci w klasach pierwszych do oporu - wyrazy współczucia dla nauczycieli
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  43. 13 czerwca 2011 o 03:03
    ojciec 2 :
    Czemu mamy współczuć nauczycielom?Dzieciom nalezy współczuć, bo jak jest ich tyle w klasie,to nauczyciele(niektorzy) sobie najzwyczajniej w świecie nie radzą z dyscypliną i WYŻYWAJĄ SIĘ NA UCZNIACH ILE WLEZIE!!!Jest jedna taka paniusia,która wstawia jedynki dla utrzymania dyscypliny,(innego sposobu bidula nie zna),a potem wlicza je do średniej z ocen.Jeśli tak traktuje mlodzież ,to niech się nie dziwi,że dzieci nią gardzą i szydzą z niej.Zasłużyła sobie na takie traktowanie!I,niech mi nikt nie pisze,że młodzież jest dzisiaj niedobra i zła.Wychowanie nalezy zacząć od nauczycielek,a potem oczekiwać i wymagać od młodziezy.W pokoju nuczycielskim aż grzmi od plotek!Obgaduje się dzieci,rodziców,nawet dziadków.NA NIKIM SUCHEJ NITKI NIE ZOSTAWIĄ!Ale od dzieci się wymaga,prawda?Dajcież przykład paniusie,a potem wymagajcie.Ośmieszacie się same,a potem się dziwicie,że dzieci z was kpią?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  44. 13 czerwca 2011 o 18:13
    ojciec 3 :
    a jak mają dawać dobry przykład nauczyciele jak burmistrz nie daje?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  45. 13 czerwca 2011 o 21:21
    mama :
    Dziwne to wszystko, zapisy były do 3 klas. Po 20 dzieci miało być, po równo chłopców i dziewczynek. Z tej strony dowiedziałam się, że klas ma być dwie. Zadzwoniłam do dyrektora, a ten nie zaprzeczył. Normalnie szok dla mnie. Podobno dyrektor cały czas walczy, trwają rozmowy... jutro mamy spotkanie rodziców i zobaczymy co dalej. Ja na pewno nie chcę tak licznej grupy, ale czy rodzice coś mogą poza napisaniem petycji, zażalenia?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  46. 13 czerwca 2011 o 21:53
    wożny :
    Ojciec2 czyzbys był nauczycielem?jeżeli tak to w porządku, bo piszesz o sobie i ći wolno, ale jesli nie to paskudnie obgadujesz innych!wstyd
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  47. 14 czerwca 2011 o 14:23
    mieszkanka :
    dlaczego "oszukiwani rodzice" nie są już w najczęściej komentowanych?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  48. 14 czerwca 2011 o 14:34
    redakcja :
    Do "mieszkanki": To kwestia przyjętej zasady (patrz: http://www.kurierdabrowski.pl/w-nowej-oprawie ) Zastosowany w e-Kurierze system zarządzania treściami automatycznie zlicza ilość komentarzy i w sposób absolutnie bezstronny, beznamiętny i obiektywny publikuje ranking tytułów w rubryce „Najczęściej komentowane”. Przyjęliśmy, że ranking obejmuje okres ostatni 30 dni. Jeżeli wiadomość jest starsza , to z rankingu wypada. Automatycznie, bez jakiejkolwiek naszej ingerencji. Wiadomość, o którą Pani pyta pochodzi z 13 maja.
    VN:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  49. 14 czerwca 2011 o 14:44
    .... :
    Do woźny.Ja poprę ojca2, bo pisze prawdę!Nie sądzę aby byl nauczycielem.Jednak ty pewnie nim jesteś, bo kogo by tak urazila prawda,o ktorej pisze ojciec jak nie nauczyciela wlasnie?Ojciec wcale nie obgaduje,napisal dokladnie o tym co się dzieje w pokojach nauczycielskich.Liczą sie uklady,dzieci znajomych,wysoko postawionych itd.To,że sie obgaduje wszystkich to prawda!Mam wśród znajomych nauczycieli i sami o tym mówią.Czasy kiedy nauczyciel byl autorytetem DAWNO MINĘŁY i tak na prawdę oni sami na to zapracowali.Nie szanują nie tylko uczniów ale samych siebie.Kłócą się między sobą,obrażają,walczą do upadłego o każdą nadliczbówkę itp,a swe nerwy i złośliwości przenoszą później do klas.Uczniowie to widzą,w domach opowiadają i stąd taka opinia o nauczycielach.Sami pracują na takie opinie!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  50. 14 czerwca 2011 o 17:58
    pedagog :
    oj prawda, prawda, autorytety minęły dawno. Teraz dziecko powie matce "zamknij się " w obecności nauczyciela i nie wiadomo czyja to wina?zmieniły się czasy , dawniej wychowywała szkoła i rodzice , teraz sama sobie odpowiedz jak to jest. Rodzic potrafi zbluzgać nauczyciela przy dziecku chociaż dobrze wie , że sam sobie z nim nie radzi, "dawny Autorytet "jak przylał plecionką albo naderwał ucho ,został poparty przez rodzica a dzisiaj?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  51. 14 czerwca 2011 o 19:58
    rodzic :
    Ja odpowiem neutralnie ,mówi się że nauczyciele nie mają szacunku ,to prawda ,ale sami o to poniekąd zadbali np;kłótnie między sobą przy uczniach ,jeden o drugim opowiada uczniom jakim jest marnym nauczycielem,w szkole panuje protekcja liczą się rodzice bogaci i wpływowi,liczy się nazwisko i takimi kategoriami są oceniani uczniowie ,szara myszka nie ma siły przebicia i to zniechęca uczniów ,nie przeczę że są uczniowie rozrabiaki ale czymś tych uczniów trzeba zachęcić .Ja to wszystko piszę z obserwacji gdyż pracuję w szkole i dodam również że są też rodzice co mają tylko wobec szkoły same wymagania.Moim zdaniem dużo zależy od mądrości samego dyrektora żeby pogodził ze sobą te wszystkie problemy o których wspomniałem i żeby była dobra współpraca szkoły z rodzicami i odwrotnie .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  52. 14 czerwca 2011 o 20:39
    ojej :
    rodzicu, ujawnij w jakiej szkole pracujesz, bo to jakaś patologia a nie szkoła, wydawało mi się, że protekcja i to, kim są rodzice ucznia, nigdy nie było w dąbrowskich szkołach obecne, no ale skoro ty tam pracujesz to i sam tak pewnie postępujesz
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  53. 14 czerwca 2011 o 21:21
    .... :
    Do pedagoga.Z Twojej wypowiedzi rozumiem,że pasowałyby Ci dawne metody wychowawcze typu lanie plecionką czy naderwane ucho.Nie tędy droga "PEDAGOGU".Może Tobie przydałoby się jakieś lanie?Jakim prawem piszesz takie rzeczy? Nie wyobrażam sobie abym miał poprzeć takie zachowanie nauczyciela wobec mojego dziecka.Dla mnie jest to sytuacja niedopuszczalna,a Ty widzę tęsknisz za takimi metodami i w pełni je popierasz.Natomiast dobrze ujął swe obserwacje rodzic.W każdej szkole jest tak,że rzeczywiście szara myszka nie ma siły przebicia.Niejeden "zwykły" uczeń ma dużo większą wiedzę od tego dobrze urodzonego,ale dlatego ,że jest tylko szarą myszką,a nie ,np dzieckiem lekarza to ma gorsze oceny.Potem nauczyciele się dziwią,że dzieci pyskują,ale tak naprawdę one widzą na co dzień różne NIESPRAWIEDLIWE sytuacje i zwyczajnie się na nie nie godzą!Mówią głośno co o tym myślą, a nauczycieli prawda kole w oczy.Myślę,że gdyby nauczyciele mieli sprawiedliwe i odpowiednie podejście do wszystkich uczniów to i dzieci były by lepsze.Dlaczego te szare myszki mają ciągle być ofiarą przysłowia-CO WOLNO WOJEWODZIE,TO NIE TOBIE SMRODZIE.Na zakończenie chcę napisać jeszcze do pedagoga.Otóż mam OGROMNE wątpliwości odnośnie tego,że szkoła wychowuje.Obecni nauczyciele (w większości) wzorcami dla swych uczniów na pewno nie są!Trudno oczekiwać od młodzieży samych pozytywów i kultury, jeśli niejeden nauczyciel z kulturą jest na bakier.Tak jak pacjentowi nie dane jest wygrać z lekarzem,tak uczniowi nie dane jest wygrać z nauczycielem.Zawsze to uczeń będzie na przegranej pozycji w starciu z nauczycielem.Dziwi mnie jednak to,ze nauczyciele sami to wszystko widzą i nie potrafią obiektywnie ocenić sytuacji.Są świadomi swej przewagi nad uczniem i sprytnie to wykorzystują.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  54. 14 czerwca 2011 o 21:34
    rodzic :
    do ojej:mylisz się bo w szkołach dąbrowskich ma to też miejsce i w szkołach powiatu ,mam znajomych i coś na ten temat wiem ,postępować tak nie postępuję gdyż nie jestem nauczycielem i parę razy byłem świadkim wszelakich zachowań nauczycieli i uczniów,a protekcje istnieją i uczniowie są dzieleni na lepszych i gorszych ,moje dzieci też chodzą do dąbrowy i widzą jaka jest niesprawiedliwość bo dzieci lekarzy ,nauczycieli ,rządzących itp.-to nie patologia
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  55. 15 czerwca 2011 o 08:44
    rodzic 3 klasy :
    popieram to ze jest podział uczniów. sama jestem tym zaskoczona ale test trzecioklasisty wyłonił zdolniejsze dzieci bo poprawiali je nauczyciele z innych szkół i bez znajomości.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  56. 15 czerwca 2011 o 11:29
    na szczęście :
    na szczęście egzaminy po podstawówce, po gimnazjum i matury są oceniane zupełnie w innym mieście, więc lekarskie dzieci i inne mogą zostać rzetelnie ocenione
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  57. 15 czerwca 2011 o 12:04
    ciekawa :
    Napiszcie proszę ile klas pierwszych zostanie utworzonych w Podstawówce nr 2 (na osiedlu) i jakie będą liczne.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  58. 15 czerwca 2011 o 12:50
    TATA :
    jutro burmistrz ma dać odpowiedz o ilości klas w szkole nr 2. mamy nadzieję ze będzie to trzy klasy bo inaczej nie wyobrażam sobie nauki w pierwszej klasie gdzie jest 30 osób a zapisanych jest dzieci 69 do dwóch klas. możemy sobie policzyć i wyobrazić warunki gdyby doszło do skrajności i było 2 klasy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  59. 15 czerwca 2011 o 13:20
    mama :
    Ja również sobie nie wyobrażam. A jak dojdzie jeszcze kilkoro 6-latków? To już będą musieli zrobić 3 i koniec. A wracając do tematu, ktoś wie czy od września faktycznie nie będzie opłaty stałej za przedszkole?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  60. 15 czerwca 2011 o 13:43
    pedagog :
    do"......" nie zauważyłeś że moja wypowiedz nie była broń Boże pochwała tamtych "autorytetów" . Chodziłem w latach 70-tych do szkoły i wspominam ją źle, chociaż byłem raczej dobrym uczniem, ale Ci ,ktorzy podpadli byli traktowani okrutnie. Dzisiaj za takie metody nauczyciel srogo by odpowiedzial. Dzisiaj nauczyciele drżą przed uczniem i on to doskonale wie.faworyzowanie było dawniej(lekarz, urzędnik, sklepowa, miasto itp.)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  61. 15 czerwca 2011 o 19:25
    mama x :
    do mamy: od września już nie będzie opłaty stałej
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  62. 15 czerwca 2011 o 21:34
    .... :
    Do pedagoga.Nie widzę aby nauczyciele drżeli przed uczniem.Jest dokładnie na odwrót!Nadal uważają,że mają prawo ucznia obrażać, poniżać i dyskryminować.Jest na to wiele przykładów,o których nie będę tutaj pisał.Natomiast w momencie kiedy uczeń się zbuntuje,sprzeciwi i wyrazi swoje zdanie,broniąc swej godności to z miejsca jest tępiony,obniża mu się zachowanie i ma "przechlapane".Nadal jest tak,że nauczyciel może wiele i nie ponosi za to ŻADNYCH konsekwencji,natomiast uczeń tak!Uczeń zawsze był,jest i będzie nikim przy nauczycielu.Dziś nauczyciel wcale srogo nie płaci(jak to piszesz)za złe zachowanie wobec uczniów.Wiesz dlaczego tak jest?Dlatego,że rodzice w trosce o młodsze dzieci uczęszczające do szkoły swych zastrzeżeń nie zgłaszają nie chcąc się narażać!Odnośnie zaś faworyzowania,to nie zgodzę się z Tobą,że to było dawniej.Ten problem jest wciąż aktualny!Wystarczy zasięgnąć opinii dzieci, a wszystkiego się dowiesz ze szczegółami.Przykre jest to,że jedni muszą wiele trudu włożyć w to aby mieć czwórkę czy piątkę,a inni mają takie oceny zapewnione już na starcie tylko dlatego,że są dziećmi lekarzy,nauczycieli itp.Do rzadkości należą rodzice i dzieci,którzy pozytywnie wyrażają się o szkole,a to chyba nie najlepiej świadczy o szkołach rzekomo PRZYJAZNYM DZIECKU.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  63. 16 czerwca 2011 o 16:16
    rodzic :
    w gimnazjach również przepełnione klasy,ale to nikomu oprócz rodziców i dzieci nie przeszkadza. Nie dziwię się, że wyniki egzaminu gimnazjalnego wypadły tragicznie w powiecie dąbrowskim (wiad. onet )Szkoda naszych dzieci. Ale najważniejsze są oszczędności.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  64. 16 czerwca 2011 o 16:47
    .... :
    Wyniki testów kompetencji wypadły tragicznie,to prawda.Zastanawiam się dlaczego?Czy to świadczy o uczniach czy nauczycielach?Dzieci napisały źle,bo źle były przygotowane przez nauczycieli.Uczniowie sami nie nauczą się w domu tego, co powinni wynieść z lekcji.Skoro WSZYSCY napisali słabo,to chyba o czymś świadczy?Wiedza przekazana dzieciom była widocznie słaba i niewystarczająca.To był sprawdzian nie tyle dla uczniów co dla uczących.Powinni wyciągnąć jakieś wnioski.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  65. 16 czerwca 2011 o 18:00
    mylisz się :
    nie wszyscy napisali źle, w dzisiejszej gazecie krakowskiej jest zestawienie gimnazjów, które napisały najlepiej i niestety są to prawie wyłącznie gimnazja prywatne i społeczne, podobnie było z podstawówkami - w takich szkołach mają tylko wybranych uczniów w mało licznych klasach, fundują im dodatkowe lekcje z matematyki i polskiego, słaby jest wynik średni, zaniżają go dzieci z rodzin patologicznych, a nawet i z tych lepszych, ale gdy rodzic w domu nie dopilnuje, żeby dzieciak nie wagarował, odrabiał lekcje i cokolwiek dał z siebie, to choćby nauczyciel stanął na głowie, za ucznia egzaminu nie napisze, na szczęście są uczniowie i w naszych gimnazjach, którzy osiągnęli wyniki równe krakowskim, więc nie można już tak całkiem zrzucać winy na nauczycieli
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  66. 16 czerwca 2011 o 18:14
    .... :
    Będę zrzucał winę na nauczycieli bo chyba jeszcze nigdy korepetycje nie były tak modne jak obecnie!Dawniej dzieci uczyły się tylko w szkole i jakoś miały zadowalające wyniki.Byli po prostu dobrzy nauczyciele i to uczniom wystarczało.Dziś nie tylko dzieci z rodzin patologicznych(jak sugerujesz)zaniżają poziom.Dzieci z normalnych rodzin często nie dają sobie rady i to nie dlatego,że są mało zdolne,lecz dlatego,że nauczyciele małym wysiłkiem odbębnią lekcje,a potem liczą na dodatkowe zarobki w postaci korepetycji.Zjawisko bardzo powszechne i wszystkim dobrze znane!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  67. 16 czerwca 2011 o 21:08
    matka :
    Mój syn nie chodził na korepetycje i napisał dobrze. Niestety wiadomości jest coraz więcej i tylko systematyczna praca może dać wyniki. A poza tym gimnazjum - wiek dojrzewania, ogromna ilość wiedzy i trzydziestoosobowe klasy - to dało takie wyniki. W szkołach prywatnych są klasy piętnastoosobowe. Powtórzę za rodzicem - oszczędzajmy na naszych dzieciach!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  68. 17 czerwca 2011 o 02:54
    matka2 :
    Do matki.Wiadomą sprawą jest,że tylko systematyczna praca daje wyniki.Jednak biorąc pod uwagę OGROM wiedzy jaką młodzież musi wcisnąć do głowy jest podstawą do tego aby ta systematyczność nie była zachowana.Śmiem twierdzić,że mało który uczeń jest w stanie z dnia na dzień solidnie nauczyć się kilku przedmiotów bo jest to poprostu nierealne.Weźmy,np.sytuację,że na nastepny dzień jest fizyka,biologia,historia,geografia.To tylko przykład, ale akurat często się tak właśnie zdarza.Czy ktoś byłby w stanie tyle wiedzy naraz się nauczyć?Napewno nie!A,jeszcze niech będzie do napisania jakieś wypracowanie z polskiego, to już niestety nie pozostaje nic innego jak tylko siedzieć non stop w książkach od rana do późnej nocy.To, zdecydowanie nie sprzyja systematyczności,o której Pani pisze, bo dzieci tak naprawdę nie miały by wogóle normalnego życia.Mam rodzinę za granicą i tam dzieci kończą lekcje w szkole,zostawiają książki ,zeszyty w szkolnych szafkach i popołudnia mają dla siebie i swoich zainteresowań.Mają czas na zwyczajny odpoczynek,którego nie mają nasze dzieci chcąc podołać systematyczności w nauce.Za granicą dzieci nie są głupsze od polskich,również kończą studia,a czas spędzony w szkole nie kojarzy im się z ciągłym stresem i zmęczeniem.My dorośli wracając z pracy jestesmy zmęczeni i patrzymy tylko usiąść i odpocząć,a dzieci?One wracają i odnowa nauka.To tak jak my bysmy musieli pracować na okrągły zegar.Kto to wytrzyma?Jeśli nic się nie zmieni w programach nauczania,to niestety, ale młodzież nie będzie mądrzejsza, lecz coraz bardziej nerwowa i bezradna wobec wciąż narastających obowiązków.Patrząc na statystyki samobójstw wśród młodzieży to oprócz zawiedzionych pierwszych miłości prym wiedzie właśnie depresja szkolna.Najwięcej dzieci popełnia samobójstwo w styczniu i czerwcu,czyli na półrocze i na koniec roku szkolnego.I,nie są to jacyś degeneraci z patologicznych rodzin,ale dzieci,które nie nadążyły za oczekiwaniami dorosłych.Czy o to w tym wszystkim chodzi?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  69. 17 czerwca 2011 o 07:20
    mama :
    I będzie 3 klasy :) Hura!!! :)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  70. 17 czerwca 2011 o 08:18
    mama 6latka :
    będzie 3 klasy i bardzo się z tego cieszę. wiem również że nie była to łatwa decyzja dla pana burmistrza więc tym bardziej dziękuję w swoim imieniu jak również w imieniu rodziców którzy byli na rozmowie u pana burmistrza za utworzenie 3 pierwszej klasy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  71. 17 czerwca 2011 o 09:21
    była uczennica :
    Systematyczna nauka to podstawa opanowania materiału. Gdy jeden temat jest podstawą do kolejnego, nie zapoznanie się z materiałem powoduje narastanie zaległości. Wtedy uczeń jest przytłoczony ilością do nadrobienia, wówczas podchodzi do nauki niechętnie bo nawet nie wie czego ma się uczyć. Według mnie problemem jest liczebność klas. Łatwiej utrzymać zainteresowanie małej grupy uczniów (uczniowie nie chowają się za siebie i nie ziewają, nie mogą uniknąć odpowiedzi). W szkole więcej wiedzieliśmy z lekcji, gdy klasa była podzielona na grupy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  72. 17 czerwca 2011 o 13:25
    mama :
    Ale jaka niełatwa decyzja skoro uczniów jest 69, jak to podzielić na 2 klasy w ogóle? Dla mnie jest nonsensem, że musieliśmy w ogóle czekać na decyzje i że ona była tak trudna... Parodia normalnie. A podziękować można ale rodzicom 6 latków którzy dla dobra naszych 7 latków posłali swoje wcześniej aby utworzyć więcej grup
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  73. 17 czerwca 2011 o 18:47
    matka 3 :
    nie przesadzajmy z tą ilością nauki w gimnazjum, dzieci mają czas na wszystko, siedzą całymi godzinami przed komputerem, a o lekcjach przypominają sobie rano, jak przepakowują plecak, widzę to po swoich dzieciach, jak dopilnuję, to odrabiają lekcje i nauka wcale nie zabiera im wiele czasu, ale wystarczy że ide do pracy na drugą zmianę i juz jest tylko komputer, wcale nie mają codziennie zadań ze wszystkich przedmiotów, geografie miały w tym roku raz w tygodniu, tak samo któryś inny przedmiot
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)
  74. 19 czerwca 2011 o 13:44
    inny rodzic :
    w telewizji podali,że od września nie będzie stałych opłat w przedszkolach, więc burmistrz nie robi nam żadnej łaski
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 0)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)