Dzisiaj:
Sobota, 23 listopada 2024 roku
Adela, Erast, Felicyta, Klemens, Klementyn, Orestes, Przedwoj

W Nieczajnie i Szarwarku jak w Holandii?

7 stycznia 2013 | komentarzy 89

To nie futurystyczna wizja dalekiej przyszłości rodem z filmów science fiction, ale możliwy do zrealizowania za kilka lat scenariusz dla wsi Nieczajna Górna, Dolna i Szarwark.

W tych małych miejscowościach może stanąć farma wiatraczna składająca się prawdopodobnie z ośmiu turbin wiatrowych. Czy pejzaż poddąbrowskich wsi zacznie przypominać ten rodem z Holandii, Niemiec czy niektórych regionów Francji?

Jeden z mieszkańców Nieczajny Górnej zaalarmował nas o możliwości powstania farmy wiatracznej w tej miejscowości:

„Piszę z prośbą poruszenia sprawy wiatraków we wsi Nieczajna, które prawdopodobnie nasza gmina chce kupić od Niemców, którzy je likwidują. Pisze gdyż jest to jedyna bezstronna strona internetowa, proszę o pokazanie ludziom faktycznych cech tych wiatraków, które są głównie negatywne i my mieszkańcy wsi Nieczajna Górna będziemy mieli tylko negatywne skutki, nie jestem jakimś znawcą ale wiem, że takie wiatraki powinny być na terenach mało zaludnionych a nie tak gęsto jak Nieczajna.”

Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej potwierdził niektóre z tych informacji. W Nieczajnie Górnej i Dolnej oraz w Szarwarku mogą stanąć turbiny wiatrowe. Jeszcze w tym roku gmina może przegłosować uchwałę o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego tych wsi, co otworzy drogę dla inwestora, który na tym terenie wybuduje farmę wiatrową. Tyle tylko, że inwestorem nie jest gmina Dąbrowa Tarnowska, a może nim być (i prawdopodobnie będzie) spółka zarejestrowana w Luksemburgu, z siedzibą główną w Warszawie, zrzeszająca inwestorów prywatnych z różnych krajów, m.in.: Luxemburga, Szwajcarii, Francji. Nie podajemy jej nazwy by uniknanąć posądzeń o kryptoreklamę.

Z racji kapitału spółki, inwestycji w Polsce, które realizuje z powodzeniem od 2007 r. (ze strony firmy: we wrześniu 2007 r. przejęła swoją pierwszą działającą farmę wiatrową w Polsce. „Lisewo”, o mocy 10,8 MW, jest zarządzane przez spółkę) może być realnym inwestorem w gminie Dąbrowa Tarnowska. Sama gmina nie ma tu jednak wiele do powiedzenia, gdyż decyzja o wieloletniej dzierżawie działek należy do osób fizycznych – właścicieli terenów atrakcyjnych dla firmy.

Ja nie mam prawa wnikać w umowy handlowe między mieszkańcami, a firmą – tłumaczy nam Stanisław Początek. – Nie mam podstawy czegoś blokować. Nie możemy odmówić procedowania. My nie zachęcamy i nie odradzamy.

Zapytaliśmy burmistrza, dlaczego zamiast na terenach tak gęsto zaludnionych nie zaproponować firmie inwestycji w Strefie Przemysłowej w Morzychnie. Gmina jednak nie może się na to zgodzić, gdyż samorząd stawia na inwestorów tworzących nowe miejsca pracy dla mieszkańców, a farma wiatrowa nie wymaga zatrudnienia zbyt wielu ludzi. Ponadto Nieczajna Górna oraz Dolna i Szarwark zostały wytypowane jako tereny nadające się pod tego typu inwestycje w energię odnawialną.

Burmistrz potwierdził, że firma, o której mowa, w zeszłym roku zwróciła się do gminy z zapytaniem o możliwość uchwalenia zmiany planu zagospodarowania przestrzennego interesującego ich terenu. Samorząd, jak twierdzi burmistrz, nie może odmówić procedowania w tej sprawie, ani hamować inwestycji. Nie może również ingerować w umowy między mieszkańcami a firmą – operatorem energii odnawialnej. Słowa burmistrza nie oznaczają jednak rzeczywistej zgody rady miasta na uchwalenie zmiany zagospodarowania przestrzennego atrakcyjnych dla inwestora terenów. Przynajmniej w teorii, bo jak wygląda praktyka – wszyscy wiedzą.

Odpowiedzialność za tę decyzję poniosą radni, którzy będą debatować nad uchwałą. Na radnych miejskich, być może jeszcze w tym roku, spadnie duża odpowiedzialność, ale i nie mniejsze wyzwanie, gdyż mają szansę udowodnić, że nie głosują ślepo według partyjnych wskazówek, ale mają na uwadze dobro mieszkańców i gminy. Zostaną też z tego z pewnością rozliczeni przez wyborców. Powinni więc, do tego czasu, zdobyć jak najwięcej informacji dotyczących energii odnawialnej, a przede wszystkim farm wiatrowych. Na pewno może im w tym pomóc inwestor, który chętnie udziela informacji o swojej działalności. Odpowiedzi na kwestie sporne muszą zaś poszukać na własną rękę.

Według informacji burmistrza firma rozmawia już z wybranymi mieszkańcami tych trzech miejscowości, ale do gminy ma zwrócić się z wnioskiem o wprowadzenie punktu do porządku obrad dopiero, gdy zawrze odpowiednią ilość umów z osobami prywatnymi. Nie każda działka nadaje się bowiem pod tego typu inwestycje. Stanisław Początek mówi nam, że odległość wiatraka od budynku lub ściany lasu musi wynosić minimum 500 metrów. Nie można oczywiście osobom prywatnym zabronić czy odradzać podpisania umów, ani wywierać żadnego nacisku. Trudno się również dziwić, że niektórzy mieszkańcy (ci, którym taką ofertę postawiono) chcą zarobić na dzierżawie swojej własności.

Burmistrz mówi nawet więcej:

Jest konkurencja między firmami i jest pewna zazdrość ludzka.” Po co tamten ma mieć lepiej niż ja?”. I on robi szum.

Chodzi o to, że nie wszyscy mieszkańcy tych wsi otrzymają od inwestora propozycje dzierżawy ziemi. My jednak sądzimy, że nie chodzi o zazdrość, ale zwykłą obawę przed inwestycją, której skutki na razie nie są znane (firma dopiero zleci opracowanie analizy wpływu wiatraków na otoczenie w tych miejscowościach; niemniej jednak z informacji, które nam przekazuje na podstawie podobnych inwestycji wynika, że farmy wiatraczne nie są szkodliwe dla ludzi i środowiska).

Nieczajna Górna oraz Dolna i Szarwark nie są pierwszymi miejscowościami w Polsce, w których firmy zajmujące się energią odnawialną chcą zakładać farmy wiatrowe. Nieczajna (w gminie Dąbrowa Tarnowska, powiecie dąbrowskim, województwie małopolskim) nie jest nawet pierwszą Nieczajną w Polsce, która nadaje się pod tego typu inwestycje. W Nieczajnie (średniej wielkości wsi sołeckiej położonej w województwie wielkopolskim, w powiecie obornickim i gminie Oborniki) temat omawiany był na tyle burzliwie, że lokalna prasa donosiła nawet o… „wiatrakach niezgody”. Tam jednak przed faktem, czyli wprowadzeniem pomysłu inwestora w życie, (jak wynika z informacji medialnych) nie było żadnych konsultacji społecznych, a mieszkańcy o sprawie dowiadywali się pocztą pantoflową. Po stronie mieszkańców stanął radny, który – na własną rękę – zorganizował konferencję poświęconą energii odnawialnej z udziałem specjalistów badających ten temat. Sądząc po osłabionej opozycji w gminie Dąbrowa Tarnowska może się okazać, że taka uchwała, jeżeli już się pojawi, przejdzie bez echa. Radni mają jednak jeszcze dużo czasu, by zapoznać się z tematem i pogłębić wszelkie „za” i „przeciw”.

Wśród tych pierwszych, czyli argumentów „za” energią wiatraczną można wymienić m.in.: możliwe wyczerpanie się zasobów węgla i gazu (należy poszukiwać alternatywnych źródeł energii), energia ogólnie dostępna (to źródło odnawialne umożliwiające dystrybucję na duże odległości), zmniejszenie emisji do atmosfery toksycznych oraz wywołujących efekt cieplarniany gazów (energia wiatraczna jest czysta), niższa cena energii, wzrost przychodów dla gminy w formie podatków oraz korzyści społeczne (sponsoring imprez kulturalnych, dzierżawa ziemi).

Przeciwnicy wiatraków mówią jednak o zagrożeniach związanych z inwestycją, m.in.: deformacja krajobrazu naturalnego i zmniejszenie atrakcyjności turystycznej terenu, duże koszty produkcji i budowy (co nie jest w ogóle istotne w przypadku gminy Dąbrowa Tarnowska, która nie tylko nie dopłaci do wiatraków, bo całe koszty – i ryzyko z tym związane – poniesie inwestor, a gmina tylko skorzysta na podatkach), niszczenie naturalnych siedlisk lądowych roślin i zwierząt, ujemny wpływ na duże ptaki lęgowe (np. bociany) w promieniu 5 km i na ptaki wędrowne (np. żurawie, gęsi) w promieniu 20 km, opory aerodynamiczne łopat wytwarzają uciążliwy hałas, monotonność wytwarzanego dźwięku oddziałuje negatywnie na psychikę człowieka, w pobliżu budowy farm zaobserwowano spadek wartości gruntów, niestabilne źródło energii (nadal wymaga elektrowni konwencjonalnych), negatywny wpływ na lokalny ekosystem, niebezpieczne dla zdrowia drgania i infradźwięki.

Burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej przekonuje, że wiatraki nie powodują nadmiernego hałasu. Jedna „sztuka” emituje, według danych Stanisława Początka, 40 db (według naszych – od 40 do 70 db, ale już farma wiatraczna wytwarza dźwięki o znacznie wyższych wartościach). Nie znaczy to jednak, że za kilka lat (a na inwestycję trzeba patrzeć z tej perspektywy) nie pojawią się lepsze i nowocześniejsze budowle.

Burmistrz mówi, że prawie każda nowa inwestycja spotyka się ze sprzeciwem społecznym:

– Nie wiem – to się boję. – Mówi i przywołuje gorące spory, jakie wywoływały swego czasu telefony komórkowe oraz skutki ich używania dla zdrowia człowieka: – A teraz jest w Polsce 30 milionów komórek.

Uspokaja również, że nic nie zostanie w gminie zrobione bez odpowiednich ekspertyz. Przed pozytywnym zaopiniowaniem inwestycji rada zapozna się m.in. z raportem oddziaływania wiatraków na środowisko, opinią Sanepidu, planistów, Wojska Polskiego i prawdopodobnie również ekologów, którzy zwykle zabierają głos w przypadku „spornych” kwestii.

Oczywiście każdy będzie mógł zgłosić swoje uwagi, odwołać się od decyzji do drugiej instancji – zaznacza Stanisław Początek, który podkreśla, że nic nie zostanie ukryte przed opinią publiczną.

Przed uchwałą na stronie gminy pojawi się informacja o zmianie planu zagospodarowania przestrzennego Nieczajnej Dolnej, Górnej i Szarwarku i planach powstania farmy wiatracznej. Będzie można przysyłać swoje uwagi listownie oraz przyjść do gminy, a nawet przesłać ewentualne ekspertyzy na temat oddziaływania wiatraków na otoczenie. My jednak liczymy na większą aktywność rady i organizację szerokich konsultacji społecznych i spotkań z mieszkańcami obawiającymi się inwestycji (nie tylko inwestor powinien mieć taki obowiązek, ale i samorząd, który skorzysta na tym finansowo).

Gmina powinna powołać niezależnego eksperta, który – bez posądzeń o stronniczość – wypunktuje wszystkie „za” i „przeciw”. Może uda się zorganizować konferencję, na której wypowiedzą się specjaliści badający energię odnawialną? Na stronie gminy powinny również pojawiać się wszelkie informacje na temat inwestycji. Mile widziana byłaby również infolinia dla mieszkańców oraz sonda internetowa. Nie są to duże koszty w porównaniu z przyszłymi zarobkami gminy w postaci podatku od inwestora.

Jak poinformowała nas Katarzyna Skucha, rzeczniczka firmy,  inwestycja jest na razie na początkowym etapie planowania, ale w zeszłym roku odbyły się spotkania z mieszkańcami Nieczajny Dolnej i Szarwarku na ten temat. Katarzyna Skucha podkreśla, że na takie spotkania zapraszani są nie tylko ci, którzy decydują się na dzierżawę swoich działek, ale również wszyscy zainteresowani tematyką energii odnawialnej oraz obawiający się tej inwestycji.

Samo powstanie farmy wiatrowej, to jednak melodia dalszej przyszłości (wiatraki mogą stanąć we wspomnianych miejscowościach raczej nie wcześniej niż za cztery lata). W tym roku może jedynie trafić do gminy wniosek, ale to będzie dopiero początek, od którego do realizacji inwestycji jeszcze daleko. Przed firmą liczne badania (np. pomiaru wiatru) i zlecenie ekspertyz m.in. oddziaływania inwestycji na środowisko. Bez tego gmina nie wyda pozwolenia na inwestycję.

Burmistrz nie pochwalił się nam, jakiego rzędu wpływy finansowe czekają gminę od firmy. Wyjaśniła nam to za to Katarzyna Skucha. Roczny przychód z tego tytułu może wynieść nawet kilkaset tysięcy zł (rzeczniczka wymieniła kwotę 700 tys.), ale – jak podkreśla Stanisław Początek – na razie trudno to oszacować (kwota może być niższa, jeżeli wiatraki za kilka lat będą tańsze, gdyż podatek wiąże się bezpośrednio z ceną urządzenia). Podatek obejmie bowiem zaledwie 2% budowli (to też wyjaśnienia burmistrza), a w praktyce fundament i stopę wiatraka, bez turbiny. Te zaledwie 2% to jednak i tak duży zysk dla gminy a tylko nieznaczne uszczuplenie wpływów inwestora. Końcowy przychód z tego tytułu zostanie określony w oparciu o deklarację podatkową za kilka lat – gdy firma będzie już realnym inwestorem i zbuduje farmę wiatraczną.

Chociaż w gminie stanąć ma łącznie osiem turbin wiatrowych, to jednak, według inwestora, nie będzie to przeszkadzało mieszkańcom, gdyż wiatraki nie będą umieszczone w jednym miejscu. W Nieczajnie Górnej staną dwie budowle, a w Dolnej i Szarwarku – po trzy. Jak zapewnia Katarzyna Skucha nie będzie żadnego niebezpieczeństwa dla mieszkańców, gdyż firma zachowała, nawet większy niż konieczny, odstęp inwestycji od zabudowań (będzie to odległość od 700 m. do nawet 1 km.).

Katarzyna Skucha podała nam jeszcze jedną korzyść dla gminy wynikającą – jej zdaniem – z obecności firmy  na rynku. Operator energii odnawialnej sponsorował m.in. takie imprezy, jak Dni Dąbrowy Tarnowskiej, Święto Truskawki i Gminny Konkurs Palm Wielkanocnych. Burmistrz potwierdza ten fakt.

Uznali, że w środowisku chcą coś pomagać. W umowie przedwstępnej zadeklarowali chęć pomocy – tłumaczy Stanisław Początek.

Czy nie można tej „chęci” potraktować jednak jako zawoalowanej „zachęty”, by samorząd zbyt dociekliwie nie badał wszystkich kwestii związanych z inwestycją? Zapewne z jednej strony nie należy wszędzie dopatrywać się podstępu, z drugiej jednak z pewnością warto „trzymać rękę na pulsie”.

Rzeczniczka firmy zaprzeczyła, by turbiny wiatrowe mogły wywierać zły wpływ na człowieka i otoczenie. Twierdzi, że bez ekspertyz wykazujących jednoznacznie, że wiatraki nie są szkodliwe, nie można będzie rozpocząć inwestycji, bo odpowiedzialne za to instytucje nie wydadzą odpowiednich pozwoleń. Jej zdaniem argumenty przeciwników energii odnawialnej nie są poparte dowodami:

– Nie jest to prawdą. Jest wiele badań, które mówią, że wiatraki nie są szkodliwe dla ludzi i zwierząt.

Nie jest prawdą również, jak zapewnia rzeczniczka, że urządzenia te są używane, sprowadzane z Zachodu, z demobilu. Z tego właśnie powodu nie można na razie podać, jakie gabaryty będą miały wiatraki, które za kilka lat mogą stanąć na terenie gminy Dąbrowa Tarnowska. Katarzyna Skucha porównuje te urządzenia do komputerów.

– Prototypy osiągały ogromne rozmiary, aby potem miniaturyzować się i unowocześniać. Podobnie dzieje się z turbinami wiatrowymi. Na dzisiaj nie można orzec, jak będą wyglądały za kilka lat te budowle, i o jakim natężeniu dźwięki mogą emitować. Jedno jest pewne – jak każde urządzenie będą lepsze i nowocześniejsze.

Wydaje się również, że firma jest wiarygodna, gdyż funkcjonuje na polskim rynku z powodzeniem od kilku lat. Dla gminy, jeżeli inwestycja dojdzie do skutku, szykuje się za kilka lat dobry zastrzyk finansowy w postaci podatku od tego typu urządzeń. Należy również podkreślić, że firma nie unika mediów ani odpowiedzi na pytania o inwestycję – rzeczowo wyjaśnia, jak może to wszystko wyglądać.

W ostatnich latach często mówi się o konieczności rozwoju alternatywnej energii w związku z przewidywanym wyczerpaniem zasobów węgla i gazu. Poszukiwanie odnawialnych źródeł energii bywa jednak „kością niezgody” – zwolennicy mówią o ekologii i zmniejszeniu cen energii, przeciwnicy zaś – o ujemnym wpływie na środowisko i szybkim zarobku (każdemu wyprodukowanemu kilowatowi energii „towarzyszą” duże dotacje unijne i państwowe). Strach i obawa przed nowym, czy rzeczywisty lęk przed, nie do końca uświadomionym, wpływem wiatraków na otoczenie? Duże pieniądze i łatwy dochód, czy prawdziwa troska o czystość środowiska? Nieświadomość potencjalnych korzyści płynących z odnawialnych źródeł energii, czy próba szybkiego przeforsowania inwestycji? Trudno powiedzieć jednoznacznie, czy odnawialne źródła energii (w tym farmy wiatraczne) przynoszą więcej korzyści czy strat? Przed tak trudną decyzją stanie, być może jeszcze w tym roku, rada miejska. Od wyboru dokonanego przez radnych będzie zależało czy gmina Dąbrowa Tarnowska stanie się „drugą Holandią” (bynajmniej nie pod względem dobrobytu, ale krajobrazu). Między innymi od tej decyzji może również zależeć los niektórych radnych po kolejnych wyborach.

Nam natomiast zależy na Państwa opinii na temat energii odnawialnej. Czy gmina i jej mieszkańcy skorzystają na tej inwestycji? Zachęcamy do komentowania tego tematu.

Ula Skórka


Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Internautów. Administrator portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin - zawiadom nas o tym (elstertv@gmail.com).

Komentarze

  1. 7 stycznia 2013 o 16:26
    vbc :
    Przede wszystkim - szeroka akcja informacyjna. Za chwilę zaczną się komentarze, że przy takiej elektrowni krowy mleka nie dają a kury nie znoszą jaj ;). Warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Poza tym, wiele takich farm w Polsce już powstało (zwłaszcza nad morzem) i może warto popytać, jak to wygląda w praktyce. Akurat w tym przypadku, możemy uczyć się od innych i wyciągnąć odpowiednie wnioski
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 21)
  2. 7 stycznia 2013 o 18:32
    ccc :
    jestem za, niech sie tu cos dzieje!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 22)
  3. 7 stycznia 2013 o 18:38
    Mono :
    A w Nieczajnie już zbierali podpisy pod protestem. Nie wiadomo czy się śmiać, czy płakać...?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 20)
  4. 7 stycznia 2013 o 19:14
    poczytajcie w necie :
    UWAGA...umowy są w taki sposób skonstruowane,iż ten dający w dzierżawę swoje pole pod inwestycję,zamiast zarobić to wychodzi jak Zabłocki na mydle.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 14)
  5. 7 stycznia 2013 o 19:38
    mieszkaniec gminy :
    Ludzie opamiętajcie się ! NIE pozwólcie ,aby do budowy tych farm wiatrakowych w naszej gminie doszło.Są to wiatraki prądotwórcze, które wytwarzają bardzo szkodliwe dla zdrowia niesłyszalne ultadzwięki rozchodzące się na kilka kilometrów ,szczególnie szkodliwe dla dzieci ,kobiet ciężarnych i ludzi starszych. Wywołują z czasem wiele chorób neurologicznych i nie tylko.500m od domów co to za odległość?Te wiatraki będą na nas oddziaływać na nas przez 30 lat (na tyle są podpisywane umowy).Dlaczego w naszej gminie mają rodzić sie kalekie dzieci? a ludzie starsi przedwczesnie schodzić z tego świata?( Zanim włączycie się do dyskusji poczytajcie trochę w Internecie na temat szkodliwości dla zdrowia wiatrakow pradotwórczych- to do swoich poprzednikow)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -5 (w sumie : 23)
  6. 7 stycznia 2013 o 20:24
    serena :
    bo mowia ze krowy nie beda dawac mleka....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 11)
  7. 7 stycznia 2013 o 20:26
    nikt :
    Przecież to normalne w Dabrówce, gdyby miał zarobić - to ok, chętnie, ale jeżeli miałby zarobić sąsiad - to protesty bo kury przestaną się nieść, to się chyba nazywa moralność Kalego? nieprawdaż? Później zawsze można napisać, że w Dąbrowie nic się nie dzieje.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  8. 7 stycznia 2013 o 21:08
    mieszkaniec :
    Po pierwsze dlaczego te wiatraki mają byc akuraat w nieczajnej?? my mieszkańcy nie bd mieć z tego Nic energia nie bd tańsza.Kto jest za niech sb postawi przed swoim domem:p ,a nie tam gdzie ludzie tego nie chcą,Nie lepiej zainwestować w energie słoneczna skoro chcemy tak dbać o środowisko??
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 12)
  9. 7 stycznia 2013 o 21:12
    zyz :
    do Mono niestety ale chyba bardziej płakac
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  10. 7 stycznia 2013 o 21:27
    nieczajniak :
    nikt tu nie mówił że wiatraki straszą ptaki a jak ptaków nie będzie to bedzie plaga szczórów
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 12)
  11. 7 stycznia 2013 o 22:05
    marcjanna :
    Ludzie boją się nowości, ale też straty gruntu. Bo choć firma wydzierżawia i płaci, to tak naprawdę niezłe pieniądze dostanie właściciel tylko tego skrawka ziemi na którym wiatrak stanie. Natomiast dużo więcej ziemi pochłania infrastruktura (betony, kable w ziemi, słupy) i ich właściciele dostaliby już marne grosiki. W razie jakiegoś fiaska zostanie im ziemia i mnóstwo bałaganu do posprzątania. A co do wyciągania odpowiednich wniosków, to np w USA tę formę pozyskiwania energii wykorzystywano już 30 lat temu - dziś połowa farm jest nieczynna, ciekawe dlaczego... i jaki z tego pożytek? piękno krajobrazu czy odpowiednie zagospodarowanie gruntu?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 12)
  12. 7 stycznia 2013 o 22:47
    23 :
    trzeba pilnowac swojej ziemi bo gmina patrzy tylko na kase a nie na dobro mieszkancow!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 16)
  13. 7 stycznia 2013 o 22:57
    23 :
    widac ze tu chodzi o duze pieniandze, a nie o ludzi i ich zdrowie!!!!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 17)
  14. 7 stycznia 2013 o 23:55
    lolo :
    ... "dziś ławeczka (czytaj. farma wiatraczna), jutro spalarnia śmieci"... :)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 8)
  15. 8 stycznia 2013 o 09:32
    Krajan :
    Dla Nieczajni potrzeba jest budowy "obwodnicy dla bezpieczeństwa mieszkańców" ponieważ niekażdy w Nieczajni wie którą stroną ulicy powinien poruszać się pieszy, i że na zakrętach parkować pojazdów nie wolno !!! A co do wiatraków to popieram ich budowę
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +11 (w sumie : 25)
  16. 8 stycznia 2013 o 12:47
    zosieńka :
    a ja tam chce tych wiatroków bo moje 4 kurki beda znosiły 4 jajeczka a w nich po 2 zloteczka (4 jajeczka = 8 zolteczek)wiec za jedno jajeczko dostane podwojna kaske, bendem wrescie bogata !
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 14)
  17. 8 stycznia 2013 o 12:49
    123 :
    W Nieczajni tak wieje, że lokalizacja w sam raz dla wiatraków :)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +9 (w sumie : 15)
  18. 8 stycznia 2013 o 13:43
    Kiko :
    Odnawialne źródła energii tego i różnego typu są drogą pierwszorzędna w której region Dąbrowski może osiągnąć korzyści.Komunikacja,informacja mieszkańców oraz myślę regionu powinna być prowadzona merytorycznie i profesjonalnie aby mieszkańcy miast i regionu mogli prosto i rzetelnie zobaczyć za i przeciw. Jednakże trzeba informować społeczeństwo o korzyściach jakie płyną z odnawialnych źródeł energii.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 13)
  19. 8 stycznia 2013 o 14:02
    Anonim :
    bedzie nowoczesnie !!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 13)
  20. 8 stycznia 2013 o 14:31
    studentka :
    Wszystkim zainteresowanym budowa elektowni prądotwórczych polecam atykuł na www.koluszki-wiatraki.pl"zdrowie".Bardzo proszę przeczytajcie!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 13)
  21. 8 stycznia 2013 o 15:36
    nieczajniak :
    haha nowocześnie ??? polska jak zwykle za afrykanami;P wiatraki nie ,ine rodzaje odawialnej energi tak
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 12)
  22. 8 stycznia 2013 o 15:49
    anok :
    TYlko tyle ze w Niemczech te wiatraki sa na odludziachna terenach mało użytkowych koło autrostad i je powoli likwidują ,.Natomiast nieczajna to wieś gęsto zaludniona .
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 12)
  23. 8 stycznia 2013 o 18:49
    wiatrak :
    A czy wszyscy wiedzą, że w miejscowości gdzie są wiatraki spada wartość nieruchomości- domów, działek,gruntów nawet do 80%bo nikt nie chce inwestować tam gdzie są wiatraki?.Mieszkancy danej miejscowości nie mają z wiatraków zadnej korzysci-prad płynie do głównego dystrybutora i to on ustala stawkę.Są to pamiętajcie wiatraki prądotwórcze , które promieniują-wytwarzają infradzwięki szkodliwe dla zdrowia. Ludzie chorzy i starzy długo nie" pociagną"żyjąc w pobliżu wiatraków.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 15)
  24. 8 stycznia 2013 o 19:03
    pawel :
    wszystkim, którzy piszą że na zachodzie i w USA rezygnuje się z wiatraków polecam artykuł: http://energetyka.wnp.pl/chiny-i-usa-swiatowymi-liderami-energetyki-wiatrowej,182246_1_0_0.html
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 9)
  25. 8 stycznia 2013 o 21:13
    widz :
    nie dajcie się oszukać burmistrzowi w obietnice jak mieszkańcy gdzie będzie przebiegać obwodnica Dąbrowy ,grunty maja zaniżoną wartośc o ponad połowę nie muwiąc o posesjach.A burmistrz mieszka w pięknym nowym ciepłym domku i ma nas daleko
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  26. 8 stycznia 2013 o 23:04
    23 :
    jak ta firma tak dba o ekologie to zamiast wiatrakow,niech montuja solary 'bendzie wilk syty i owca cala'
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 9)
  27. 8 stycznia 2013 o 23:28
    23 :
    jeszcze nie widzialem zeby tak perfidnie starac sie o dzialki pod wiatraki! ten inwestor ma uklady z gmina D.T.? moze i tak jest, nie dajmy sie sprzedac!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  28. 9 stycznia 2013 o 12:09
    może być ciekawie :
    A Ja jestem ciekawy kto tak lobbuje te wiatraki,przecież z kimś rozmawiają mieszkańcy i podpisują zgodę lub nie?Czy wiadomo kto to jest z imienia i nazwiska?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  29. 9 stycznia 2013 o 13:39
    mix :
    ludzieee....! uciekojtaaaaa! dochtory jadooooo.......!!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +13 (w sumie : 19)
  30. 9 stycznia 2013 o 15:00
    kot :
    Co to za sołtys p . Sojka ,ktory jest przeciwko swoim mieszkańcom? i donosi na nich do gminy a nawet do mediów
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 14)
  31. 9 stycznia 2013 o 17:58
    vbc :
    No i się wyjaśniły motywy działań. "Dlaczego to on ma dostać pieniądza a nie ja". Zazdrość, to jeśli ktoś nie pamięta, jeden z grzechów głównych. Typowe rozumowanie - jak ja nic z tego nie będę miał to innemu też nie pozwolę; lepiej, żeby wszyscy narzekali, że biednie w tej gminie i nie ma pracy niż żeby jakiejś części udało się nieco zarobić. Nie sądzę, żeby to były nie wiadomo jakie kokosy za te wiatraki. A już szczególnie rozbawił mnie Pan, który stwierdził, że te wiatraki są prądotwórcze i są szkodliwe. Jedyne śmiertelne przypadki z powodu prądu, to o ile się nie mylę, jeśli ktoś raczy dotknąć nie odpowiednich lin tudzież wrzuci suszarkę do wody. Czasem nawet przestaję się dziwić, że konsultacje społecznie tak rzadko mają miejsce w naszym kraju. Niestety, ale za często działa u nas zasada "nie znam się, to się wypowiem" oraz "nie, bo nie". A chcemy, żeby traktowano nas poważnie...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 13)
  32. 9 stycznia 2013 o 18:35
    mika :
    to jest sołtys, który dba o dobro mieszkańców wsi a nie jest przeciwko nim... a jeśli chodzi o donosicielstwo to proszę zapytać "komitetu do spraw wiatraków" kto donosi i robi szum w mediach
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 9)
  33. 9 stycznia 2013 o 19:45
    fan :
    co za ludzie mieszkają w tej nieczajnej ten wasz sołtys to urodzony urzednik płolytyk zno sie zno
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 8)
  34. 9 stycznia 2013 o 20:30
    Ula Skórka :
    Do Mika: Jeżeli chodzi o "robienie szumu w mediach" lub "donosicielstwo", to nigdy bym się tego nie odważyła tak nazwać. Ktoś, kto do nas napisał miał do tego prawo. Aby dobrze funkcjonowała demokracja musi być również pewien sprzeciw społeczny. Ci, którzy nie godzą się na "status quo" też mają prawo do wypowiedzi i do powiadomienia mediów, aby te nagłośniły sprawę. Dobrze więc, że ktoś odważył się do nas napisać. Nie każdemu i nie zawsze chodzi o pieniądze. Niektórzy po prostu obawiają się o zdrowie i inne ewentualne negatywne skutki takiej inwestycji (co nie oznacza, że w ogóle nie ma takich, którym chodzi wyłącznie o pieniądze). Pewna osoba (nie powiem skąd, żeby nie narobić jej problemów; zostanie anonimowa) podziękowała mi za ten artykuł i powiedziała, że niektórzy autentycznie się boją. Rozumiem, że czasem może to być zwykłe niedoinformowanie lub lęk przed nowym, ale w końcu na kimś spoczywa obowiązek informowania społeczeństwa! Nie chodzi mi tu, tym razem, o media. Gdyby gmina sama poinformowała o zamiarze inwestycji na swojej stronie, to wszystko pewnie by wyglądało inaczej. A tarnowskie media, które również opisują problemy regionu, przeglądają często po prostu lokalne portale i stąd mają wiadomości. Nie muszą korzystać z "donosicieli". Pozdrawiam serdecznie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 10)
  35. 9 stycznia 2013 o 22:12
    do fan :
    w nieczajnie mieszkaja calkiem fajni ludzie, jakby bylo inaczej nie byla by to najwieksza i najlepiej rozbudowana wies w gminie, a ze tak im tu piszecie to tylko wasza zazdrosc wychodzi
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 10)
  36. 10 stycznia 2013 o 13:03
    Nieczajniak :
    Ja proponuję aby Pani Katarzyna Skucha i Pan Stanisław Początek wraz z rodzinami oraz ze zwolennikami zamieszkali trzy lata w odległości 700 metrów od istniejących już elektrowni wiatrowych, bo jak twierdzi Pani Katarzyna jest to odległość bezpieczna :"Jak zapewnia Katarzyna Skucha nie będzie żadnego niebezpieczeństwa dla mieszkańców, gdyż firma zachowała, nawet większy niż konieczny, odstęp inwestycji od zabudowań (będzie to odległość od 700 m. do nawet 1 km.)" A my będziemy wtedy obserwowali wyniki tego "eksperymentu" i po tym czasie opowiedzą nam jak sąsiedztwo wiatraka na Nich wpłyneło.Napewno rozwieje to obawy mieszakańców zainteresowanych miejscowości,rzuci jasność na całą sprawę i wytrąci poważny argument przeciwnikom wiatraków. Jednak chce poinformować wszystkich ze szum wiatraka wygląda mniej więcej tak : http://www.youtube.com/watch?v=oQPBmslXUBU (miłego słuchania) oraz prosiłbym wszystkich poważnie zainteresowanych o wysłuchanie wykładu prof. JURKIEWICZA na temat elektrowni wiatrowych : http://www.youtube.com/watch?v=-5Qgeg3AWlA Ps.tu nie chodzi o to by się bezpodstawnie spierać ale wybrać to co dla dla nas mieszkańców i dla gminy będzie najlepszym rozwiązaniem ale nie kosztem naszego zdrowia Pozdrawiam Nieczajniak
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 12)
  37. 10 stycznia 2013 o 13:46
    mieszkanka 2 :
    youtube wiatraki piekło na ziemi/wpis w google/ oglądałam materiał i warto zobaczyć dla orientacji i do wyrobienia własnej opinii....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +8 (w sumie : 10)
  38. 10 stycznia 2013 o 15:47
    Obserwator MN :
    Koniecznym jest zebranie wiejskie z udziałem burmistrza, przedstawicieli firmy i mieszkańców.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  39. 10 stycznia 2013 o 16:36
    mieszkaniec :
    jak ktoś tu pisze że to zazdrość że jeden będzie miał pieniądze a drugi nie to jest chyba nienormalny:) czemu my mamy cierpiećnie niemając rzadnych z tego kożyści
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  40. 10 stycznia 2013 o 17:26
    GIGA :
    Jestem mieszkańcem nieczajnej i wiem że większość mieszkańców jest przeciwna powstaniu tych wiatraków, chwała tym którzy zajęli się organizowaniem protestu. A co się tyczy obecnego sołtysa to dba on tylko o swoje interesy i swojej rodziny, dawno powinien sam zrezygnować bo z niego marny urzędnik.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 9)
  41. 10 stycznia 2013 o 18:22
    eko :
    jest to bardzo przygnębiajaca wiadomość i mam nadzieję ,że nie dojdzie do realizacji tej inwestycji gdyż szkodliwość wiatraków pradotwórczych jest udowodniona i dziąłają one w promilu ponad 10 kilometrow .Taka inwestycja może dobra jest na ogromnych przestrzeniach a nie na wsi zamieszkałej prze duża ilośc osób które chcą pozostać zdrowe. Mamy jedno życie dbajmy o nie!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 10)
  42. 10 stycznia 2013 o 18:33
    eko :
    czy są jakieś przestrzenie do wykorzystania w naszej gminie? sam pomysł jest godny uwagi ale w dużej odległości od zabudowań mieszkalnych .gmina i ludzie na takiej inwestycji skorzystają ale róbmy inwestycje przemyślane bo to jest decyzja na długie lata.pozdrawiam i życzę miłego wieczoru wszystkim czytającym fajnego kuriera!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  43. 11 stycznia 2013 o 16:00
    luka :
    ludzie opamiętajcie się, wiem że tam gdzie postawiono nawet mniejsze wiatraki w promieniu kilku kilometrów umarło życie, nie ma ptaków, owadów, pszczół. chcecie żyć jak na pustyni to sobie postawcie wiatraki. poza tym jak króla popiela zje was plaga myszy i szczurów, nie wspominając o tym że nawet jabłka czy gruszki nie będzie w okolicy. pozostanie tylko patrzeć na te wiatraki- cudowna perspektywa.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 9)
  44. 11 stycznia 2013 o 20:49
    vbc :
    Ja zastanawiam się jeszcze nad jednym - czy to jest opłacalna inwestycja w naszym regionie? Nad morzem wiatr wieje niemal stale, u nas zdarzają się dość często bezwietrzne dni. Rozumiem obawy ludzi przed tą inwestycją. I dlatego na początku napisałem - przede wszystkim szeroka akcja informacyjna. Powinno się spotkać z ludźmi i odpowiedzieć na wszystkie pytania i rozwiać wszelkie wątpliwości. W okolicach np. Koszalina istnieje wiele takich farm i jakoś nie zauważyłem, żeby nastąpiła jakaś katastrofa ekologiczna na tych terenach. Przecież sami ekolodzy zachęcają do korzystania z tego typu energii odnawialnej.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 4)
  45. 12 stycznia 2013 o 09:56
    bil :
    zgadzam się z vbc,tu nie chodzi o to czy wieje czy nie wieje ważne są dotacje które można wziąść................
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  46. 12 stycznia 2013 o 13:04
    bart :
    eko to chyba sam jest na 'promilach' pisząc takie brednie.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -5 (w sumie : 5)
  47. 12 stycznia 2013 o 17:27
    bart :
    czytając wasze komentarze przypomniał mi się dowcip: " W pewnej wsi założono stację bazową GSM. Od razu we wsi ludzie zaczęli się źle czuć, kury przestały nieść jaja, krowy nie dawały mleka... Mieszkańcy pisali liczne skargi do operatora... A ten odpowiedział tylko jednym listem do sołtysa: "Te wszystkie plagi to pikuś, pomyślcie co będzie jak ten nadajnik włączymy. " "
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 13)
  48. 12 stycznia 2013 o 19:12
    kik :
    do barta. nie wiem gdzie mieszkasz ale jestem pewien że gdyby okazało się że wiatraki maja powstać w twojej okolicy na pewno nie kozaczył byś tak. pozdrawiam
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  49. 12 stycznia 2013 o 21:23
    bart :
    do kik: najbliższy wiatrak (duży) znajduje się ok. 2,5 km od mojego domu w linii prostej. Infradzwięki jakoś mi nie przeszkadzają, co więcej, nigdy ich nie odczułem (pies i dziecko rozwijają się prawidlowo i tez ich nie czują). Może jakieś odglosy dobiegają podczas wichur, jednak sa one wymieszane z odglosami szumu wiatru, który napotyka na inne przeszkody typu drzewa i domy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -4 (w sumie : 8)
  50. 12 stycznia 2013 o 21:39
    obserwator :
    Ja tylko chce poimformowac ze na tej stronie trzeba zobaczyc jak sprytnie firma ktura ma montowac wiatraki,robi ludzi w ;konia bo sami pisza opinie na temat wiatrakow jak gdyby byli mieszkancami i mieli tam mieszkac! To jest porombane zeby oni robili z nas idiotow!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 8)
  51. 12 stycznia 2013 o 21:57
    obserwator :
    Jak chca wiatraki to niech robia sobie kolo domu w warszawie a nie szukaja glupich na wsi!!! Polecam!NA You tube; wiatraki pieklo na ziemi’!ZOBACZCIE Co was czeka jak benda wiatraki u nas!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  52. 12 stycznia 2013 o 22:03
    amerykon z Chicago :
    czy tu chodzi o czajna tawn
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 6)
  53. 13 stycznia 2013 o 12:10
    kik :
    do barta. dzięki za odpowiedź. jakoś mnie nie przekonałeś, czytając informacje w Necie na temat wiatraków ciężko spotkać pozytywny artykuł.akurat w tej sytuacji to moim zdaniem urząd miejski i firma chcąca budować wiatraki nie właściwie podeszli do tematu, przecież czytając wyżej zamieszczony artykuł burmistrz wiedział o zamiarach firmy już w czerwcu, i co i nic. widocznie liczą sie dla niego tylko zyski z podatków.a ludzie ? są wściekli, i zdezorientowani, każdy szuka na własna rękę jakichkolwiek informacji na ten temat. ale myślę, że władzę za takie postępowanie zweryfikują wybory.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 6)
  54. 13 stycznia 2013 o 13:58
    nieczajka :
    przeczytałam właśnie wypowiedź na ten temat p. Minorczyka- co pan mówi? dlaczego pan tak nisko ocenia mieszkańców nieczajnej ? (wg pana wiceburmistrza część mieszkańców nie zgadza się na budowę z zazdrości) a jeżeli chodzi o sołtysa to myślę że nawet szkoda się tu na jego temat wypowiadać -"fachowiec".
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 7)
  55. 13 stycznia 2013 o 14:01
    my :
    http://m.onet.pl/biznes/prasa,eypfz Dzisiejszy artykul - warto spojrzec
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 8)
  56. 13 stycznia 2013 o 15:25
    eko :
    zbyt szybko i pochopnie zareagowałem na ten temat po przeczytaniu w necie kilku negatywnych artykułów...ale znalazłem też wiele pozytywnych rzeczy i w zasadzie jest to bardzo dobra inwestycja...ech mam nadzieję ,że nieczajnianie jakoś to poukładają aby wszyscy byli zadowoleni. milego popołudnia życzę
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 10)
  57. 13 stycznia 2013 o 18:16
    bart :
    Chyba najbliższe wiatraki są w Lisiej Górze (na pograniczu Pawęzowa) - wystarczy się przejechać i popytać mieszkanców o wrażenia.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  58. 17 stycznia 2013 o 15:22
    podroznik :
    Drodzy przerazeni.Tak sie sklada,zo od wielu,wielu lat mieszkam w poblizu 6 (szesciu)wiatrakow.Mam sie zupelnie dobrze. Zdarzalo sie,ze sly- szalem slaby swist,ktory mi zupelnie nie przeszkadzal.Podrozujacym po Europie polecam zwiedzanie calych farm wiatrowych. W Niemczech,nie likwiduja farmy,tylko buduja nowe.Jak cala bogatsza czesc Europy.Oczywiscie sa i protesty,ale to element demokracji.Wolalbym Niczajne i inne wioski z wiatrakami,a bez dymiacych kominow weglowych. I bez palonych opon,plasikow. Ale do tego trzeba dojrzec i zmadrzec. A to trudna i daleka droga!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +7 (w sumie : 9)
  59. 17 stycznia 2013 o 20:18
    anna :
    bardzo dobrze ,że "podróżnik" poruszył sprawę spalania śmieci jest to nagminny preceder i nawet Dąbrowę owija obecnie smog węglowo- śmieciowy.czy ktoś się tym zajmie ? kto jest odpowiedzilny za ekologię w naszej gminie???????
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  60. 17 stycznia 2013 o 22:11
    realista :
    czy wy rzeczywiście myślicie że jeżeli powstaną w nieczajnej elektrownie wiatrowe to spadnie cena energii elektrycznej i wszyscy będą żyć ekologicznie??? bzdura... urząd gminy zgarnie pokaźny podatek i na tym koniec. Kto palił w piecu dalej będzie palił....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 9)
  61. 18 stycznia 2013 o 23:10
    vbc :
    Taa a ten wytworzony prąd popłynie tylko do wybranych... Drogi Realisto - z takim podejściem nic się nie osiągnie. W zasadzie każdą kolejną inwestycję można by tak podsumować. Więc po co inwestować? Lepiej sobie ponarzekać...
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 6)
  62. 19 stycznia 2013 o 15:53
    realista :
    drogi vbc.Zgadzam się trzeba szukać ekologicznych źródeł energii, tylko trzeba to robić rozważnie, nie sądzę że gdyby pojawił się pomysł budowy wiatraków w samej dąbrowie tarnowskiej to wszyscy przyjęli by to z radością. a inwestycja? żadnej korzyści dla zwykłych "szaraków", przecież z tej inwestycji nie powstanie ani jedno miejsce pracy...........
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 5)
  63. 19 stycznia 2013 o 19:12
    Julka z Koziej Wólki :
    Minorczyk jak godo to sie widać zno
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 6)
  64. 19 stycznia 2013 o 22:10
    wesoly :
    Oglaszam przetarg na wiatraki osobiste.Ze wzgledu na brak pracy(ruchu), pieniedzy,marne jedzenie mamy silne wiatry. Z powodu wyzej wymienionych czynnikow duza czesc naszego powiatu ma pro- blemy z zakupem dobrej(jakiejkolwiek)odziezy. Oglaszam przetarg na bezplatna odziez z solarem.Bezplatne,,kufajki"w komplecie z,,filcokami".Pozwola nam sie bezplatnie ogrzac,flaszke obro- cic na mrozie,komara przyciac bez ryzyka,Maryske obrocic pod drzewkiem. Czekam na wykonawce i...sponsora!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 1)
  65. 19 stycznia 2013 o 22:17
    vbc :
    Ja osobiście nie miałbym nic przeciwko gdyby w pobliżu mojego domu miałyby stanąć takie wiatraki. Dużo bardziej przeszkadza mi hałas z drogi krajowej, która przebiega przez środek miasta (a tak a propos - ktoś w tym mieście w ogóle zajmuje się odśnieżaniem ulic?). Fakt, dużo miejsc pracy taka elektrownia nie daje, ale ileś zawsze. Problem w tym, że chodziłoby tutaj raczej o jakąś wykwalifikowaną kadrę, ale byłaby to jakaś szansa na przyciągnięcie młodych, którzy raczej wybierają odwrotny kierunek migracji. Już wcześniej pisałem, że mam wątpliwości co do tego czy taka inwestycja jest po prostu opłacalna w naszym regionie, który zbyt wietrzny nie jest. Zresztą, w artykule dość jasno jest powiedziane, że ta elektrownia to dopiero pieśń przyszłości. Przede wszystkim, będzie robiona ekspertyza, czy te tereny nadają się pod taką inwestycję. Zresztą, te wiatraki jeśli powstaną, to po to, żeby dostarczać prąd. A komu dostarczać? Odbiorcom. Którym? Tym, do których najbliżej, bo to wtedy będzie opłacalne. Polecam również wszystkim poczytać troszeczkę wiadomości z tej strony: http://www.oddzialywaniawiatrakow.pl/.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 3)
  66. 20 stycznia 2013 o 12:31
    czytelnik :
    Pani radna a zarazem sołtys wsi Szarwark twierdzi, że przed wojną też były wiatraki w Szarwarku i nikomu na zdrowiu nie szkodziły, proponuję aby z drugiej strony rzeki za jej domem postawić ferme wiatraków.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  67. 20 stycznia 2013 o 12:33
    czytelnik :
    ludzie w Szarwarku obudzcie się!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 10)
  68. 20 stycznia 2013 o 12:38
    obserwator :
    Skoro mają być budowane fermy wiatraków w naszej gminie, uważam że tereny Laskówki Chorąskiej nadają się idealnie pod taką fermę, napewno prąd na terenie gminy będzie tańszy.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  69. 20 stycznia 2013 o 16:05
    Julka z Koziej Wólki :
    A jak nie będą działać to radny Świątek każe rozebrać
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 5)
  70. 21 stycznia 2013 o 09:58
    studentka :
    NASZA SOLTYSKA Z Szarwarku myje ręce burmistrzowi nic nie zrobiła dla wsi na sesji śpi nie zabiera głosu a jak zabierze to bez sensu będziemy pamiętać przy wyborach
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +10 (w sumie : 10)
  71. 21 stycznia 2013 o 14:53
    Maria :
    byly ale takie odpustowe :)
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 4)
  72. 23 stycznia 2013 o 21:48
    xxx :
    do wszystkich tych co pisza o szkodliwosci wiatrakow to musze im przypomniec ze krow juz na wsiach nie ma a ludzie odkad swiat istnieje to zawsze chorowali i umierali i umierac beda .bo kto to wie od czego sie choruje i umiera .Wg mnie to jeszcze poprawi sie w naszej gminie ,ludzie bogatsi gmina tez wiec bedzie sie nam zylo lepiej wszystkim tak ja chce platforma
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 9)
  73. 24 stycznia 2013 o 17:00
    yyy :
    do xxx. to zgłoś się na ochotnika i postaw sobie koło domu trzy wiatraki..............
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 10)
  74. 27 stycznia 2013 o 22:06
    nimka :
    ale ludziska jestescie zacofańcy!!!!!!!!!!!!a telefony komórkowe macie tez podobno szkodliwe itd.....
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -6 (w sumie : 8)
  75. 28 stycznia 2013 o 10:49
    www :
    wiatraki to na odpuscie a w nieczajnej ni h..a!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  76. 28 stycznia 2013 o 22:44
    nimka :
    http://zielonybiesiekierz.pl/fakty-i-mity/blog poczytajcie sobie!!!!!!1dziwny jest ten świat i dziwni są ci ludzie............
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 5)
  77. 30 stycznia 2013 o 20:35
    pimka :
    do nimki. jesteś z firmy która zajmuje się montażem wiatraków? nie nazywaj ludzi którzy myślą inaczej niż ty "zacofańcami". Zwolenników wiatraków nikt tu nie obraża, ponoć mamy demokrację i jeżeli większość nie życzy sobie aby w ich miejscowości postawiono wiatraki trzeba to uszanować a nie nazywać ich "zacofańcami". Przypuszczam że z ciebie większy zacofaniec niż niejeden z tych, którzy nie chcą wiatraków. A co tyczy się tej strony którą podałaś to jasno widać że została zrobiona przez firmę wiatraczną.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +6 (w sumie : 8)
  78. 4 lutego 2013 o 18:18
    Szarwaczanin :
    Wiatrakom mówię NIE!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 8)
  79. 8 lutego 2013 o 03:43
    DT :
    Ciemnogród i zacofanie. Ręce mi opadają jak czytam i słucham mieszkanców Mieszkam około 1,5 -2 km od miejsca, które podejrzewam i ludzie mówią, że tu powstaną. Przecież od strony Nieczajnej jest las od Szarwarku też nie będzie tego za bardzo widać Trzeba by wyjść w pole. Tu ludzie mentalnie żyją w średniowieczu. Ha ha szczury was zjedzą, jabłonie przestaną rodzić jabłka, a ludzie starsi umierać masowo. Jak trzeba być ograniczonym by takie bzdury pisać. Stwierdzenie "uważajcie wiatraki są prądotwórcze" hehe co za tuman to pisał, który ma pewnie w domu kilkaset metrów kabla pod napięciem. Albo stwierdzenie "miejsce utraci walory turystyczne" hehehehe ---taaaa do tej pory tłumy turystów odwiedza Szarwark i biedni mieszkańcy którzy stracą przychód na ucieczce turystów hehehe. W lecie czasem ktoś z Dąbrowy przyjedzie w niedziele na rowerze i tyle hehe.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -2 (w sumie : 8)
  80. 8 lutego 2013 o 18:30
    "ciemny" :
    "zgadzam się" z DT i proponuję wystąp z wnioskiem do burmistrza aby wszystkie te wiatraki jakie mają powstać w gminie wybudować koło twojego domu, jak jesteś taki nowoczesny szarwaczanin to na pewno się zgodzisz... ja tam wolę aby mnie nazywano ciemnogrodem i nie chcę w pobliżu mojego domu wiatraków.
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +5 (w sumie : 7)
  81. 10 lutego 2013 o 00:08
    obserwator :
    Co za klijent podszywa sie jako obserwator 20 stycznia jak ja tego nie pisalem pewnie znowu mataczy ta firma i urabia ludzi by postawic wiatraki tam gdzie chca ioglupic ludzi???!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  82. 10 lutego 2013 o 00:38
    23 :
    Ty DT nie badz taki szybki bo pewnie placi firma tobie ze takie pierdoly jakie wciskasz ile placa?moze jakbym nie dbal o zdrowie swoje i naszych pokolen to tez bybm tak piepszyl jak ty i wciskal ludziom kity!!!!!!!!!!JESTES Z FIRMY CO CHCA NA SILE WCISNAC WIATRAKI, KOMBINUJESZ?! SPADAJ KRAWACIARZU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 4)
  83. 10 lutego 2013 o 01:08
    obserwator :
    Dobrze pise 23 bo kase chapnie firna i gmina a zdrowie straca ci co podpisali zgode na wiatraki!Szkoda mi ich bo nie wiedza co robia, a puzniej bendzie za puzno jak sie ockna z tej zaslony dymej co robi FIRMA WYKONAWCZA WIATRAKOW
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +4 (w sumie : 4)
  84. 10 lutego 2013 o 14:06
    ktoś :
    czy te wiatraki będą stawiać na waszych podwórkach, że tak się drzecie? wszędzie w Polsce i na świecie wiatraki stoją w polach daleko od domów i nikomu nic sie nie dzieje
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: -3 (w sumie : 5)
  85. 10 lutego 2013 o 18:48
    hejka :
    do "ktoś" jesteś pewny że nic się nie dzieje , skąd masz te wiadomości?
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  86. 10 lutego 2013 o 20:21
    obserwator :
    DO ktoś! sama sobie postaw wiatrak na podworku to potem pogadamy!myslicie ze wiesniaki sie nieznaja i sobie dadza wmawiac ze wiatraki to dobra inwestycja!!!tak ALE KTO TU ZAROBI A KTO STRACI ZDROWIE!!!!???
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +3 (w sumie : 3)
  87. 10 lutego 2013 o 21:28
    Anonim :
    brawo
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +2 (w sumie : 2)
  88. 11 lutego 2013 o 09:54
    zoro :
    szarwaczanie juz biora pieniadze mimo ze wiatraki jeszcze nie stoja
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: 0 (w sumie : 2)
  89. 15 lutego 2013 o 00:06
    obserwator :
    Sprawiedliwosc wygrala! nie bendzie wiatrakow! demokracja jest w Polsce a nie samowola w gminie!
    VA:F [1.9.20_1166]
    Ocena: +1 (w sumie : 1)

Skomentuj (komentując akceptujesz regulamin)